امسال نشست مجمع عمومی سازمان ملل چگونه برگزار می‌شود؟

گروه جهان الف،   3990625089

هفتاد پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل از امروز (سه‌شنبه) رسما کار خود را آغاز خواهد کرد اما سخنرانی سران کشورها از ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد. نشست امسال به دلیل پاندمی کرونا متفاوت است. ریاست این دوره برعهده "ولکان بوزکر" از ترکیه است.

امسال نشست مجمع عمومی سازمان ملل چگونه برگزار می‌شود؟

به گزارش ایسنا، براساس یک سنت دیرینه هر سال در ماه سپتامبر نمایندگان کشورهای جهان در سالن مقر سازمان ملل در نیویورک به ایراد سخنرانی می‌پرداختند اما مدل هفتاد و پنجمین نشست در سایه بحران سلامت در جهان بسیار متفاوت است. 

این گردهمایی که عالی رتبه‌ترین رخداد سازمان ملل در هر سال است امسال بدون حضور فیزیکی سران جهان در نیویورک انجام خواهد شد و سخنرانی‌ها از طریق ویدئو لینک خواهد بود. تنها سخنران حاضر در سالن در این دوره دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.

بسیاری از کشورها هنوز درگیر کروناویروس هستند و با بحران‌های اقتصادی و اجتماعی آن دست و پنجه نرم می‌کنند. کشور آمریکا نیز گفته می‌شود بیش از ۶ میلیون کرونایی دارد که این کشور را در صدر مبتلایان قرار داده است.  

از نمایندگان هر کشور عضو، کشور ناظر و اتحادیه اروپا خواسته شده سخنرانی‌های ضبط شده خود را به مقر سازمان ملل ارائه کنند. 

اما در موقع پخش سخنرانی‌ها سالن مجمع خالی نخواهد بود. این ویدئوها توسط یک نماینده از  هر کشور که در سالن حضور فیزیکی خواهد داشت به رئیس ارائه خواهد شد.

همین رویه برای نشست‌های ویژه عالی رتبه که برنامه آنها تنظیم شده انجام خواهد شد، از جمله مراسم گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس مجمع و همچنین نشستی برای گرامیداشت و گسترش روز بین‌المللی حذف کامل تسلیحات هسته‌ای.  

همچنین قرار است پیش نویس قطعنامه‌ها توسط رئیس مجمع ارائه شده و به کشورها ضرب‌الاجل ۷۲ ساعته‌ای برای اعلام نظرات و یا رای منفی داده خواهد شد، در صورت عدم مخالفت، رئیس با ارائه نامه‌ای تایید پذیرش قطعنامه را به هیات‌های نمایندگی تقدیم خواهد کرد.