روحانی: ۱۳۴ میلیارد دلار کالا در ۶ سال اخیر از مناطق آزاد صادر شد

گروه اقتصادی الف،   3990620087

رییس جمهوری گفت: از سال ۹۲ تا ۹۸ - یعنی در طول ۶ سال اخیر- ۱۳۴ میلیارد دلار صادرات از مناطق آزاد انجام شده است که بخش اعظم این صادرات به خارج بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنج شنبه در بهره برداری از طرح‌های ملی سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: بسیار خوشحالم که در ۲۳ جلسه در طول سال ۹۹ شاهد افتتاح طرح‌های مهم در سراسر کشور هستیم. امروز نوبت افتتاح طرح‌های مهم در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورمان بود.

وی با بیان این که مناطق آزاد برای ما اهمیت ویژه هم از لحاظ خدماتی، گردشگری،  تجارت و صنایع دارد، اظهار داشت: در افتتاح‌های اخیر در زمینه گلخانه و کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان شاهد یک مرکز نوآوری در کیش بودیم. مناطق آزاد و ویژه ما در سراسر کشور چهره دیگری به خود گرفته است.

رییس جمهوری اضافه کرد: از آغاز دولت تدبیر و امید و نخستین جلسه با مدیران مناطق آزاد تاکیدمان این بود که مناطق آزاد از مناطق وارد کننده به مناطق صادرکننده و جذب گردشگر داخلی و خارجی تبدیل شود. این مناطق در شرایط تحریم اقتصادی می‌توانند نقش بسیار خوبی را برای حل مشکلات در زمینه بانکداری بیمه انباردایی ایفا کنند.

 روحانی ادامه داد: امروز شاهد بودیم در قشم یک منطقه مهم صادرات فراورده نفتی افتتاح شد که کشتی‌ها در این منطقه برای این که سوخت خود را بگیرند پهلوگیری کنند و برای صادرات فراوری نفتی است بسیار مهم است.

وی یادآور شد: در این مناطق آزاد، گلخانه‌های مهمی را در دست افتتاح داریم امروز یک گلخانه ۸۰ هکتاری را در منطقه آزاد ارس شاهد بودیم با سیستم هیدروپونیک افتتاح شد که  یکی از بزرگترین طرح گلخانه ای در منطقه خاورمیانه است این طرح می‌تواند اشتغال خود صادرات نقش داشته باشد این گلخانه اکثر محصولاتش صادراتی خواهد بود و به گونه‌ای است که می‌تواند در طول سال برای مصرف داخلی و صادرات محصول داشته باشد

رییس جمهوری تاکید کرد: مناطق آزاد ما تحرک جدیدی به خود گرفته است، در گذشته از مناطق آزاد صرفا به عنوان گردش محور دیده می شود ولی امروز این همه کارخانه هایی که افتتاح می شود مراکز تولیدکننده هست می تواند تولیدش به خارج و داخل صادر شود.

روحانی تصریح کرد: در مناطق آزاد و ویژه از سال ۹۲ تا ۹۸ یعنی در طول شش سال، ۱۳۴ میلیارد دلار صادرات انجام شده که شامل صادرات خارجی و داخلی بوده است. البته صادرات داخلی مجموعا زیاد نیست حدود سی و چند میلیارد است.  

 مدیران مناطق آزاد تسهیلات لازم برای سرمایه گذاری را فراهم کنند

رییس دولت تدبیر و امید گفت: مناطق آزاد ما با توجه به شرایط خاص آنها از برخی مقررات معاف هستند، مناطق بسیار ارزشمندی برای سرمایه گذاران است و من به مدیران مناطق آزاد تاکید می‌کنم که تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاری فراهم کنند.

وی یادآورشد: گاهی اوقات سرمایه گذاران در این زمینه گلایه مند هستند ما باید همه امکانات لازم را در اختیار سرمایه گذار بگذاریم و موانع تولید را مخصوصا در سال جهش تولید برداریم و مقام معظم رهبری در هفته دولت بار دیگر تاکید کردند که سه قوه باید برای رفع موانع تولید دقت و تسهیلات لازم را فراهم کنند.

