تشخیص خطر ابتلا به افسردگی از ضربان قلب

گروه سلامت الف،   3990622126

برای اولین بار پزشکان نشان داده‌اند که اندازه گیری تغییرات ضربان قلب به صورت ۲۴ ساعته به طور قابل اعتماد می‌تواند نشان دهد که آیا شخصی افسرده است یا خیر.

به گزارش ایسنا و به نقل مدیکال اکسپرس، از نظر عملی این ممکن است هشدار زودهنگام عینی در مورد افسردگی احتمالی افراد باشد و همچنین سریعاً نشان دهد که آیا درمان موثر است یا خیر و بنابراین می‌تواند راه را برای درمان سریع‌تر و بهتر فراهم کند.

دکتر "کارمن شیوک"(Carmen Schiweck) محقق اصلی این مطالعه از دانشگاه گوته فرانکفورت گفت: به زبان ساده، مطالعه آزمایشی ما نشان می‌دهد که فقط با اندازه گیری ضربان قلب به مدت ۲۴ ساعت، می‌توانیم با دقت ۹۰ درصد بگوییم که آیا آن فرد در حال حاضر افسرده است یا خیر.

دانشمندان می‌دانستند که ضربان قلب با افسردگی ارتباط دارد، اما تاکنون آنها قادر به درک دقیق رابطه این دو با یکدیگر نبودند. تا حدی دلیل این امر این بود که اگرچه ضربان قلب می‌تواند به سرعت در حال نوسان باشد، افسردگی هم می‌تواند از راه برسد و مدت طولانی بماند و درمانش نیز ماه‌ها به طول می‌انجامد. این مسئله درک اینکه آیا ممکن است تغییر در وضعیت افسردگی فرد با ضربان قلب مرتبط باشد یا خیر را دشوار می‌کرد.

 کارمن شیوک گفت: ما می‌دانستیم که ارتباطی میان آنها است که ضربان قلب را به اختلالات روانپزشکی مرتبط می‌کند اما ما نمی‌دانستیم که این ارتباط چگونه است

در گذشته محققان نشان داده بودند که بیماران افسرده به طور مداوم ضربان قلب آنها بالا و پایین می‌شود اما از آنجا که روند درمان بیماران افسرده زمان بر بود، بررسی این موضوع که این دو با یکدیگر ارتباط دارند یا خیر دشوار بود.

محققان در این مطالعه دو روش را انجام دادند نخست ثبت مداوم ضربان قلب برای چندین شبانه روز و دیگری استفاده از داروی ضد افسردگی کتامین و بررسی عملکرد آن. کتامین به عنوان یک داروی بیهوشی مورد استفاده قرار گرفته است. این دارو در دسامبر سال گذشته، پس از اینکه چند ماه بود که در ایالات متحده آمریکا معرفی شده بود، مجوز درمان افسردگی عمده در اروپا را گرفت. داروهای ضد افسردگی سنتی ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا اثری نشان دهند، در مقابل کتامین سریع عمل می‌کند و  نتایج اغلب در عرض چند دقیقه مشاهده می‌شود.

شیوک گفت: اما وقتی فهمیدیم که کتامین منجر به بهبود سریع خلق و خو می‌شود دریافتیم که شاید بتوانیم از آن برای درک ارتباط بین افسردگی و ضربان قلب استفاده کنیم.

محققان این مطالعه آزمایشی را بر روی ۱۶ بیمار مبتلا به اختلال افسردگی عمده که هیچ یک از آنها به درمان طبیعی پاسخ نداده بودند و ۱۶ فرد کنترل شده سالم انجام دادند. آنها ضربان قلب افراد را به مدت چهار روز و سه شب اندازه گیری کردند و سپس به برخی افراد مبتلا به افسردگی کتامین دادند و برخی تحت دارونما قرار گرفتند.

محققان گفتند: ما دریافتیم که افراد مبتلا به افسردگی هم دارای ضربان قلب پایه بالا و هم تغییرپذیری ضربان قلب پایین هستند و این همانطور بود که انتظار داشتیم. به طور متوسط دیدیم که ضربان قلب بیماران افسرده تقریبا ۱۰ تا ۱۵ ضربان در دقیقه بیشتر از افراد سالم کنترل شده است. پس از درمان ما مجددا ضربان قلب آنها را اندازه گیری کردیم و دریافتیم که هم ضربان قلب و هم نوسان ضربان قلب در بیماران افسرده نسبت به افراد سالم تحت آزمایش تغییر کرده است و ضربان قلب آنها به افراد سالم نزدیکتر شده بود.

چشمگیرترین یافته این بود که دانشمندان توانستند از ضربان قلب ۲۴ ساعته به عنوان "نشانگر زیستی" برای افسردگی استفاده کنند. ضربان قلب با استفاده از نوار قلب پوشیدنی کوچک اندازه گیری شد سپس داده‌ها به یک برنامه هوش مصنوعی که قادر بود تقریباً همه افراد تحت کنترل و بیماران را به عنوان افراد افسرده یا سالم طبقه بندی کند، داده شد.

به طور معمول ضربان قلب در طول روز بیشتر و در شب کمتر است. جالب اینجاست که به نظر می‌رسد کاهش ضربان قلب در شب در افسردگی مختل می‌شود که این راهی برای شناسایی بیمارانی است که در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند. محققان همچنین دریافتند که بیماران با ضربان قلب بالا در حالت استراحت به درمان با کتامین پاسخ بهتری نشان می‌دهند.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین