نپذیرفتن FATF تأثیری در روابط چین با ایران نمی گذارد

گروه جهان الف،   3990621001 ۱۰۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل با بیان اینکه توافق تجاری ایران و چین یک توافق برد-برد است و چینی‌ها نگاه اقتصادی به آن ندارند؛ گفت: برخوردهای بد با رئیس‌جمهوری چین باعث قطع مبادلات بانک‌های چینی با ایران شد و نه FATF.

نپذیرفتن FATF تأثیری در روابط چین با ایران نمی گذارد

به گزارش خبرنگار الف؛ پس از اینکه توافق تجاری 25 ساله ایران و چین مطرح شد؛ برخی شایعات در مورد آن و متن این توافق توسط یک شبکه لندن نشین منتشر شد.

حالا برخی موافقان پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مدعی هستند در صورت که ایران FATF را نپذیرد قرارداد تجاری ایران و چین بی‌خاصیت است و بانک‌های چینی با ایران کار نخواهند کرد؛ اما این ادعا چقدر صحیح است؟

عطا بهرامی، کارشناس حوزه اقتصاد بین‌الملل در گفتگو با الف دراین‌باره می‌گوید: توافق تجاری ایران و چین به چند دلیل یک توافق برد-برد واقعی است.

وی گفت: چین می‌داند که اگر ایران باشد به خاورمیانه و انرژی دسترسی دارد و اگر ایرانی نباشد، امنیت انرژی و جایگاهی در منطقه نخواهند داشت .

 مزایای توافق با چین برای اقتصاد ایران
این کارشناس اقتصادی در مورد مزایای توافق  تجاری با چین برای اقتصادی ایران، بیان کرد: ایران با این قرارداد می‌تواند عضو سازمان همکاری شانگهای شود.

بهرامی ادامه داد: با این توافقنامه کانال فروش نفت به میزان یک‌میلیون بشکه در روز و کانال نقل‌وانتقال ارز غیر دلاری برای ایران ایجاد می‌شود و عملاً تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر می‌کند.

وی معتقد است: رفتن به سمت امضای توافق تجاری با چین، توان چانه‌زنی ایران برای مذاکره با دیگر کشورها و امضا قراردادها را به‌شدت افزایش می‌دهد یعنی ایران در یک موازنه مثبت قرار خواهد گرفت.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل اظهار کرد: چینی‌ها توان تولید کالا و فناوری‌های بالا را  دارند ضمن اینکه . شک نکنید دسترسی ایران به بازارهای جهانی ایجاد خواهد شد.

سرمایه‌گذاری 400 میلیارد دلاری چین در ایران
بهرامی در مورد این سؤال که چرا برخی علیه قرارداد چین سخن می‌گوید؛ پاسخ داد: موضوعاتی مانند واگذاری جزایر و... اصلاً صحت ندارد و این قرارداد می‌تواند اثر بسیار مثبتی بر اقتصادی ایران داشته باشد زیرا با امضاء این توافقنامه چین 400 میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی توضیح داد: اگر قرار بود این توافق با غربی‌ها مثل فرانسه امضاء شود؛ همین افرادی منتقد، به‌شدت استقبال می‌کردند.

این کارشناس اقتصادی گفت: چینی‌ها می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری و ارزش‌افزوده ایجاد کنند و بعد سهم خودشان را بردارند؛ کجای این قرارداد ایراد دارد. توافق باید دوطرفه باشد یعنی هم ایران  و هم‌چین سود کنند، ولی عده‌ای می‌خواهند چینی‌ها فقط ضرر کنند که هیچ‌ کشوری چنین کاری انجام نمی‌دهد.

نقشه آمریکا برای توافق ایران و چین چیست؟
بهرامی بیان کرد: آمریکایی‌ها می‌داند با توافق ایران با چین تمام تحریم‌ها بی‌اثر خواهد کرد و از سوی دیگر تمام اقداماتی که علیه چین انجام دادند، از بین می‌رود. به همین دلیل آمریکا حاضر است کانال‌های خفیفی را برای تعامل با ایران از سوی اروپایی‌ها و برخی کشورها باز کنند تا توافق تجاری ایران با چین امضا نشود. به‌هرحال می‌توانیم روی صداقت چینی‌ها حساب کنیم.

وی با بیان اینکه توافق تهران و پکن ضربه شدیدی به دلار می‌زند، گفت: قرار است با این توافق 100میلیارد دلار مبادلات ارزی از چرخه دلاری خارج شود که عدد قابل‌توجهی است؛ همچنین معامله بیش از یک‌میلیون بشکه نفت عملاً از چرخه دلار حذف خواهد شد که این موضوع برای آمریکا حیاتی و ناموسی است زیرا که خریدوفروش حتماً باید با دلار انجام شود.

چه کسانی باعث شدن بانک‌های چینی با ایران کار نکنند
بهرامی در مورد اینکه برخی می‌گویند اگر ایران به گروه ویژه اقدام مالی نپیوندد، بانک‌های چینی و روسی با ایران کار نخواهند کرد و همین الآن هم ارتباط خود را قطع کردند؛ گفت: FATF چنین قدرتی بر نظام بانکی دنیا ندارد و اگر کشورهای بزرگ مانند چین و روسیه نخواهند در این دایره کار کنند، FATF هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد و باید با این کشورها تعامل کند.

وی در مورد روابط بانکی ایران و چین، بیان کرد: قبلاً بانک کونلون چین با ایران کار می‌کرد و دلیل قطع شدن همکاری این بانک به سفر رئیس‌جمهور چین به ایران برمی‌گردد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: رئیس‌جمهور چین در این سفر برخوردهای بسیار بدی از سوی دولتمردان مشاهده کرد؛ حتی سفیر چین هم به آن اشاره کرد و گفته بود رئیس‌جمهور کشورش نباید در این زمان به ایران سفر کند ولی ایشان آمد و متأسفانه خیلی بد با او برخورد کردند و به‌محض بازگشت به چین، بانک کونلون را بست.