روحانی با بیان اینکه ما در شرایط تحریم امروز راهی جز فعال شدن سرمایه‌های اقتصادی کشور نداریم، اظهارداشت: کشور ما کشوری بزرگ و پهناور و دارای منابع بسیار و آب و هوای متنوع است و امکان سرمایه‌گذاری در کشور ما وجود دارد؛ همه استانداران ما همه مدیران مناطق آزاد و مناطق ویژه آمادگی دارند که سرمایه را جذب کنند.

رییس جمهوری اضافه کرد: سرمایه داخلی در اولویت اول است و سرمایه خارجی نیز اینگونه است و تفاوتی ندارد. این سرمایه‌ها باید جذب و به کالا یا خدمات تبدیل شود.

وی ادامه داد: امروز اعلام شد که با افتتاح هتل در منطقه کیش، ۱۷ هزار تخت برای گردشگران و مسافران آماده شده که رقم قابل ملاحظه‌ای است؛ البته از شرایط کرونا که ما عبور کنیم در این مناطق استعداد و ظرفیتهای بیشتری برای جذب گردشگر دارد و می‌توانیم شاهد یک تحول بزرگ در کشور باشیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توهین نشریه فرانسوی به ساحت پیامبر اعظم (ص) گفت: در شرایط کنونی از یک طرف صهیونیست‌ها در منطقه ما مشغول توطئه هستند و برخی از کشورهای مسلمان منطقه را که هم مسلمان و هم عرب هستند، اغفال می‌کنند در حالی که آنان باید از دو جنبه نسبت به فلسطین حساسیت داشته باشند. از طرف دیگر صهیونیست‌ها و اذناب آنها در دنیا مسیر توهین و اهانت به اسلام و پیامبر اسلام را در بعضی از موارد و مجلات از نو بازآفرینی می‌کنند و موضوعی که چند سال پیش هم رخ داد مجدداً به چاپ می‌رسانند.

رییس جمهوری افزود: ما در یک شرایط حساسی در دنیای امروز قرار گرفتیم ما باید از منافع ایران، از اسلام و ارزش‌های خود به خوبی دفاع کنیم؛ خوشبختانه در سراسر کشور امروز در برابر هر حادثه ای؛ اعم از توطئه صهیونیستها برای سرزمین و مردم فلسطین و چه توطئه نسبت به فرهنگ اسلام، مردم حساسیت خود را نشان می‌دهند و به جهانیان اعلام می‌کنند که ما همچنان طرفدار مظلومان عالم خواهیم بود و همچنان در برابر قلدرصفتان به خوبی ایستادگی می‌کنیم.

وی گفت: استاندار هرمزگان گزارش داد که در این استان هم مراسم محرم و عزاداری را با حفظ پروتکل ها به خوبی انجام دادند، مدارس هم بازگشایی شده و با حفظ پروتکل‌ها فرزندان آنان به مدرسه می‌روند در عین حال بیماری کرونا هم  روند کاهشی دارد و این موجب افتخار ما است.

رییس جمهوری افزود: عده‌ای فکر می کردند که اگر اجازه برگزاری عزاداری و بازگشایی مدارس را بدهیم، شرایط از کنترل ما خارج می شود در حالی که می‌بینیم که فعالیت‌های، فرهنگی، آموزشی، دینی -مذهبی و فعالیت‌های اقتصادی به خوبی انجام می‌شود؛ چون پروتکل‌ها مراعات می‌شود، بیماری کاهشی خواهد بود.

روحانی ادامه داد: تا پایان سال و تا پایان مشکل ویروس کرونا حتی زمانی که واکسن برسد، باید اصول حفاظتی و بهداشتی را مراعات کنیم. اگر چند ماه بعد حتی اگر واکسن برسد میزان تاثیرگذاری و ایمنی آن مشخص نیست بنابر این در همه شرایط باید اصول بهداشتی را مراعات کنیم و در عین حال فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و سایر فعالیت‌های دینی را در سراسر کشور انجام دهیم.

رییس جمهوری گفت: امروز در بیست و سومین هفته شاهد افتتاح ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان  هستیم البته اگر دلار و یورو را به ریال تبدیل و حساب کنیم افتتاح امروز حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است. اینکه ما در یک هفته قادر هستیم ۱۵ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح کنیم به معنای زنده بودن و تحرک کشور و شکست آمریکا و به معنای آن است که می‌توانیم مسیر سرافرازی و رشد و توسعه کشور را ادامه دهیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین