دفاع ربیعی از نوبخت با کنایه به احمدی نژاد/ظریف به کمیسیون امنیت ملی نرفت/توکلی: استخوان مردم در حال خرد شدن است

گروه سیاسی الف،   3990618138 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

دفاع ربیعی از نوبخت با کنایه به احمدی نژاد/ظریف به کمیسیون امنیت ملی نرفت/توکلی: استخوان مردم در حال خرد شدن است

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری،سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به ثبت ۲۳۰۲ مورد جدید ابتلا در شبانه روز گذشته، گفت: آمار مبتلایان در کشور به ۳۹۱ هزار و ۱۱۲ نفر رسیده است.

لاری با اشاره به ۱۳۲ مورد فوتی در شبانه روز گذشته، آمار کلی جان باختگان کرونا در کشورمان تا ظهر سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۹ را ۲۲ هزار و ۵۴۲ نفر اعلام کرد.

به گفته لاری، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز و استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

۲۳۰۲ ابتلا و ۱۳۲ فوتی جدید کرونا در کشور

رعب آورترین میراث کرونا در بدن بهبود یافتگان

***

میزان ابتلا به کرونا بیشتر خواهد شد

پیام طبرسی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با ایلنا درباره نتایج سفرهای بین شهری مردم بر میزان شیوع کرونا و همچنین تاثیر بازگشایی مدارس در این زمینه بیان کرد: طبق پیش‌بینی میزان ابتلا به ویروس کرونا بیشتر خواهد شد و نباید دیگر بحرانی به وجود بیاید که باز هم وضعیت را خطرناک کند.

وی با اشاره به حضور برخی دانش‌آموزان در مدارس ادامه داد: همیشه شروع اپیدمی بیماری‌های ویروسی مثل آنفولانزا از مدارس آغاز می‌شود و در مورد کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی دیگر هم غیر از این نیست، از همین رو نباید تجمعی در مدارس شکل بگیرد تا بچه‌ها این ویروس را به سایر افراد انتقال دهند.

***

نمی‌دانم تصمیمات اخیر ستاد کرونا کجا گرفته می‌شود

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح سیاست‌های دولت خصوصا در بحث ماجرای بازگشایی مدارس و مسافرت‌ها و... به فرهیختگان گفت: من از نظر بهداشتی برای این اتفاقات تحلیلی ندارم. خیلی عجله کردیم حداقل باید دو هفته صبر می‌کردیم و بعد سال تحصیلی را آغاز می‌کردیم. الان شاهد این هستیم که تعداد بیماران دوباره زیاد شده است و شاهد روند صعودی هستیم. من نمی‌دانم چرا چنین تصمیماتی گرفتند و خیلی‌ها به این تصمیمات نقد دارند. ما در حوزه علمی و کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و بارها گفته‌ایم که پیشگیری خیلی مهم‌تر از درمان است. نمی‌دانم چگونه این‌قدر هزینه اضافی دولت تحمیل می‌کند. تخت روز ICU چندین میلیون در روز است و نمی‌دانم چرا این سیاست‌ها اتخاذ می‌شود. من نمی‌دانم این تصمیمات کجا گرفته می‌شود و ما فقط نتیجه تصمیمات غلط را تماشا می‌کنیم! پرستاران و کادر درمان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کم آورده‌اند و واقعا دیگر توان ندارند اما نمی‌دانم این وضعیت و این اقدامات چه توجیهی دارد.

بیشتر بخوانید:

آقای رئیس جمهور! بی‌تدبیری تا کجا؟

مینو محرز: از نظر علمی و بهداشتی برای تصمیمات اخیر ستاد کرونا تحلیلی ندارم/ برای آغاز سال تحصیلی خیلی عجله کردیم

***

بهانه آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ کاملاً مردود و عوام‌فریبانه است
حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در بیانیه‌ای، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم را محکوم و با اشاره به سیاستهای ضداسلامی صهیونیستها و دولتهای استکباری و همچنین اهداف آنها برای منصرف کردن ذهن ملتها از نقشه‌های شوم برای غرب آسیا، تأکید کردند: ملتهای مسلمان ضمن حفظ هوشیاری هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.

بیشتر بخوانید:

پیام رهبر انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم

***

احتمال حمایت از لاریجانی وجود ندارد 

علی صوفی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در خصوص اخبار اخیر مبنی بر شرط علی لاریجانی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری و اینکه چه میزان احتمال دارد اصلاح‌طلبان به سمت حمایت از وی بروند به ایلنا گفت: من چنین احتمالی نمی‌دهم چراکه این اتفاق خلاف راهبرد انتخاباتی‌ است که در سال ۹۸ تصویب شد و در آن، حضور در انتخابات منوط به داشتن کاندیدای اصلاح‌طلب و شناسنامه‌دار شده بود و در حال حاضر ملاک، همان راهبرد انتخاباتی سال ۹۸ است.

وی ادامه داد: همچنین این فضا را در میان اصلاح‌طلبان نمی‌بینم که این نظر بخواهد عوض شود و به نوعی چنین گرایشی در میان اصلاح‌طلبان بسیار ضعیف است؛ مثلا شاید جسته و گریخته بعضی از احزاب و حتی شاید بهتر باشد نگوییم بعضی از احزاب فقط شاید حزب کارگزاران چنین موضوعی را مطرح کرده باشند.

صوفی گفت: البته آن‌ها هم پیگیر این مساله نیستند، یعنی آن‌ها هم به عنوان یک ایده مطرح کرده بودند که با واکنش منفی احزاب و جریان اصلاحات مواجه شد و خودشان هم دیگر پیگیر نیستند. در مجموع در حال حاضر مساله حمایت اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی را بعید می‌دانم، یعنی اگر راهبرد اصلاح‌طلبان همان راهبرد انتخابات مجلس باشد، کاندیدای سال ۱۴۰۰ هم نمی‌تواند غیراصلاح‌طلب باشد.

***

گرفتار مسئولان بی دغدغه‌ایم

احمد توکلی، درباره نظر گروهی از نمایندگان برای تغییر نظام سیاسی از ریاستی به پارلمانی به نامه نیوز گفت: مطمئن نیستم الان زمینه ای برای این تغییر وجود داشته باشد چون الان کشور گرفتاری های مهمتری دارد که باید بیشتر فکرها روی حل آنها متمرکز شود. معتقدم سرعت در حل این مشکلات ضروری است و مشغول شدن به اموری که اگر نتیجه ای داشته باشد بلند مدتی است، به صلاح نیست.

وی با اشاره به مشکلات اولویت دار کشور افزود: امروز گرفتار مسئولان بی دغدغه هستیم که عده ای که اصلا دغدغه مردم را ندارند. فساد در سیستم است. الگوهای نامناسب برای اداره کشور تعقیب می شود. تعارض منافع همه را دارد بیچاره می کند. همچنین توزیع درآمد وحشتناک ناعادلانه و ظالمانه است. اختلاف طبقاتی در جامعه بی‌داد می کند که بر اثر آن استخوان مردم در حال خورد شدن است. اینها دردهای اصلی هستند.

بیشتر بخوانید:

احمد توکلی: استخوان مردم در حال خرد شدن است

***

وزیر امورخارجه در مجلس حاضر نشد
ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای ظریف در جلسه امروز (سه‌شنبه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای پاسخ به ۸ سوال ملی نمایندگان حضور پیدا نکرد.

عمویی بیان کرد: سوالات علیرضا سلیمی دو فقره، محمدحسن آصفری دو فقره، علیرضا سلیمی و ۲۱ نفر از نمایندگان، جواد کریمی قدوسی دو فقره و زهره الهیان، حسن نوروزی مطرح بود.

وی با بیان اینکه امروز جلسه دوم دعوت از وزیر امور خارجه بود تصریح کرد: اولین بار وزیر در تاریخ ۲۶ مرداد هم برای پاسخ به سوالات دعوت شده بودند که تشریف نیاوردند. برای جلسه امروز هم در نامه ای اعلام کردند که امکان حضور ندارند. از این جهت طبق آیین نامه سوال به صحن علنی فرستاده شد.

***

انتقاد اصلاح طلبان از تغییر قانون انتخابات

در جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی که به ریاست محسن هاشمی برگزار شد... در این جلسه، اعضا نسبت به روند اصلاح قانون انتخابات‌های مختلف در مجلس ابراز نگرانی کردند. شورای مرکزی ضمن تأکید بر ایرادهای قانون انتخابات و ضرورت اصلاح قانون موجود برخی پیشنهادات مجلس را ناپخته، غیرکارشناسی و سیاست‌زده ارزیابی کرد.

همچنین شورای مرکزی ضمن بررسی عملکرد هفت ساله دولت، از اسحاق جهانگیری عضو هیئت موسس کارگزاران سازندگی ایران و معاون اول رئیس جمهور دعوت کرد تا با حضور در یکی از جلسات این شورا، به پرسش‌ها درباره شرایط کشور و عملکرد دولت دوازدهم پاسخ دهد.

در جلسه هفتگی دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت نیز که به‌شکل مجازی و به ریاست علی شکوری راد برگزار شد، سه موضوع تغییر ناگهانی در تصمیم دولت برای چگونگی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید و نیز دو طرح مجلس ... یازدهم برای ساماندهی فضای مجازی و دیگری طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مورد بحث و بررسی قرار گرفتند...  درباره دو طرح مجلس (دسترسی به فضای مجازی و  اصلاح قانون انتخابات) بررسی و تبادل نظر انجام شد و دفتر سیاسی با خطرناک توصیف کردن این دو طرح، به خصوص تغییر قانون انتخابات، آن را قلب ماهیت جمهوری اسلامی دانست که واکنش قاطع و هوشمندانه را می‌طلبد.

صادق زیباکلام، فعال سياسي اصلاح طلب در روزنامه آرمان ملي نوشت: نگاهي به اصلاح قانون انتخابات که توسط مجلس يازدهم صورت گرفته نشان مي‌دهد که اين اصلاحات در حقيقت قدرت را براي جلوگيري از انتخاب افرادي که موردنظر هستند، بيشتر کرده است. واقع مطلب اين است که هرگونه شرطي که براي نامزدها گذاشته شود مغاير با ابتدايي‌ترين و اوليه‌ترين اصول دموکراسي و مردم‌سالاري است. اساس و بنيان مردم‌سالاري با اين اصل بنيادين شروع مي‌شود که مردم از اين حق برخوردارند که هر کسي را مي‌خواهند براي نمايندگي مجلس يا رياست‌جمهوري انتخاب کنند. به عبارت ساده‌تر اگر در جامعه‌اي اکثريت مردم تمايل داشته باشند که يک فرد بي‌سواد را رئيس‌جمهور کنند هيچ قانوني نمي‌تواند جلوي انتخاب مردم را بگيرد. اما ما اگر به سمت و سوي قوانيني حرکت کنيم که به کمک آن قوانين بخواهيم کار ديگري انجام دهيم همين وضعيتي مي‌شود که به‌وجود آمده است... بگذاريم مردم اشتباه کنند و افرادي را انتخاب کنند که بعدا پشيمان شوند. چراکه ياد مي‌گيرند و اين خيلي بهتر از وضعيتي است که گفته شود فقط کساني که مدنظر ماست انتخاب شوند.

بیشتر بخوانید:

نقدی به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری

تصویب معیارهای رجال سیاسی و مذهبی در کمیسیون شوراهای مجلس + جزئیات

***

نظر سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره نوسانات بورس

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم با اشاره به روند رو به کاهش  شاخص بورس در هفته‌های اخیر، اظهار داشت: نوسان ذات بازار بورس است و بازار سرمایه بالا و پایین بسیار دارد اما مهم این است که باید نگاه بلندمدت به این بازار داشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه سرمایه گذاران خرد به دنبال سود در کوتاه مدت هستند، افزود: سرمایه گذاران خرد در بازار سرمایه به محض پایین آمدن شاخص بورس با وحشت می خواهند سرمایه خود را از بازار بیرون آورند که این اقدام به ضرر آنها است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران خرد باید صبور باشند، گفت: اکنون حجم بالایی از سرمایه گذاری‌ها در بازار سرمایه، مربوط به نقدینگی های خرد مردم است که صاحبان آن به هیچ عنوان صبور نبوده و در صورت مواجه شدن با کوچکترین نوسانی قصد خروج از بازار را می‌کنند.

***

خبر بورسی ربیعی

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود گفت: یک درصد از دارایی صندوق توسعه ملی در جهت پایداری بازار بورس قرار می‌گیرد. سخنگوی دولت تاکید کرد: کارشناسان معتقدند که این اقدام موجب پایداری بورس خواهد شد.

وی افزود: حمایت از بازار سرمایه سیاست ماست ولی فراز و نشیب ذات بورس است و نگاه دراز مدت به بورس را توصیه می کنیم در کوتاه مدت مشاوره خوب به کار گرفته شود برخی از رقبا برای زمین زدن دیگران مطالب روانی ایجاد می کنند که نباید به آنها توجه شود این تفاوت بورس با بانک است و بورس در دراز مدت با ثبات بوده است، حمایت از بورس مورد توجه ما است و وزیر اقتصاد با جدیت به دنبال آن هستند درخواست من این است که افراد در نقد، مطالب درست را بیان کنند.

علی ربیعی در پاسخ به این پرسش که با توجه به سخنان اخیر محمدباقر نوبخت مبنی بر اینکه خودش به بازار نمی‌رود و از قیمت‌ها خبر ندارد، آیا وی و بقیه دولتمردان نیز از قیمت‌ها بی‌خبرند و چنانچه پاسخ منفی است دولت کاری برای مدیریت بازار می‌کنند یا خیر اظهار کرد: اینکه یک مقام مسئول صادقانه گفته که همسرش خرید انجام می دهد آیا کار اشتباهی است؟ آیا درست بود که در این خصوص دروغ گفته شود یا مثلا گفته شود بیاید از محله ما بخرید که قیمت ها ارزان است؟

***

ثروتمندترین رئیس جمهور ایران چه کسی بود؟‌
 
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: بنی صدر را شاید بتوان یکی از ثروتمند ترین روسای جمهوری ایران دانست؛ موضوعی که محمدحسن قدیری ابیانه تحلیلگر مسائل سیاسی  درباره آن گفته است: در اسناد لانه جاسوسی هم آمده که یکی از روانشناسان آمریکایی دو بار بدون اینکه خودش را معرفی کند به بهانه‌ای با بنی صدر ملاقات داشته و در ملاقات دوم گزارش می‌دهد که روی بنی صدر می‌شود از طریق مالی سرمایه گذاری کرد و علتش هم این است که در جلسه دوم، ساعت بسیار گران‌قیمتی در دست بنی صدر دیده‌ است که این نشان می‌دهد از نظر مالی می‌توان روی او نفوذ کرد و بعد از این هم مامور دیگری تحت عنوان نمایندگی یک شرکت بین المللی با بنی صدر ملاقات می‌کند و به او پیشنهاد می‌کند که ماهی هزار دلار به او پرداخت کند تا به این سازمان بین المللی مشورت بدهد و بنی صدر می‌پذیرد. خود بنی صدر هم در خاطراتش می‌گوید که ۱۰۰۰ دلار نبود، بلکه سه هزار دلار بود و من هم نپذیرفتم در حالی که جاسوس CIA در گزارش سری خودش دروغ نمی‌گوید؛ زیرا باید برای این موضوع  پول را پرداخت کند.

او در ادامه گفته است علاوه بر این بنی صدر زن و بچه هایش در پاریس ساکن بوده و این‌ها هزینه‌های بسیاری داشتند که حقوق ریاست جمهوری کفاف آن‌ها را نمی‌داد ، از همین رو نیز این پیشنهاد را پذیرفت، البته برای بنی صدر محرز بود که او یک جاسوس است و نماینده یک شرکت بین المللی نیست، ولی او می‌دانست که اگر کسی مورد حمایت سازمان جاسوسی آمریکا باشد از پشتیبانی او برای رسیدن به قدرت می‌تواند استفاده کند.

بیشتر بخوانید:

روسای جمهور کشورمان از کجا به کجا رسیدند؟ + تصاویر

***

فرجام ۱۵ سال خصوصی سازی یا «مش قربونعلی» سازی
 خراسان نوشت: قربانعلی فرخزاد را که در رسانه ها به «مش قربونعلی» معروف شده می توان به عنوان نماد خصوصی خواری در بسیاری از خصوصی سازی ها دید. او که بنابر اعلام دادستانی کشور، پنج کلاس بیشتر سواد ندارد، اردیبهشت سال 97 یک شبه کارخانه ماشین سازی تبریز را به قیمتی بسیار پایین تر از قیمت واقعی آن از سازمان خصوصی سازی خرید، آن هم بدون این که   تحصیلات لازم برای اداره کارخانه ماشین سازی تبریز یا تجربه ای در خصوص صنعت داشته باشد.

به هر حال نتیجه این خصوصی سازی کم شدن چشمگیر محصولات این کارخانه و همچنین کاهش سه هزار نفری کارگران کارخانه بود. اما «مش قربونعلی»   که به گفته برخی از مسئولان بدون اهلیت و صلاحیت لازم ماشین سازی تبریز به او واگذار شده بود، به اتهام اخلال در نظام ارزی بازداشت شد. گفته می شود او حدود 500 میلیون دلار ارز 4200 تومانی از بانک مرکزی گرفته و 201 میلیون دلار آن را در بازار آزاد فروخته و با همین پول، اقدام به خرید ماشین‌سازی تبریز کرده است اما بالاخره پرونده او به سرانجام رسید.

بیشتر بخوانید:

نماد خصوصی خواری در بسیاری از خصوصی سازی ها

***

نه ایران صربستان است نه روحانی «ووچیچ»

روزنامه ايران نوشت: دیدار بحث‌برانگیز رئیس جمهوری صربستان با رئیس جمهوری امریکا و عکس‌های منتشر شده از این دیدار حکایتگر خوی برتری‌جویی رئیس جمهوری امریکا و البته تحقیر همتای صربستانی آن است. بخصوص نوع نشستن دو رئیس جمهور مقابل همدیگر. این عکس‌ها بازتاب و تحلیل و واکنش‌های متعددی را به‌دنبال داشته است. در فضای سیاسی ایران هم برخی روزنامه‌های منتقد دولت این عکس را در صفحه اول خود برجسته کردند و به صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم مدعی شدند که سرنوشت هر مذاکره و هر مذاکره‌کننده‌ای با امریکا یا حداقل ترامپ متفاوت از مورد رئیس جمهور صربستان نیست... نه جمهوری اسلامی ایران، صربستان است و نه حسن روحانی، الکساندر ووچیچ که نیازی به هشدار دادن‌ها و دعوت به عبرت گرفتن‌ها باشد. اتفاقاً اینجا این ترامپ است که اصرار به مذاکره با ایران دارد. 

***

روزگار برزخي پاستور

روزنامه اعتماد نوشت: قرار معلوم مصطفي سالاري كه از ابتداي دولت تدبير و اميد استانداري بوشهر و گيلان را تجربه كرده و ... آخرين فردي بوده كه موفق به جلب‌ نظر حسن روحاني و ساير چهره‌هاي تاثيرگذار قوه مجريه شده و مطابق شنيده‌ها... از يكي، دو نفر از اعضاي هيات رييسه مجلس به پارلمان معرفي شده بود... جدي‌تر شدن همين زمزمه‌ها موجب موضع‌گيري نه چندان علني نمايندگان و اشاره آنان به سوابق و پرونده‌هاي پيشين سالاري را فراهم آورده است. از سوي ديگر فعالان رسانه‌اي... نيز كوشيدند با طرح شائباتي درباره گذشته سالاري، لزوم ورود قوه قضاييه به پرونده او را مورد تاكيد قرار داده و به تندي از دولت انتقاد كنند؛ انتقادهايي كه از قرار معلوم جواب داده و موجبات كيش و مات رييس سازمان تامين اجتماعي پيش از معرفي‌اش به عنوان گزينه پيشنهادي وزارت صمت به مجلس را فراهم آورده است...

كنار رفتن اجباري سالاري از ميان گزينه‌هاي تصدي مسووليت وزارت صمت به عنوان يكي از بزرگ‌ترين و البته پر معضل‌ترين وزارتخانه‌هاي ايران آن هم در سال پاياني دولتي كه با شديدترين تحريم‌هاي اقتصادي تاريخ جهان مواجه است، سبب شده تا لابي‌هاي قدرت در «پاستور»  بار ديگر فعال شده و هر كدام تلاش‌هايي را براي معرفي گزينه مدنظرشان به مجلس ترتيب دهند. در اين ميان شنيده‌هاي روزنامه اعتماد حاكي از آن است كه دولتي‌ها، رايزني‌هاي جدي را با مهدي كرباسيان معاون سابق وزارت صمت براي معرفي او به مجلس انجام داده‌اند ولي از قرار معلوم كرباسيان چندان تمايلي به اين مهم ندارد ولي هنوز نمي‌توان احتمال معرفي او به پارلمان را به كلي منتفي دانست. كنار او خداداد غريب‌پور، رييس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران موسوم به ايميدرو همچنين داريوش اسماعيلي، معاون فعلي وزارت صمت كه رداي نمايندگي را براي تصدي اين مهم كنار گذاشت از ديگر چهره‌هايي هستند كه نام‌شان در مجلس شنيده شده و احتمال دارد به عنوان گزينه پيشنهادي دولت براي تصدي مسووليت وزارت صمت به پارلمان معرفي شوند. 

بیشتر بخوانید:

پاسخ سالاری به شبهات مربوط به مدرک تحصیلی