بهرامی با بیان اینکه در اقتصاد دنیا واقعیت‌ها حاکم است نه قوانین خشک مانند FATF، بیان کرد: اگر چینی‌ها و یا روس‌ها نخواهند در چارچوبی که آمریکایی‌ها می‌خواهند کار کنند، کسی نمی‌تواند متعرض آن‌ها شود؛ زیرا وزن آن‌ها در دنیا زیاد است و نمی‌توان حذفشان کرد.

وی با بیان اینکه با کشور سیرالئون طرف نیستم که آمریکا بتواند آن را زنجیره مبادلات پولی دنیا خارج کند و هیچ اتفاقی رخ ندهد؛ تصریح کرد: مبادلات ایران و چین بر اساس توافقنامه خارج از حیطه دلار است و ازاین‌جهت مشکلی رخ نخواهد داد و با مذاکرات می‌توان مسائل را حل کرد.

برخی بدترین سناریو را انتخاب می‌کنند
این کارشناس اقتصادی گفت: مشکلی فعلی در مورد مناسبات دور زدن تحریم این است دولتمردان و برخی افراد بدترین سناریوهای ممکن را قبل از اینکه همه سناریوها بررسی شود، در نظر می‌گیرند و حتی به خودشان زحمت بررسی نمی‌دهند.

بهرامی تأکید کرد: برخی FATF را دست گرفتند که اگر باشد، همه‌چیز می‌شود و اگر نباشد هیچ کاری نمی‌شود؛ درحالی‌که الآن ذیل تحریم‌ها هستیم یعنی بودن یا نبودنFATF ؛ فرقی نمی‌کند و اگر چینی‌ها بخواهند با ایران مبادلات پولی داشته باشند؛ گروه ویژه اقدام مالی کاری نمی‌تواند انجام دهد.

آیا FATF بالاتر از سامان تجارت جهانی است؟
بهرامی گفت: زمانی که با کشوری توافق راهبردی 25 ساله تعریف کنید؛ یعنی در عالی‌ترین سطح تعامل دارید و قوانین بین‌المللی در اینجا ضعیف هستند؛ اصلاً یکی از مشکلات حقوق بین‌الملل این است که ضمانت اجرایی ندارد.

وی اضافه کرد: چینی‌ها باید بر اساس سازمان تجارت جهانی از یک سری تعرفه‌ها استفاده می‌کردند ولی همه آن را به هم زدند و آمریکا شکایت کرد و محکوم شد و الآن تعرفه‌ها وجود دارد و هیچ اتفاقی هم رخ نداد، جز بحث رسانه‌ای. آیا FATF بالاتر از سامان تجارت جهانی است؟.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل با اشاره به اینکه برخی می‌خواهند از ترس مرگ خودکشی کنند؛ گفت: و اگر مناسبات راهبردی با چین و روسیه تعریف کنیم عملاً خارج از حیطه قوانین دنیاست.

وقتی بانک مرکزی تنبل است و نشسته
بهرامی گفت: الآن بانک‌های سوئیس عضو FATF هستند اما چرا اطلاعان قاچاقچیان و دیکتاتورهایی جهان که در آنجا حساب دارند را به کسی نمی‌دهند و با بانک‌های دنیا کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: تنگ‌نظری است که بگویمFATF  امضا نشود، چین هم با ما کار نمی‌کند. این تنبلی مسئولان بانکی ما را نشان می‌دهد که اصلاً مذاکره نکرده و کار خاصی انجام نداده است.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل  در پایان با بیان اینکه دوره این بازی‌ها گذشته است، گفت: بانک مرکزی می‌بایست پیمان‌های پولی دوجانبه را فعال کند.

همین باعث شده تا عده‌ای از سیاسیون بگویند بایدFATF  امضاء شود، مانند برجام که گفتن اگر باشد همه‌جا گلستان می‌شود و اگر هم نشد می‌گویند خب نشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۹۳۲۷۴۰۹:۳۶:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۲۱
باید تابع قوانین و مقررات بین المللی که همه کشورها آن را قبول دارند، بود. ایستادن جلوی این مقررات، پیام بدی به دنیا مخابره می کند.
ناشناس۱۵۹۳۹۰۶۲۲:۵۴:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۲۱
چین با تولید و انتشار ویروس کرونا دنیا را سالها به عقب برد. چطور می توان با این کشور قرارداد استراتژیک 25 ساله امضا کرد؟ ویروس چینی دنیا را خواهد بلعید.
ناشناس۱۵۹۴۱۶۴۰۹:۱۶:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۲۲
چطور یک چین کمونیست به یک امپریالسیم تبدیل شد؟ آیا کسی جواب این سوال را می داند؟
ناشناس۱۵۹۴۱۶۷۰۹:۱۷:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۲۲
فقط ترامپ می داند که چگونه باید با چین مقابله کرد.
ناشناس۱۵۹۴۷۲۳۱۲:۵۱:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۲۲
خدا لعنت کنه ترامپ رو که همه بدبختی امروز همه دنیا زیر سر این
ناشناس۱۵۹۴۲۱۸۱۰:۰۳:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۲۲
فعلا که کرونا از کشورهای اروپایی نشات گرفته بوده
ناشناس۱۵۹۴۳۶۱۱۰:۴۴:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۲۲
حداقل در ایران از چین وارد شد.
ناشناس۱۵۹۳۹۴۴۲۳:۴۳:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۲۱
در ان پی تی هم هستیم ولی چرا فقط کشور ما در تیررس هست؟ چون هنوز نفهمیدی جریان چی هست و..
ناشناس۱۵۹۴۱۷۱۰۹:۲۲:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۲۲
آن کس که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است؟
ناشناس۱۵۹۴۲۴۹۱۰:۱۱:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۲۲
باعث خنده ماشدی که چقدر عمیق فکر می کنی!! ونزولا نجس بود؟ یا کشورهای افریقایی که بیچارشون کردن؟یا افغانستان هم نجس بودن؟ولی برعکسش کشورهای تروریست پرور های مدینه فاضله از قبیل همین امریکا و امارات و ترکیه و عربستان و اروپا چرا پول به تروریست ها میدهند تا کشورها را نابود کنند و یا برخی این کشورهای پاکتون بمب اتمی دارند؟
ناشناس۱۵۹۴۴۵۵۱۱:۲۳:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۲۲
اسراییل و امریکا و انگلیس و فرنسه بمب دارند چرا این ها خودشان پاک نمی کنند؟ و فقط به دیگران می گویند ؟ آن هم به دروغ که بمب می خواهید بسازید؟
ناشناس۱۵۹۴۰۶۸۰۷:۱۶:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۲۲
درد امثال شما چیز دیگری است غرب و امریکا با وجود ادعاهای دهان پرکنشان به هیچ معاهده ای که به ضرر آنهاست عمل نکرده و نخواهند کرد اینقدر ساده لوح نباشید چرا ما باید به معاهده ای که به نفع مانیست بپیوندیم و یا عمل کنیم ؟
ناشناس۱۵۹۴۱۷۵۰۹:۲۳:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۲۲
چرا پیوستن به FATF به نفع ما نیست؟ مگر ما پول شویی می کنیم ؟
ناشناس۱۵۹۴۴۶۱۱۱:۲۴:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۲۲
FATF بخشی از ساختار وزارت خزانه داری امریکاست و با پیوستن به آن تحریم ها هوشمند و هدفمندتر می شود و به ضرر ماست.
ناشناس۱۵۹۴۱۸۲۰۹:۳۱:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۲۲
همین نادیده گرفتن قوانین بین المللی است که امروز کار ما را به اینجا رسانده است.
ناشناس۱۵۹۴۲۵۴۱۰:۱۳:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۲۲
نمی پیوندیم چون در زمان تحریم افراد و راهکارهای دور زدن تحریم را به امریکا جونت میدهند بعد تو این جا فحش به مسوولین می دهی!!!
ناشناس۱۵۹۴۳۶۷۱۰:۴۵:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۲۲
چرا باید تحریم باشیم؟ تو اول به این سوال جواب بده.
ناشناس۱۵۹۴۴۷۰۱۱:۲۷:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۲۲
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۱۵۹۴۳۵۱۱۰:۴۱:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۲۲
قوانین بین المللی را دوستان شما نوشتند و خودشان هم هر کجا بخواهند گیر میدهند و هرکجا که نخواسته باشند گیر نمی دهند در ضمن کدام مشکل شما الان به خاطر نادیده گرفتن قوانین بین المللی است؟عمرا اگر بتونی جواب درستی بدهی
ناشناس۱۵۹۴۴۹۳۱۱:۳۲:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۲۲
در دنیا فقط 36 کشور عضو FATF هستن و امریکا و اروپا خودشان آنرا اجرا نمی کنند.
ناشناس۱۵۹۳۲۷۸۰۹:۳۸:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۲۱
اگر نپذیرفتن FATF از طرف ما، مانعی برای توافق 25 ساله با چین می شود، همان بهتر که ما FATF را قبول نداریم. عدو شود سبب خیر!
ناشناس۱۵۹۴۵۰۳۱۱:۳۵:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۲۲
توافق با چین مانع فشار حداکثری امریکا می شود و تامین کننده منافع ملی ماست.
ناشناس۱۵۹۳۲۷۹۰۹:۴۱:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۲۱
سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری چین در ایران به چه بهایی؟ مگر چین عاشق چشم و ابرو ما است که همچنین رقمی را در ایران سرمایه گذاری کند؟ در قبال این سرمایه گذاری، چی قراراست گیرش بیاید؟
مهران۱۵۹۳۹۲۴۲۳:۰۹:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۲۱
جواب سوال شما این است هیچ کشوری برای سرمایه گذاری در کشور دیگر عاشق چشم و ابرو اون کشور نیست پس چرا این همه کشور در کشورهای دیگر سرمایه گذاری میکنند ؟ به همون دلایل و همچنین دلیل دشمن مشترک میخواد سرمایه گذاری کنه
ناشناس۱۵۹۴۱۳۰۰۸:۳۱:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۲۲
حد اقل 1000 میلیارد دلار
ناشناس۱۵۹۳۲۸۴۰۹:۴۶:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۲۱
یک بچه هم می داند که کسی به کسی چیزی مفتی نمی دهد. آن هم چینی ها. چینی ها در چند دهه گذشته اقتصاد ایران را با دامپینگ تولیدات بی کیفیت و ارزان موجب ورشکستگی کارخانه های تولید و بیکاری هزاران هزار کارگر ایرانی شده اند. چینی ها حتی نتوانسته اند که یک پروژه نفتی در ایران اجرا کنند. حضور گسترده و بلند مدت چین در ایران به هیچ وجه منافع ایران را تامین نخواهد کرد.
ناشناس۱۵۹۳۲۸۵۰۹:۴۷:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۲۱
آدم از گشنگی نباید خودکشی کند!
ناشناس۱۵۹۴۰۰۰۰۱:۳۷:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۲۲
به همین دلیل مذاکره با آمریکا خسارت محض است!
ناشناس۱۵۹۳۲۸۸۰۹:۵۴:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۲۱
قراردادهای بلند مدت اقتصادی در صورتی منافع را تامین می کنند که، دو کشور از نظر اقتصادی تقریبا هم تراز باشند. وگرنه کشور قدرتمند، کشور دیگر را که با بحران اقتصادی عمیق و تحریم جهانی روبرو است، می بلعد!
ناشناس۱۵۹۴۲۰۷۰۹:۵۸:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۲۲
نکه نکرده آقایون از چین اینقدر جنس بنجل بجای پول نفت اوردن کارخانه های بزرگ مارو نابود کردند، الانم من احساس می کنم تو کشور یکسری مسئول کمونیست داریم که در جهت منافع چین کمونیست قدم بر میدارند
ناشناس۱۵۹۳۲۹۹۱۰:۰۵:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۲۱
ترکمنچین و دیگر هیچ
ناشناس۱۵۹۳۳۰۰۱۰:۰۶:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۲۱
چین دنبال منافع اقتصادی نیست؟!!!!! آقا کارشناسی تون رو از واحد مجازی کجا گرفته ای؟ اینا از مهر و تسبیح هم برای ما نمیگذرند . نکنه قراره مثل دوران ماقبل تاریخ معامله تهاتری انجام بدیم
ناشناس۱۵۹۳۹۲۱۲۳:۰۶:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۲۱
کلا تو ایران عناوین تشریفاتی هست و معنی خودش رو نمیده.الان همه شدن دکتر ، مهندس و کارشناس امور بین الملل .تخصص که مطرح نیست.حالا خوبه شعار اول انقلاب نفی مدرک گرایی بود
ناشناس۱۵۹۳۳۰۳۱۰:۰۹:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۲۱
قرارداد ۲۵ ساله فقط روی کاغذه چین جرئت نمیکنه بدون اجازه آمریکا ، سمت ایران بیاد . کما اینکه داریم میبینیم که چین واردات نفت از ایران رو تقریبا به صفر رسونده . چین دست از پا خطا کنه ، اقتصادش توسط آمریکا پودر میشه میره هوا
ناشناس۱۵۹۳۳۰۵۱۰:۱۱:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۲۱
ملت سالها همه چیزی رو دیدند و می دانند که فتف تاثیر داره یا نداره!
ناشناس۱۵۹۳۳۱۸۱۰:۳۵:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۲۱
ساده اندیشانه! آیا همین شرکتهای چینی نبودند که با آغاز تحریم‌ها از کشور خارج شدند؟ آیا همین الان چین نمی تواند با خرید نفت و ارسال کالای چینی هرچند کم کیفیت مرهمی به درد اقتصاد کشور باشد؟ آیا بانکهای چینی بازار تریلیون ها دلاری جهانی را رها کرده و حاضر می‌شوند در صورت عدم تصویب fatf، با تعامل با ایران به پولشویی متهم شده و تحریم شوند؟
ناشناس۱۵۹۳۳۲۱۱۰:۴۲:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۲۱
شما فکر کردید بقیه دنیا هم مثل ما به فکر منافع ملی نیستند.بانکهای چین در صورت معامله با ایران در فهرست سیاه قرار می گیرند و بلایی که سر شرکت هووایی اومد سرشون میاد
ناشناس۱۵۹۳۳۲۷۱۰:۵۵:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۲۱
تحریم هم می گفتید تأثیری ندارد.
ناشناس۱۵۹۳۳۲۸۱۰:۵۵:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۲۱
پس جواب از بین رفتن ۲۲ هزار ایرانی بر اثر ویروس چینی کرونا رو کی باید بده ؟!
ناشناس۱۵۹۳۳۲۹۱۰:۵۶:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۲۱
.. دوست عزیز ما ایرانی هستیم و مملکت خود را دوست داریم ولی باید واقعیت ها را درک کرد و بهترین تصمیم را گرفت. کجا امنیت خاورمیانه دست ماست. الان که ما نفت نمی توانیم بفروشیم چینی ها مگر نمی توانند نفت بخرند؟ آیا چین روابط تجاری با امریکا را ول می کند و با ما قرارداد می بندد؟ همین قوانین خشک اف ای تی اف رو تقریبا همه دنیا قبول کردند همین روسیه و چین آنوقت ما درگیری داخلی داریم که چه کنیم. اگر چین و روسیه توان مقابله با دلار را داشتند قبلا این کار را می کردند چرا نکردند؟ یک مثل برای کشوری که با چین قرارداد بسته و موفق بوده نام ببرید. سرتون رو از توی برف بیرون بیاورید و واقعیت های دنیای اطراف را ببینید
ناشناس۱۵۹۳۹۸۲۰۱:۰۷:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۲۲
سیاست کلی خاورمیانه را ایران دارد تعیین می کند
ناشناس۱۵۹۳۳۳۰۱۰:۵۷:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۲۱
تمام کشورهای دنیا به فکر دریافت غرامت ویروس مرگبار کرونا از چین هستن ، ما دنبال عقد قرارداد ۲۵ ساله با چین !!!
