قوچانی: اصلاح‌طلبان از مردم عذرخواهی کنند/ دولت در بورس، دخالت نمی‌کند؟/ انتقاد از تخریب پناهیان/ دعوت حزب کارگزاران از جهانگیری و زمزمه آغاز فعالیت انتخاباتی

گروه سیاسی الف،   3990619126 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

قوچانی: اصلاح‌طلبان از مردم عذرخواهی کنند/ دولت در بورس، دخالت نمی‌کند؟/ انتقاد از تخریب پناهیان/  دعوت حزب کارگزاران از جهانگیری و زمزمه آغاز فعالیت انتخاباتی

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری چهار‌شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس گفت: از دیروز تا امروز ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۲۹ نفر از آنها بستری شدند.

لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین درباره استانهای در شرایط قرمز و هشدار کرونا گفت: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت کرونا در استان تهران گفت: براساس گزارشی که به دست ما رسیده تا روز گذشته ۳۱۰۰ نفر در اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند که از این تعداد ۱۰۵۰ نفر در وضعیت حاد بیماری قرار دارند.

وی افزود: تعداد مرگ و میر قطعی ناشی از کرونا در روز سه شنبه ۳۶ نفر بوده است.

استاندار تهران درباره رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در اماکن عمومی به ویژه مترو گفت: استفاده از ماسک در مترو بالای ۹۵ درصد است و شهروندان این مساله را به خوبی رعایت می‌کنند، ‌اما فاصله‌گذاری اجتماعی به دلیل جمعیت زیاد در مترو نمی‌تواند به خوبی رعایت ‌شود که این مساله اجتناب‌ناپذیر است.

حسین کرمانپور مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و رییس بخش اورژانس بیمارستان سینا در توییتی از پر شدن اورژانس بیمارستان سینا خبر داد.

در توییت دکتر حسین کرمانپور آمده است: ‏ «یکی ⁧‫بیمارستان سینا‬⁩ را چشم زد؛ ۲۴ ساعت نشد که اورژانس از کرونایی‌ها خالی شد! دوباره امروز اورژانس پر شد.

‏این ره که می‌رویم به ترکستان است. شاید واژه جدید نمودار‌های زیگزاگی برازنده‌تر از عبارت پیک ۱ و ۲ و ۳ باشد.»

بیشتر بخوانید:

آمار تازه کرونا در ایران: شناسایی ۲۳۱۳ مبتلا و ۱۲۷ فوتی

بندپی: شرایط کرونا در تهران قرمز است

***

روحانی: شرایط ایران از نظر بازگشایی‌ها باسایر کشورها مقایسه نشود

حجت الاسلام روحانی در جلسه هیات دولت با بیان اینکه کشور ما شرایط خاصی دارد، اظهار کرد : به لحاظ حساسیت های فرهنگی و دینی و همچنین حفاظت از جان مردم، و تحریم ها، شرایط ما با سایر کشورها متفاوت است و درباره بازگشایی ها شرایط ما را با سایر کشورها در همه زمینه ها مقایسه نکنند.

وی افزود: ما در شرایط تحریم هستیم و مردم به مناسک دینی، آموزش کودکان خود و ارتباطات خانوادگی اهمیت می دهند و ما با توجه به رعایت همه اصول بهداشتی مراسم رمضان و محرم  را داشتیم و کسب و کارها در بسیاری از موارد انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

روحانی: در مسیر رشد اقتصادی قرار گرفته‌ایم/ مسئولان بورس از سرمایه‌های مردم مراقبت کنند

***

دولت در بورس، دخالت نمی‌کند؟

محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهوری درباره وضعیت بازار بورس و برنامه دولت برای حمایت از این بازار، تاکید کرد: رسانه‌ها و صداوسیما باید در این زمینه کار فرهنگی کنند. در هیچ‌جای دنیا بورس، بازار کوتاه‌مدت نیست، اینکه بخواهیم با بورس هیجانی برخورد کنیم از هر دو طرف اشکال دارد چه اینکه هجوم ببریم به خرید یک سهم خاص تا رشد کاذب ایجاد شود و چه اینکه تحت تأثیر تبلیغات منفی در داخل یا خارج همه در صف فروش قرار گیرند، هیچکدام صحیح نیست.

وی در پاسخ به پرسش که مبنی بر اینکه برخی معتقدند وضعیت فعلی بازار بورس نتیجه دخالت دولت بوده و نظرش در این زمینه، اظهار کرد: ما دخالت مستقیم نداریم. بر اساس قانون کسی که می‌تواند در این بازار دخالت کند حتی رییس بورس هم نیست بلکه شورای عالی بورس است که همه در آن حضور دارند از بخش خصوصی تا سایر بخش‌ها. بنابراین دولت دخالتی در بورس ندارد اما از سرمایه مردم صیانت می‌کند و باید مراقبت کند تا این سرمایه حفظ شود.

واعظی تصریح کرد: اینکه ما از نظر اجرایی با مصوبات شورای عالی بورس همراهی کنیم، اسمش دخالت نیست بلکه همراهی است. مردم باید امید داشته باشند که بورس برای حفظ سرمایه‌شان جای مناسبی است اما در هیچ‌جای دنیا کسی نمی‌تواند بگوید بازار بورسی داریم که همیشه مثبت است.

 فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: اختصاص یک درصد از صندوق ملی توسعه به صندوق تثبیت بازار بورس به بازار سرمایه کمک می‌کند.

وی افزود: آنچه مهم است این کار موجب قوام بازار سرمایه می‌شود، این اقدامات اشتغال و تولید را بالا می‌برد و دنیا هم چنین کاری کرده است.در بورس ما دو بحث داریم، سود سهام داریم که سالیانه شرکت مجمع تشکیل می‌دهد و سود تقسیم می‌شود و دیگری افزایش قیمت سهام است و  این دوره‌هاست که تعیین کننده است، اگر ما بخواهیم زودگذر و هیجانی تصمیم بگیریم پشیمان خواهیم شد. اما روند کنونی این است که کشور به پایداری بازار سرمایه نیاز دارد و حتما برای حفظ پایداری آن برنامه دارد. در این زمینه دولت ۲ تصمیم مهم گرفته است که در روزهای آینده اجرا خواهد شد.

دنیای اقتصاد درباره برداشت از صندوق توسعه ملی برای تزریق به بورس نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد این تصمیم یک ضرر دوگانه را نصیب بازار و مردم خواهد کرد. ضرر نخست این است که بسیاری از فعالان واقعی بازار نیز این‌گونه مداخلات دولت را نمی‌پسندند و آن را یک حمایت غیرمنطقی در جهت دور کردن شاخص از تعادل تعبیر می‌کنند؛ اگرچه رانت‌جویان پنهان بازار، از این تصمیم استقبال خواهند کرد. علاوه‌بر این، یک سیگنال منفی نیز به انتظارات بازار خواهد داد که تداوم حرکت سبز شاخص نیاز به یک محرک خارجی دارد. نکته دیگر این است که استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، به تعبیر دقیق‌تر استقراض از منابع بانک مرکزی است که نتیجه آن ایجاد یک موج تورمی جدید است. در نتیجه با ایجاد این موج تورمی، این سیاست به اصطلاح حمایتی، تبدیل به یک سیاست ضدحمایتی برای آحاد جامعه خواهد شد. 

بیشتر بخوانید:

شاخص‌سازی با پول تورمی؟!

دژپسند: کمک صندوق توسعه ملی به بورس، موجب قوام بازار سرمایه می‌شود

واعظی: دولت در بورس دخالت نمی‌کند/ در هیچ‌جای دنیا بورس، بازار کوتاه‌مدت نیست

***

تکذیب رد و بدل شدن جملات تند بین روحانی و خاتمی
 
‎یک مقام نزدیک به دفتر رئیس جمهور مطالب نقل شده در گفت وگوی تلفنی دکتر روحانی و رئیس دولت اصلاحات را تکذیب کرد.

یک مقام نزدیک به دفتر رئیس جمهور در گفت وگو با ایسنا، مطالب مطرح شده را صرفا یک خبرسازی با هدف جذب مخاطب خواند.

‎برخی منابع غیر رسمی خبری در روزهای اخیربا انتشار خبری جعلی تحت عنوان گفت و گوی تلفنی دکتر روحانی و حجت الاسلام و المسلمین خاتمی به مناسبت تبریک عید غدیر، مدعی شد ه بودند که در این تماس تلفنی تبریک عید جملات تندی میان دو طرف رد و بدل شده است. ‎

***

قوچانی: اصلاح‌طلبان باید از مردم عذرخواهی کنند

محمد قوچانی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزارن درباره شرایط کنونی اصلاح‌طلبان به انصاف‌نیوز گفت: «با خروج از انفعال، اصلاح‌طلبان می‌توانند مسئله را حل کنند. اولا که آنها باید بتوانند با مردم صحبت کنند. با همه‌ی ایراداتی که به عملکرد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان وارد است و بخشی از آنها روشن است، ما در مقام آسیب شناسی حتما باید از عملکردمان در بعضی موارد از مردم عذرخواهی کنیم، در بعضی موارد توضیح دهیم و در بعضی جاها هم دفاع کنیم. یعنی اینطور نیست که ما فقط یک عملکردی داشته باشیم که غیرقابل دفاع باشد.

به طور مثال ما حتما باید بخاطر عملکردمان در مجلس از مردم عذرخواهی کنیم. چون عملا مجلسی را با یک اکثریت شکننده و اقلیت قدرتمند در دست داشتیم و به همان راحتی آن را از دست دادیم. این مسئله حتما باید اصلاح شود. یا مثلا درباره‌ی عملکردمان در شورای شهر و شهرداری تهران، به خصوص در دوره‌ی شهردار اول تهران در این دوره، حتما باید از مردم پوزش بخواهیم و با آنها صحبت کنیم.»

قوچانی درباره حضور حزب کارگزاران در انتخابات مجلس یازدهم و ارائه لیست توسط این حزب گفت: «ما به هر حال با این آگاهی در انتخابات شرکت کردیم که امکان بردمان بسیار بسیار کم است و آگاه بودیم که چه موقعیتی برای ما رقم می‌خورد. ولی فکر می‌کنیم که حداقل می‌توانیم به خودمان ببالیم که با رای ندادن، در وضعیت فعلی مجلس شریک نیستیم و دفاع نمی‌کنیم. ولو اینکه بخش عمده‌ای از مردم به هردلیل رای نداده باشند و منفعل شده باشند، ولی قبل از آن سیاسیون منفعل شدند.

اگر هم این کار را بخواهیم در ریاست جمهوری انجام دهیم حتما کار اشتباهی است. یعنی ممکن است ما به هردلیلی نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نداشته باشیم و شرکت نکنیم. ولی اگر قرار است در انتخابات شرکت کنیم بهتر است با نامزدی شرکت کنیم که متناسب با وضعیت کنونی کشوراست و احتمال تایید صلاحیت از شورای نگهبان و رای آوردن در بین مردم را داشته باشد.

قرار نیست که هیچ رفتار افراطی و تفریطی انجام دهیم. یعنی از یک طرف تحریم انتخابات و از یک طرف اینکه ما بیاییم در یک سطحی قرار دهیم که عملاً نتیجه‌اش همان تحریم انتخابات باشد. ما باید متناسب با مقدورات، قانون اساسی و شرایط عمومی کشور، سعی کنیم نامزدی داشته باشیم که قابل دفاع باشد، اصلاح طلب باشد و احتمال تاییدش از سوی شورای نگهبان هم وجود داشته باشد.»

***

فیلم مربوط به فوت قاضی منصوری به ایران ارسال شد

علی القاصی، دادستان تهران در گفت‌و‌گو با تسنیم گفت: پزشکی قانونی ایران در حال بررسی بررسی علت فوت مرحوم منصوری است اما دادگستری رومانی اعلام کرد که وی دست به خودکشی زده است.

وی در پاسخ به این سوال که فیلم‌های مدنظر شما توسط مقامات رومانی به ایران ارسال شده است یا خیر گفت: بله ارسال شده است و خودشان به صورت مکتوب هم اعلام کرده‌اند که این حادثه بر اثر خودکشی بوده است.

***

انتقاد از تخریب پناهیان

پرویز امینی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی در یادداشتی در رابطه با تخریب پناهیان نوشت: از اولین آشنایی‌ام با جناب پناهیان به عنوان یک مخاطب دانشجو، بیش از بیست سال می‌گذرد.  برای نسل ما پناهیان یک روحانی خوش‌فکر، خوش‌ذوق و نوآور در طرح مباحث دینی و خوش‌مشرب در ارتباط با نوجوانان و جوانان بود...

پناهیان البته گفتارها و دیدگاه‌های قابل نقد نیز کم نداشته و بارها با صراحت و شفافیت نقد شده است. اما نقد پناهیان کجا و به غارت بردن حیثیت و آبرویش و لجن مال کردن شخصیتش کجا؟ نقد گفتارهایش کجا و او را همپیاله سرمایه‌داران، اشرافی، رفاه‌زده و حتی با مفسدی مانند طبری هم ردیف قرار دادن کجا؟

نقد دیدگاه‌های او در  اقتصاد و عدالت کجا  و تنگ کردن عرصه بر او و خانواده‌اش با فشار افکار عمومی کجا؟ مخالفت با رأی و نظر سیاسی یا فهم دینی او کجا  و رساندن فردی مثل پناهیان که دارای مناعت طبع و عزت نفس شخصیتی است به جایی که برای رفع اتهام از خود و خانواده‌اش مجبور به طرح جزئیات زندگی خصوصی تا ویلچری‌شدن فرزندش و تحقیری که پشت تلفن از سوی کسی متحمل شده است... کجا؟ 

نقد نظر او درباره پایان عدالت خواهی کجا و رساندن او به نقطه‌ای از نظر روحی و روانی که احساس کند همفکران و همسلکان و مخاطبانش نیز تحت تأثیر فضای ساخته شده درباره اش به تردید افتاده‌اند یا اکاذیب دیگران را باور کرده‌اند کجا؟ 

پناهیان‌ها را نقد کنیم یا حتی نفی کنیم، غارت نکنیم! اگر خواستیم غارت کنیم جانشان را بستانیم یا مالشان را غارت کنیم. آنها با از دست دادن جان یا با از دست دادن مال زخم نمی‌خورند. جان و مال آنها آبرو و عزت نفس آن‌هاست. اینها را غارت نکنیم!»

***

تیغ نقد اهالی فرهنگ برنده‌تر می‌شود؟

تابناک نوشت: «نقدهای اهالی فرهنگ به ویژه هنرمندان در ماه‌های پیش روی به مرور شدت خواهد گرفت و ماه‌های پایانی دولت، تیغ نقدهای اهالی فرهنگ تیزتر از هر زمان خواهد بود. این نقدها علاوه بر آنکه بیان علنی گلایه‌هایی است که بسیاری از آنها را غیرعلنی مطرح می‌کردند، در حکم فاصله گذاری هوشمندانه با دولت کنونی تلقی می‌شود و احتمالاً بسیاری از اهل فرهنگ از این فرصت بهره خواهند برد. این ارزیابی مبتنی بر تشدید وضعیت موجود است که نشانه‌هایش در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه‌های اقتصادی مشهود است؛ هرچند امید است، بر خلاف این نشانه‌ها، در نه ماه باقی مانده از دولت، شرایط به گونه‌ای متفاوت پیش برود.

این وضعیت قاعدتاً تیم فرهنگی دولت به ویژه گروه فعال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به شدت تحت فشار قرار خواهد داد و از این منظر، ضروری است متولیان این حوزه در دولت در پی اقدامی مهم و موثر برای قاطبه اهالی فرهنگ ایران زمین در این ماه‌های باقی مانده باشند، چون در غیر این صورت، مدیریت فضا برای ایشان در ماه‌های پایانی دولت به ویژه در سال ۱۴۰۰بسیار دشوار و چالش برانگیز خواهد بود. بی‌شک اهالی فرهنگ به چیزی بیش از آمار نیاز دارند و آنچه باعث خواهد شد، چنین فضایی شکل نگیرد، حرکتی فراتر از بیان تعدادی عدد و رقم به عنوان دستاورد دولت در این عرصه است.»

***

دعوت حزب کارگزاران از جهانگیری و زمزمه آغاز فعالیت انتخاباتی

فردا نوشت: فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان رفته رفته شکل پیدا می‌کند. آقایان از مرحله تردید در رابطه حضور در انتخابات عبور کرده و وارد فاز دعوت از چهره‌ها شده‌اند. به عنوان مثال حزب کارگزاران سازندگی از اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دعوت کرده است. این دعوت البته در حال حاضر برای کاندیداتوری در ۱۴۰۰ نیست و آنطور که روزنامه سازندگی نوشته است، کارگزارانی‌ها از جهانگیری خواسته‌اند تا در شورای مرکزی حزب شرکت کرده و به سوالات اعضا درباره شرایط کشورو عملکرد دولت دوازدهم پاسخ دهد.

این دعوت و حضور جهانگیری از آن جهت حائز اهمیت است که اسحاق جهانگیری یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های کارگزاران در انتخابات آتی به حساب می‌آید. او به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و سیاسیون اصلاح طلب پتانسیل خوبی برای رای آوری دارد و اگرچه حضورش در دولت روحانی قدری از رای وی را ریخته است، هنوز هم می‌توان او را یک گزینه جدی دانست. 

جهانگیری در انتخابات ۹۶ و زمانی که نقش کاندیدای پوششی روحانی را ایفا می‌کرد، بسیار خوش درخشید و به اصلاح طلبان امید داد که در صورت کاندیداتوری مجدد به خوبی از پس مناظره‌ها برآید.

این دعوت از یک جهت دیگر نیز حائز اهمیت است و آن اینکه می‌تواند تکلیف دو گزینه دیگر مورد نظر کارگزارن را روشن کند. حضور پررنگ‌تر جهانگیری در جلسات حزبی اگر به افزایش احتمال کاندیداتوری او متهی شود به معنی عبور این حزب از محسن هاشمی و علی لاریجانی به عنوان گزینه محتمل برای ائتلاف است.