عبدالحق۱۵۹۴۹۱۳۱۳:۵۴:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۲۲
ما عادت داریم که غرامت نگیریم و تازه یه چیزی هم بدیم . مگر کویت نبود که صدام حسین رو در جنگ ایران کمک مالی میکرد ،بعد که صدام کویت را بمب بارون کرد ،کویت تا ریال آخر از عراق غرامتش رو گرفت .برعکس ما که غرامت نگرفتیم مرتب داریم به عراق همه نوع کمک می کنیم
ناشناس۱۵۹۳۳۳۴۱۱:۰۰:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۲۱
شما علی الحساب مفاد این تفاهم نامه رو جهت دسترسی عموم بالاخص متخصیص شفاف سازی کنید تا بعد ببینیم خوبه یا بد. قطعا اگر چیزی بود که با خواندنش قرار بود به این نتیجه برسیم که به نفع ایران است، تا الان صد باز منتشر شده بود. قطعا قرارداد با توجه به نحوه اطلاع رسانی فقط قرار است به کام عده ای خوش باشد.
ترامپ۱۵۹۳۳۳۵۱۱:۰۴:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۲۱
فقط بگو به چه دلایلی چين تمام دنیا به ویژه غرب را کنار می گذارد به خاطر ایران و همچنین رأی مثبت به 6 قطع نامه شورای امنیت و فصل ۷ را.
همشهری۱۵۹۳۳۳۹۱۱:۱۰:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۲۱
بله اما تو وضع معیشتی مردم تاثیر خواهد داشت
علی۱۵۹۳۳۴۹۱۱:۱۹:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۲۱
کاش یه مقدار هم از مشکلات عدم پذیرش FATF هم میگزاشتین
ناشناس۱۵۹۳۳۵۵۱۱:۲۲:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۲۱
مرتب خودتون رو گول بزنید باشه.منافع چین به آمریکا گره خورده و سرمایه زیادی در آمریکا دارد در ضمن اگر قراردادی را بی دقت تنظیم کنیم و آقای رییس جمهور دوباره از رفتارهای دولتمردان خوششون نیومد چی میشه؟ همیشه باید جلوش تعظیم کنیم که مبادا بهش بر بخوره؟ جو زده شدید .. امیدوارم اگر قراره قراردادی با چین امضا بشه، تو این دولت باشه..
ناشناس۱۵۹۳۳۵۶۱۱:۲۲:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۲۱
خود همین مثال سوییس که زدی جواب دندان شکنی بود به یاوه گویان هرچند این قدر پرو هستند این ها ولی اگر ما برویم این معاهده را بپذیریم آن وقت همانند اژانس هسته ای انواع و اقسام دشمنی ها شروع می شود
ناشناس۱۵۹۳۳۶۰۱۱:۲۷:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۲۱
لطفا به این سوال جواب بدهید الان که fatf رو تصویب نکردیم وضع مملکت بهتر شد و دلار سرازیر مملکت شده؟
ناشناس۱۵۹۳۹۴۸۲۳:۴۹:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۲۱
نخیر جلوی دور زدن تحریم ها را که میخواستن بگیرند گرفتیم وگرنه الان تو از گشنه ..
ناشناس۱۵۹۴۰۰۲۰۱:۴۲:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۲۲
با برجام که هدفش بهبود اوضاع اقتصادی و سرازیر شدن دلار به کشور و حل تمام مشکلات حتی مشکل آب بود رسیدیم به اینجا که آب شده مشکل اول خیلی از مردم!! fatf که جای خود داره!
ناشناس۱۵۹۴۰۰۴۰۱:۴۴:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۲۲
عدم تصویب fatf برای بهبود اوضاع نیست بلکه برای اینه که fatf اوضاع رو مثل برجام بدتر نکنه!
ناشناس۱۵۹۳۳۷۱۱۱:۳۶:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۲۱
کارشناس واقعی تمام معایب و مزایای یک طرح را برای منافع یک کشور بدون دیدگاه جناحی مورد بررسی قرار میدهد
ناشناس۱۵۹۳۳۸۱۱۱:۴۱:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۲۱
لابد نمی دونی تجارت چین با کدخدا و پیروان اوروپاییش سالانه هزار و سیصد میلیارد دلار است. به خصوص که حدود نهصد میلیارد دلار مربوط به صادرات چین است. ..
ناشناس۱۵۹۳۳۸۲۱۱:۴۱:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۲۱
عجب.پس چین نگاه اقتصادی به این قرارداد ۲۵ ساله ندارد.تا انجایی که منه بیسواد میدانم،چین بابت هر دلار سرمایه گذاری در هر کشوری ۱۰ دلار منافع مالی و جغرافی برداشت میکند.نگاهی به قرارداد چین در بندر مومباسا بکنید وببینید چه بلایی به سرشان آورده. آقای کارشناس اینجا کشورمان است و لطفا اول به کشورت و منافعش فکر کن.
ناشناس۱۵۹۳۳۸۳۱۱:۴۱:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۲۱
عده ای می خواهند ایران رو به مستعمره چین تبدیل کنند و انواع توجیهات.. رو هم برای این نیتشون میارند. ما یه خودرو سازی رو تو ایران انحصاری کردیم نتیجشو داریم میبینیم که خرید لگن برای قشر کارگر آرزو شده وای به حال روزی که اقتصاد ایران در انحصار چین و رفقای داخلیشون قرار بگیره
ناشناس۱۵۹۳۳۹۴۱۱:۵۲:۱۹ ۱۳۹۹/۶/۲۱
نباید از چاله آمریکا بیرون آمده و در چاه چین و روسیه رفت. پس چه شد آن همه شعار خود اتکایی؟
محمدرضا۱۵۹۳۴۰۷۱۲:۰۷:۳۸ ۱۳۹۹/۶/۲۱
سلام، اگر Fatf موجود بی خاصیتی است و ارزشی ندارد، چرا چین و روسیه عضوش هستند و از بنیانگذارانش هستند؟ و آنها هیچگاه سازمانی که خود ایجاد کرده اند را از بین نمیبرند.
ناشناس۱۵۹۳۴۱۱۱۲:۱۲:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۲۱
حتی اسراییل با یک شرکت چینی قرارداد بسته که شرکت چینی یک بندر کنار حیفا بسازه و مدیریتش دست شرکت چینی باشه و آمریکا از این موضوع ناراحته. امارات و عربستان هم تجارت گسترده ای با چین دارن. دهها کشور دیگه هم قراردادهای بلندمدت مشابهی با چین بستن. اما براندازها نگرانن که رابطه ایران و چین بتونه باعث تضعیف اثر تحریمها بشه و پروژه براندازیشون شکست بخوره!
ناشناس۱۵۹۳۴۱۴۱۲:۱۵:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۲۱
بین این همه کشور به کمونیستا که حتی به خدا اعتقاد ندارن پیمان صلح می بندیم و خوشحالیم که می توانیم
ناشناس۱۵۹۳۴۱۶۱۲:۱۸:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۲۱
پروژه راه ابریشم جدید که چین به دنبالش هست، یک تحول بسیار مهم و مثبت برای اقتصاد آسیاست. ایران هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی نقش بسیار مهمی در این پروژه داره. مسیر انتقال کالا از شرق آسیا به اروپا.
چرت۱۵۹۳۴۴۴۱۲:۵۷:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۲۱
آقا چرا الکی میگی کل بانک های چینی تو سایتشون زدن اولین شرط مبادله بانکی با هر کشور fatf هست فکر کردین چین میاد تجارت چند صد میلیارد دلاری خودش رو واسه کشور ورشکسته ما فدا کنه چین سالهاست حتی بجای پول نفت ما فقط جنس میداد
ناشناس۱۵۹۳۴۴۸۱۳:۰۴:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۲۱
شما .. کارشناس، چین همین الان با اینکه احتیاج داره نفت با تخفیف حتی در مقابل کالا هم از ایران نمی گیره. شما الان مشکل رو حل کن، هر موقع چین الان همچون قبل از ایران نفت خرید اونوقت بیایم در مورد این قرارداد محرمانه ۲۵ ساله با چین که معلوم نیست چی هست صحبت کنیم. صد رحمت به قرارداد ترکمنچای.
ناشناس۱۵۹۳۴۴۹۱۳:۰۵:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۲۱
نه حالا چین الان داره بشکه بشکه از ایران نفت میخره. هر چقدر الان می خره اون موقع هم خواهد خرید.
کوروش۱۵۹۳۴۵۶۱۳:۲۰:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۲۱
.. شاید یکی از دلایل امضای قرارداد ۲۵ ساله با چین، دفن زباله‌های عادی، هسته‌ای و پزشکی این کشور در ایران است؟ یعنی همان بلایی که چین کمونیست بر سر کامبوج آورد. فقط حجم زباله‌های یک کشور با جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن را در نظر بگیرید!
ناشناس۱۵۹۳۴۵۸۱۳:۲۳:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۲۱
وایسا برای 4 سال دیگه انتخاب بشه اونوقت خواهیم دید تأثیر خواهد داشت یا نه!
ناشناس۱۵۹۳۴۶۰۱۳:۲۷:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۲۱
اينها نظرات كارشناسي و بر روي كاغذ هست واقعيتي كه بنگاههاي اقتصادي با آن روبرو هستند بر خلاف نظر ايشان هست تنها بانك چيني كه با ايران كار ميكنه كونلون هست كه فقط به صورت محدود براي چند قلم كالا كار با ايران را كارسازي ميكنند و با محدوديت و مقررات سخت مبالغ را به فروشندگان چيني پرداخت ميكنند در چين ماليات بر ارزش افزوده كالاي صادراتي به شرطي به صادر كننده عودت مي يابد كه محل پرداخت پول از كشور مقصد صادرات باشد و چون ايران نميتواند از سوييفت استفاده كند پس ١١ تا ١٧ درصد ماليات بر ارزش افزوده به صادر كنندگان چيني عودت داده نميشود. كاملاً اشتباه هست كه فكر كنيد دولت چين اين قوانين را عوض كند چون ما سهم پاييني در تجارت خارجي چين داريم. اين قرارداد صرفاً يك منفذ تنفس هست تا يك پنجره باز و مخالفت آمريكا هم خيلي شديد نيست.
ناشناس۱۵۹۳۴۶۳۱۳:۲۹:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۲۱
كساني كه از توافق يكطرفه چين با ايران دفاع مي كنند وان را برد برد ميدانند يا دلال اين رابطه هستند ويا منافع ديگري دارند والا هيچ كشوري از قراردادهاي بلند مدت ٢٥ساله جز ضرر چيزي عايدش نميشود،اولين وابتدائي ترين ضرر اين قرارداداين است كه چيني ها اگر به خليج فارس بطور رسمي دسترسي پيدا كنند هيچ موجود زنده اي در دريا باقي نمي گذارندوعلاوه نفت وگاز حتي خاك زير دريا را غارت خواهند كرد جزاير ايران اكر در اختيارشان قرار بگيرد هم همينطور اين قرار داد فقط بردكامل براي چين وباخت ايران است الان بدليل تحريم ايران مي خواهد با اين قرار دادراهي پيدا كند كه از تحريم خارج شود ولي منابع اصلي ايران كه حوزه خليج فارس هست غارت خواهد شد
ناشناس۱۵۹۳۴۷۵۱۳:۳۸:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۲۱
این حرف در سطح بین المللی واقعا خنده داره..برخوردهای بد با رییس جمهور چین!!!!!!!!!!
ناشناس۱۵۹۳۴۸۱۱۳:۴۸:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۲۱
قطعا چین سرمایه اش را نمی آورد تا وقتی که ایران با خارج تنش دارد! چرا ما باید هفتصد میلیارد درآمد نفتی را به باد بدهیم تا چشممان به چند صد میلیارد دلار چین باشد؟ تا سیاست خارجی کشور تغییر نکند از سرمایه گذاری بزرگ در ایران خبری نیست.
ناشناس۱۵۹۳۴۸۵۱۳:۵۱:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۲۱
کاش تحلیلگران عزیز همون قدر که با سخنرانی هاشون در تصمیمات کلان اثر میکذارند، مسئولیت سخنانشون رو هم میپذیرفتند تا اگر خدای نکرده باعث بدبخت شدن مردم شدن ! بخشی از هزینه اش رو هم خودشون بپردازند.
ناشناس۱۵۹۳۴۹۹۱۴:۰۹:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۲۱
آفتاب آمد دلیل آفتاب. خود شما میگی چون به طرف گفتن بالای چشمت ابرو رفته روابط بانکی با ایران قطع کرده. حالا اگر قرارداد ببنده که میشه یه کاپیتولاسیون دیگه.
ناشناس۱۵۹۳۵۱۵۱۴:۲۲:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۲۱
شما که راست میگید !
حق بین۱۵۹۳۵۲۳۱۴:۳۵:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۲۱
نظرات کارشناس محترم از ضعف علمی وفنی برخورداراست‌.توصیه های FATF درزمینه پولشویی AML و مبارزه با تامین مالی تروریسم CFT اکنون مورد پذیرش حدود ۱۹۰ کشور قرارگرفته ودر اقتصاد جهانی وبازارهای مالی وپولی دنیا بطور سختگیرانه ومجدانه درحال اجرا و پیگیری است و بالطبع سازمان تجارت جهانی هم از این قوانین مستثنا نیست ونمی تواند باشد.توافقنامه چین وایران هرگز به مرحله اجرا نخواهدرسید مگر انکه قوانین FATF مورد پذیرش قرارگیرد ودر کشور اجرایی شود وهمچنین تحریمهای گسترده لغو گردد.فروکاستن علت خودداری بانک های چینی از مراوده با ایران به عصبانیت رییس جمهور چین از رفتار مسوولان ایرانی نشانگر عدم اطلاع کارشناس محترم از پیچیدگیهای روابط بین الملل و زیر بنای آن اقتصاد بین الملل است. با احترام
ناشناس۱۵۹۳۵۳۶۱۴:۵۳:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۲۱
این قانون به نفع دار و دسته شما نیست . افزایش قیمت دلار هم زیر سر خود شماست
ناشناس۱۵۹۳۵۵۲۱۵:۱۳:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۲۱
ضرب المثل محلي ما ميگه : ^^ فلاني تا دو مغزي نباشه سنگ بهش نمي زنه^^! .. منظور بادام است برادر ! بادام مرغوبي كه به جاي يك مغز ، دو مغز دارد !! ... حالا بنده هم عرض مي كنم كه كشور چين در هر كجاي اين كره ارض ، به دنبال ارز و منافع خودش است و در جلب منافع تا دومغزي نباشد سنگ بهش نميزنه !؟ ... باور بفرما !!
ناشناس۱۵۹۳۵۶۰۱۵:۲۰:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۲۱
دولتمردان بی تدبیر غربگرایی که بنا به منافعشان برجام را بر کشور تحمیل کردند بشدت با رابطه با چین مخالفند .
ناشناس۱۵۹۳۵۶۵۱۵:۳۰:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۲۱
کلا نپذیرفتن معاهده های جهانی بر ما هیچ تاثیری ندارد فقط نمی دانم هر روز بدبختر می شویم از کجا هست.
معلم۱۵۹۳۵۸۲۱۵:۵۳:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۲۱
نمونه‌ آنرا در صید و غارت ماهیان در خلیج فارس دیدیم که دریادار تنگسیری مجبور به توقیف کشتی ها شد.
مهدی۱۵۹۳۵۹۱۱۶:۱۳:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۲۱
بله! البته! رابطه استعمار کننده (چین) و مستعمره (ایران) به مانند رابطه ارباب و نوکر هست. روال های طبیعی و نرمال روابط کشورهای مستقل و نه مستعمره در مورد آن دو صدق نمی کند .
ناشناس۱۵۹۳۵۹۲۱۶:۱۷:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۲۱
پس کلا الان دنیا معطل رابطه با اقتصاد ماست
ناشناس۱۵۹۳۵۹۹۱۶:۲۳:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۲۱
میشه بفرمایید چه روابطی، بله رابطه یک طرفه و نابرابر ، خدا میدونه چه چیزهایی را با همین مطالب کذب، ماست مالی می کنید
میثم۱۵۹۳۶۱۱۱۶:۳۴:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۲۱
حالا که بالاخره قبول کردند که بانک‌های چینی هم با ما کار نمیکنند دلیلی آورده‌اند که کاملا غیر قابل اثبات یا رد است. ولی همزمانی این اتفاق با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF کاملا تصادفی است. آقا واضح است که مساله کار نکردن بانک‌های چینی و روسی با ایران تحریم امریکا در درجه اول و FATF در درجه دوم است.
ناشناس۱۵۹۳۶۱۶۱۶:۴۰:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۲۱
چه بلایی سر تولید داخل میاد؟ آیا بجای پول نفت جنسای بی کیفیت بهمون نمیدن و کارگرامون رو بیکار نمی کنن؟ خب این چه برد بردیه نفتمونو ندیم بهتر نیست؟ ضمن اینکه شما کارشناس محترم بگو تا حالا یکبار فقط یبار چینیها در جاهای تاثیر گذار پای ما ایستادن ؟ نوکری بده چه برای امریکا چه برای چین
ناشناس۱۵۹۳۶۲۹۱۶:۴۶:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۲۱
نپذیرفتن fatf اتفاقا ما را به زندگی غارنشینی تبدیل می کند
ناشناس۱۵۹۴۳۶۲۱۰:۴۴:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۲۲
وقتی دنبال مسائل حاشیه ای باشی معلوم است توان حل کردن مشکلات را نداری!
علی محمدي۱۵۹۳۷۱۸۱۸:۳۶:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۲۱
بله در ر رابطه های استعماری تاثیری ندارد
ناشناس۱۵۹۳۷۳۸۱۹:۰۲:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۲۱
رییس جمهور چین بانک کونلون رو به خاطر برخورد بد ایرانی ها بست؟؟!!! طنز گفتن هم حدی داره بابا
ناشناس۱۵۹۳۷۷۲۱۹:۴۶:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۲۱
ببخشید بی‌احترامی به رییس جمهور چین؟ نکنه باید زیر پاشون خاک میشدیم؟ باید دیگه چه کاری کنیم تا برادرای چینی راضی بشن
ناشناس۱۵۹۳۷۸۳۲۰:۰۰:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۲۱
اقای بهرامی انچه دوره اش گذشته مطالبی است که شما عنوان کردید، بانکها وسیله ای برای مراودات تجاری هستند نه خود تجارت، وقتی بانکی چینی با بانکهای ایرانی کار کند ایا این احتمال که بانکهای عمده جهان نخواهند با آن بانک چینی کار کنند وجود خواهد داشت، در ضمن بانکهای سوئیس ۳۰ سال پیش سانطور بودند دیگر آن راز داری خاص را ندارند وعملکردشان با بانکهای آلمان، انگلیس و فرانسه یکی شده است.
ناشناس۱۵۹۳۸۲۰۲۰:۵۱:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۲۱
بانک های عراقی چرا حساب ایرانی ها را مسدود کرده اند ؟
مهدی۱۵۹۳۸۲۷۲۰:۵۹:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۲۱
واقعا دوست دارم سطح سواد و تحصیلات این تحلیلگر رو بدونم، سطح تحلیل ایشون واقعا ..
ناشناس۱۵۹۳۹۳۵۲۳:۳۲:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۲۱
ایشون از اساتید اقتصاد هستند . فرزند شهید بزرگوار و از سردبیران ایرنا در دوران آقای احمدی نژاد
ناشناس۱۵۹۴۲۱۹۱۰:۰۳:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۲۲
الان فرزند شهید بودن چه ربطی به تخصص داره؟
ناشناس۱۵۹۳۹۲۳۲۳:۰۹:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۲۱
اكثريت مردم با اين قراردادبا كشور چين مخالفندوكاملا درست هم هست چون ما بدليل تحريم وكاهش درآمد هاي نفتي داريم كشور مان را دو دستي دست خودمان تقديم اژدهاي چين كمونيست مي كنيم كه صد در صد به ضرر كشور مان هست
ناشناس۱۵۹۳۹۵۷۰۰:۰۹:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۲۲
FATFیک دستور العمل بین بانکی است برای شفافیت نقل و انتقال پول ارتباطی با تحریم های امریکا ندارد حالا چرا با شفافیت نقل و انتقال عده ای مخالف اند اگر ریگی به کفش ندارند .
ناشناس۱۵۹۴۰۱۹۰۲:۳۰:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۲۲
..؟ شما را به خدا یکم واقع بین باشید، مگه چین دیوانه هست با یک و نیم میلیارد جمعیت بیاد بخاطر ایران با آمریکا و بدنبالش اروپا درگیر بشه!
ناشناس۱۵۹۴۰۶۹۰۷:۱۹:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۲۲
میگویند چین خیال نفع بردن از ایران را دارد و عاشق چشم و ابروی ایران نیست من از شما ساده لوحان می پرسم مگر شما در هر معامله به دنبال نفع نیستید و همیشه به چشم و ابروی طرف مقابل نگاه میکنید مگر غرب عاشق چشم و ابروی ماست ؟ معامله خوب یک معامله برد برد است این همه مغاطله برای از بین بردن این معامله که غرب یادتان داده به جایی نخواهد رسید
ناشناس۱۵۹۴۲۱۷۱۰:۰۳:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۲۲
حرف شما زمانی درسته که دوطرف معامله در یک سطح از قدرت و ثروت باشند نه مثل ما که نمیتونیم نفت بفروشیم و اگه بفروشیم بجای پولش چیز دیگه بهمون میدن.الان همه میخوان ازاین حراجی یه سود کلان ببرن
دوستدار ایران ومردم۱۵۹۴۰۹۴۰۸:۰۹:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۲۲
کشور عزیزمون جز باتولید باکیفیت وقیمت تمام شده پایین (رقابت جهانی )نمیتواندبه اقتصاد واستقلال خود متکی باشد.دولتمردان ومسئولین عزیز بفکر خوداتکایی واستحکام زیر ساخت های تولید باشیم .چین چطوری چین قدرتمند شده .بفکر انتقال تکنولوژی درکشورباترفندهای مختلف باشید.تاریخ نشان میدهد وابستگی اقتصادی چیزی روحل نمیکند ومسکنی بیش نیست .شکی نیست چین بفکر منافع وامینیت اقتصادی خود درمقابل ابرقدرت غرب میباشد .پس این تفاهم نامه اقتصادی امنیتی 25ساله باایران برایش بسیار حیاتی میباشد.چشمانمان را باز کنیم تاتاریخ تکرارنشود.
ناشناس۱۵۹۴۲۲۸۱۰:۰۶:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۲۲
من چیزی که احساس کردم داخل ایران یه عده از مسئولین کمونیست هستند و تمام تلاششون رو می کنند که ایران رو ببرند زیر دست چین کمونیست برای اهدافش از غارت منابع و دفن زباله و .. اینها نه ایرانی هستند نه کشور و مردم براشون مهمه هدف الحاق ایران به چینه برای منافع حزب کمونیست وگرنه هیچ دلیلی نداره اینهمه اصرار الکی برای قرارداد ۲۵ ساله
ناشناس۱۵۹۴۲۴۵۱۰:۱۰:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۲۲
نفوذ چین کمونیست اینقدر هست که الان هنوز هیچی نشده تعیین می کنه کی باشه کی نباشه سخنگوی وزارت بهداشت که عوض شد خاطرتون هست ..
ناشناس۱۵۹۴۲۵۱۱۰:۱۲:۱۹ ۱۳۹۹/۶/۲۲
سیاست چین قبل از قبضه کردن دنیا این بود: در همه کشورها هم فقیر هست هم پولدار پس ما از هرچیزی برای همشون میسازیم و میفروشیم.مثلا برند آدیداس رو هم برای پولدارا میزنیم هم برای بی پولا.پس از هرچیزی کپی زدن درجه 1و2و3.توایران بعضیا آرزوی شاسی بلند دارن ماهم شاسی بلند ایکس33 آشغال رو بهشون میندازیم.همینجوری دنیا رو گرفتن.این چشم بادومیا دلشون به حال ما نسوخته عزیزان
ناشناس۱۵۹۴۴۱۳۱۱:۰۶:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۲۲
تو اول بگو با کیان دوستی من آنگه بگویم که کیستی ..
ناشناس۱۵۹۴۵۰۴۱۱:۳۵:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۲۲
.. این که سفیر چین این قدرت را دارد تا با یک تشر باعث عزل معاون وزیر بهداشتمان شود کافی نیست؟ متاسفانه بعضی عزت را تنها در مواجهه با غربی ها میبینند و برای آن مواجهه حاضرند هر خفتی را بپذیرنددر صورتیکه قرار بود نه شرقی نه غربی باشد
ناشناس۱۵۹۴۵۰۸۱۱:۳۶:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۲۲
بدون FATF معاهده ایهم نخواهد بود. بهتره دنبال یک بهانه برای اجرایی نشدن معاهده باشید
علی۱۵۹۴۵۸۵۱۲:۰۳:۲۹ ۱۳۹۹/۶/۲۲
وقتی اجازه فعالیت اقتصادی به امریکا ندادیم ما هم بودیم میزدیم زیرش برخلاف جهت رودخانه شنا کردن نتیجش همینه به سوی ارمان ونزویلا شدن
ناشناس۱۵۹۵۹۱۴۲۲:۲۰:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۲۲
در بخش بانکداری بین المللی بیش از ۲۰ سال کار کردم . استادمان در دانشگاه با اینکه دروس مالیه بین الملل تدریس می کردن بازم هیچی از کار عملی ارزی نمی دانستن . با قاطعیت می گویم این آقای بهرامی صد در صد اشتباه می کند . راحت ترین کار برایشان این است که بروند از امور بین الملل هر بانکی که خواستن بپرسند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین