تنفس مصنوعی به اصلاح‌طلبان به روایت زیباکلام/ صحبت‌های محسن رضایی درباره بورس/آذری‌جهرمی و رؤیای ریاست‌جمهوری/تعهدی که قالیباف داد/ افروغ: کارنامه درخشانی در عدالت نداریم

گروه سیاسی الف،   3990616150 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

تنفس مصنوعی به اصلاح‌طلبان به روایت زیباکلام/ صحبت‌های محسن رضایی درباره بورس/آذری‌جهرمی و رؤیای ریاست‌جمهوری/تعهدی که قالیباف داد/ افروغ: کارنامه درخشانی در عدالت نداریم

آخرین آمار کرونا در ایران

سیماسادات لاری،سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۹۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۰۵ نفر از آنها بستری شدند.

وی گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۸۶ هزار و ۶۵۸ نفر رسید.

به گفته لاری، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۲ هزار و ۲۹۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

شناسایی ۱۹۹۲ مورد ابتلا و فوت ۱۳۹ بیمار کرونایی در کشور

خروجی بیماران کرونایی، بیشتر از ورودی‌ها

***

تصور رعایت فاصله اجتماعی توسط بچه‌ها خوش‌خیالانه است

 مینو محرز،عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا به جماران گفت: متأسفانه، تصمیم گیری هایی که بدون هماهنگی با سایر مراکز دخیل در مقابله با کرونا صورت می گیرد، چنین مشکلاتی ایجاد می کند. بازگشایی مدارس بسیار جنجالی شد و نگرانی خانواده ها را بیشتر کرد. به نظرم اصلا زمان مناسبی برای بازکردن مدارس نبود. چرا که امروز باید منتظر موج تازه ای از بیماری پس از سفرهایی که اخیرا صورت گرفت و مراسم هایی که بعضی ها در آن رعایت کردند و برخی ها هم نه، باشیم.

این عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا گفت: اگر این موج بیماری محقق شود و با رفتن بچه ها به مدارس تقارن پیدا کند اوضاع بسیار خطرناک می شود. متاسفانه در بسیاری از مدارس کشور، امکان جداسازی و حفظ فاصله فیزیکی و تهویه هوا و شرایطی که باید وجود داشته باشد، مهیا نیست. 

محرز گفت: بازگشایی مدارس در روز گذشته اشتباه بود. باید موعد بازگشایی را همان اول مهر اعلام می کردند تا ببینیم شرایط چه می شود.

مرتضی حاجی، وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا با انتقاد از بازگشایی مدارس و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی دانش‌آموزان گفت: ... اگر من فرزندی در سن تحصیلی داشتم، هرگز نمی‌گذاشتم به مدرسه برود. حتی برای مدرسه رفتن نوه‌‌ام نیز به فرزندانم گفتم این کار را نکنند، زیرا دانش‌آموزان دبستانی کودک هستند و  دائما می‌خواهند بدوند و با دوستانش بازی کنند...این خیلی خوش‌خیالانه است که فکر کنیم بچه‌ها در این سن به حرف ما گوش می‌دهند و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند.

وی در واکنش به عدم حضور رییس جمهور در مدارس برای نواختن زنگ آغاز تحصیلی آنهم در حالی که دانش‌آموزان مکلف به حضور در مدرسه شده بودند، گفت: اگر خطری بچه‌ها را تهدید نمی‌کند، طبیعتا آقای رییس جمهور را هم تهدید نمی‌کند، چرا ایشان باید مجازی آغاز سال تحصیلی را اعلام کند، ولی دانش‌آموزان باید در صف بایستند و به کلاس درس بروند. قاعدتا ایشان باید خودشان هم به مدرسه می‌آمدند و نشان می‌دادند که فضا را امن کرده‌اند و مشکلی برای حضور دانش آموزان در مدرسه نیست.

علیرضا سلیمی،معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی نیز با انتقاد به برگزاری کلاس‌های حضوری در مدارس گفت: اعتقاد راسخ جامعه پزشکی این است که باز شدن حضوری کلاس درس، می‌تواند یک حرکت مخاطره آمیز باشد، چون معمولاً مدارس جزو آخرین جاهایی هستند که در این شرایط باز می‌شوند.

 وی ادامه داد: با توجه به وضعیت مدارس کشور، اعتقاد ما این است که امکان اجرای پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها در بیشتر مدارس نمی‌تواند انجام شود و طولانی بودن دوره‌ی کمون این بیماری باعث می‌شود تا قبل از تشخیص این بیماری کودکان در مدت طولانی در معرض خطر همکلاسی‌های مبتلای خود قرار بگیرند و این چیزی نیست که ما بتوانیم در مدارس تشخیص دهیم و یا کنترل کنیم.

بیشتر بخوانید:

غافلگیری و بلاتکلیفی در دومین روز بازگشایی مدارس

حضور کوتاه رئیس‌جمهور در مدرسه "خطرناک" است اما حضور مستمر دانش‌آموزان نه؟!

***

موافقت رهبر انقلاب با تداوم فعالیت دادگاه‌های ویژه اقتصادی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به درخواست رئیس قوه قضائیه مبنی بر تداوم فعالیت شعب ویژه دادگاه انقلاب اسلامی جهت رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران و مفسدان اقتصادی با لحاظ برخی اصلاحات، با این درخواست موافقت کردند.

رئیس قوه قضائیه در نامه‌ای با اشاره به استمرار شرایط و ضرورت‌های اعلام شده در نامه دو سال قبل قوه قضائیه برای تشکیل این دادگاهها، درخواست مزبور را مطرح و خاطرنشان کرده است بزودی پیشنهادات و نیازمندی‌های قانونی قوه قضائیه در جهت مبارزه قاطع، سریع، قانونی و توام با عدالت به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

موافقت رهبر انقلاب با تداوم فعالیت دادگاه‌های انقلاب برای رسیدگی به پرونده مفسدان اقتصادی

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره دادگاه‌های ویژه اقتصادی/ انحصار وکالت برداشته شد

***

ادعای محسن رضایی در مورد سوءاستفاده گروهی 150 نفره از بورس 

ایلنا: محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آیین رونمایی از سامانه نجم (نظام جمع‌سپاری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام) که با محوریت تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه برگزار شد، گفت: بانک مرکزی جزیره‌ای عمل کرد و نتیجه این شد که آب عظیمی پشت سد قرار گرفت و سال ۹۷ این دریچه باز شد. 

وی با بیان اینکه نرخ سود بانکی را کاهش دادند و فکر نکردند این پول کجا می‌رود، گفت: تقریباً ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر در کشور هستند که متخصص چتربازی هستند این افراد پول خود را وارد عرصه تولید که ریسک‌پذیر می‌کنند و خود را نقد نگه می‌دارند و می‌دانند که هر دو سال یک بار فرصت‌هایی ایجاد می‌شود. آنها به خوبی پیش بینی کرده بودند که این فرصت بعد از ۹۶ در بورس ایجاد خواهد شد و پول‌های خود را به آن سمت بردند و برداشت سودآور و قابل توجهی در سال ۹۸ از بورس داشتند و این اواخر که مردم عادی به سمت بورس رفتند، سوددهی آن تمام شده بود. لذا لازم است که در خصوص این این نوع تصمیمات مقطعی که با خود هیجان و تبعات مختلفی دارد هم تصمیم‌گیری جدی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید:

رضایی: اگر بخواهیم مردم را وارد اقتصاد کنیم با دولت‌های متمرکز نمی‌شود/ در آستانه تحول در اداره کشور هستیم

پیش‌بینی کارشناسان درباره وضعیت امروز بورس

***

تعهدی که قالیباف از تریبون مجلس داد 
 محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان جلسه علنی امروز در نطق پیش از دستور خود به سفرش به خوزستان اشاره کرد و گفت: توفیق داشتم به مدت چهار روز میهمان مردم خونگرم و شهید پرور و سرافراز خوزستان باشم ما خود را بیش از این مدیون مجاهدت‌های مردم خونگرم خوزستان می دانستیم ولی در این مدت مردم استقبال گرم مردم شریف این دیار از یکی از مسوولان جمهوری اسلامی ایران مرا شرمنده خود کرد و خود را بیش از گذشته مدیون آن عزیزان دانستم. 

قالیباف با بیان اینکه ما خود را متعهد می‌دانیم که تصمیمات گرفته شده را با نظارت مستمر به سرانجام رساندن همه آنها پیگیری کنیم گفت: خروجی این نظارت میدانی به طور شفاف و همراه ببا جزئیات به زودی در سایت مجلس بارگزاری خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

قالیباف: تصمیمات اتخاذ شده برای خوزستان را با نظارت مستمر پیگیری می‌کنیم

***

مالک ماشین‌سازی تبریز راهی زندان شد

احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی مجلس تذکری اظهار داشت: سرانجام با مرارت‌های بسیار مش قربانعلی از مالکیت ماشین سازی خلع و به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور راهی زندان شد.

وی افزود: همچنین طراح سناریوهای ناصواب و واگذاری که مسبب اصلی آشفتگی امروز واحدهایی چون کشت و صنعت مغان، ماشین‌سازی و هپکو و بسیاری از واحدهای مهم بود راهی زندان شد و رئیس قوه قضائیه اخیرا دستور رسیدگی به پرونده‌های وی را صادر کرد که تسریع در این موضوع ضروری است.

بیشتر بخوانید:

مش قربانعلی از مالکیت ماشین سازی خلع و راهی زندان شد

***

هیأت رئیسه مجلس گرفتار گشت و گذار سیاسی نشود

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران مصاحبه ای با خبرآنلاین داشته که در ادامه بخش هایی از آن آمده است:

*اعضای هیأت رئیسه باید بدانند که هیچ برتری نسبت به دیگر نمایندگان ندارند؛ آنها برای ایفای وظیفه خدمتگزاری به دیگر نمایندگان نامزد شده‌اند و نمایندگان نیز آنها را انتخاب کرده اند تا امکانات درست خدمت کردن به مردم برایشان فراهم آید.

*در مجلس غیر از امور نمایندگان که محور تمام فعالیتها است، امور اداری و مالی و استخدامی، امور حراست و حفاظت و همچنین خدمات فنی و تخصصی و جاری قرار دارد که بسیار در هم تنیده است و بدانید که پیشبرد صحیح آنها کار ساده ای نیست و وقتی برای سرخاراندن و گشت و گذار و کار سیاسی دیگر به هیأت رئیسه نمی دهد و اگر آنها گرفتار این حواشی شدند بدانید کار اصلی خود را فدا کرده اند.

*با توجه به علنی بودن مذاکرات صحن مجلس، بعضا اظهار نظرها شبهه خودنمایی و ابراز وجود پیدا می کند که باید با اصلاح آین نامه این قبیل موارد را به کمترین حد برسانیم.

بیشتر بخوانید:

تخریب مجلس انقلابی با هدف انتخابات ‍۱۴۰۰

***

 لازم است مدتی در کشور نظام پارلمانی حاکم شود 
سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت: به نظر می‌رسد لازم است که در کشور مدتی طولانی نظام پارلمانی حاکم شود. کابینه را می‌توان بارها ساقط کرد، بعد از جنگ جهانی دوم یک حزب ۵۰ سال بر ژاپن حکومت کرد اما میانگین عمر کابینه‌هایش کمتر از دو سال بود. ما نیاز داریم در موقع لزوم سریعا افراد را عوض کنیم اما با شرایط کنونی اگر سراغ هرکسی برویم بحران سیاسی ایجاد می‌شود.

قاضی‌زاده در پاسخ به اینکه مجلس هم اکنون نیز به خوبی نمی‌تواند از ابزار سوال و استیضاح استفاده کند، گفت: این مساله به این خاطر است که اکنون ما سراغ هر وزیری برویم یک برخورد با رییس‌جمهور صورت می‌گیرد، اما اگر کابینه در اختیار نخست‌وزیر منصوب مجلس باشد این فرسایش‌ها وجود نخواهد داشت.

***

 عاملان خرابکاری نطنز شناسایی شدند

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: عوامل خرابکاری در حادثه نطنز توسط نیروهای امنیتی شناسایی شدند.

کمالوندی گفت: تا جایی که ما اطلاع داریم عوامل را کشف کردند و دلایل را هم می‌دانند، روش و چگونگی را هم می‌دانند، یعنی نسبت به این موضوع اشراف دارند اما اینکه جزئیات آن چیست ما اطلاع نداریم اگر چه تا اندازه‌ای به ما گفته شده ولی به این دلیل که موضوع در دست بررسی و پیگیری است، از اینکه بیشتر در این باره صحبت کنیم معذوریم.

بیشتر بخوانید:

عوامل خرابکاری در حادثه نطنز توسط دستگاه‌های امنیتی شناسایی شدند

عوامل خرابکاری در حادثه نطنز توسط نیروهای امنیتی شناسایی شدند

***

تنفس مصنوعی به اصلاح‌طلبان

صادق زیباکلام، فعال سياسي اصلاح طلب در روزنامه شرق نوشت: در عالم پزشکی، به امید نجات بیمار به او تنفس مصنوعی می‌دهند. دلم نمی‌آید مقایسه کنم؛ اما وضعیت اصلاح‌طلبان شباهت به بیماری پیدا کرده که عده‌ای برای نجاتش به او تنفس مصنوعی می‌دهند تا برای انتخابات سال آینده زنده نگهش دارند. در برخی از انتخابات‌های ریاست‌جمهوری در یکی، دو روز آخر یکباره موجی راه می‌افتاد و بسیاری که چندان بنا نداشتند در انتخابات شرکت کنند، به پای صندوق‌های رأی می‌رفتند. در هر دو انتخابات 92 و 96 میلیون‌ها «دقیقه‌‌نودی» در روزهای آخر بر دودلی‌های‌شان فائق آمدند و در ساعت‌های پایانی رأی‌گیری به پای صندوق‌های رأی ‌شتافتند.‌‌ تنفس‌دهندگان مصنوعی به کالبد اصلاحات امیدوارند این پدیده در خرداد ۱۴۰۰ هم اتفاق بیفتد.

رأی‌دهندگان طیف اصولگرا (از طرفداران محمود احمدی‌نژاد ‌‌تا جبهه پایداری، اصولگرایان میانه‌روها تا اصولگرایان رادیکال) همه تکلیف‌شان روشن است و «دقیقه‌نودی» ندارند؛ بنابراین «دقیقه‌نودی»‌ها شامل بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان هستند. به‌همین‌خاطر هم هست که پدیده «صف‌های طولانی» در ساعات پایانی اخذ رأی معمولا در شهرهای بزرگ و عمدتا هم در مناطق مرفه‌‌نشین‌تر آنها اتفاق می‌افتد. ‌اصلاح‌طلبان امیدوارند شاید مناظره‌ها بتواند جرقه‌ای بزند. امیدوارند مثلا حضور دکتر ظریف یا محسن هاشمی در مناظره‌ها و رفتار و گفتار مؤدبانه و دیپلماتیک آنها بتواند بخشی از آن امواج «دقیقه‌نودی» را به راه بیندازد.

***

قاليباف مي‌گويد من به‌عنوان نظارت ميداني مي‌روم

آرمان ملی با سید مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی و معاون رئیس‌جمهور در دولت سازندگی به گفت‌و‌گو پرداخته كه در ادامه بخش هايي از آن آمده است:

* آقاي قاليباف که به خوزستان رفت، متاثر شد و گفت که آب اينجا هست اما مديريت وجود ندارد راست مي‌گويد؛ اما هيچ يک از مجالس ما نسبت به برنامه‌هاي توسعه‌اي حساسيت نشان ندادند و برعکس هزينه‌هاي جاري بودجه را همينطور بالا بردند. فرقي هم نمي‌کند مجلس گذشته يا همين مجلس. اکنون نيز آقاي قاليباف به چند روستا سر زده اما اگر فشار هم بگذارند و اين مسائل را حل کنند مگر مسائل کلا حل مي‌شود؟ براي مواد 35،36 و 37 برنامه ششم امکانات فراهم کنيد بسياري از مسائل حل شدني است. البته شايد بگويند شرايط اقتصادي به‌نحوي است که نمي‌توانيم اينها را اجرا کنيم . وقتي چنين جوابي بدهند در خوزستان نيز بي‌‌‌آبي مردم ادامه خواهد داشت. هرچند که بي‌‌‌آبي فقط در خوزستان نيست و سيستان و بلوچستان را نيز شامل مي‌شود. خيلي جاهاي ديگر اين مسائل وجود دارد و نمي‌توانند حل کنند... وقتي برنامه توسعه کشور را لنگ کرديم چيزهايي که آقاي قاليباف ديده باز هم خواهد ديد و حل هم نخواهد شد. الحمد‌ا... که چنين برنامه نظارت ميداني هم هست و منعکس مي‌شود و معلوم مي‌شود که کشورمان دچار چه مشکلات و مسائلي است .

* تا وقتي که خودش{قالیباف} نگفته باشد که در اين عرصه{انتخابات رياست جمهوري} حضور خواهد يافت طرح اين مساله نوعي تهمت است. ما بايد از تهمت اجتناب کنيم. آقاي قاليباف مي‌گويد من به‌عنوان نظارت ميداني مي‌روم و البته بي‌‌‌تاثير هم نيست و بايد همين را از وي قبول کنيم. اگر قرار باشد که ما خداي نکرده رئيس مجلس را به نوع ديگري توصيف کنيم اين درست نيست.

***

کِی واقعاً عدالت‌ را پیاده کردیم که الان از آن عبور کرده باشیم؟

عماد افروغ، استاد دانشگاه و جامعه شناس در پاسخ به این پرسش که آیا دوران عدالتخواهی پایان یافته و ما باید به مواسات فکر کنیم به تسنیم گفت: ... اصلا ما چه زمانی وارد عدالت خواهی شدیم که حالا از آن عبور کرده باشیم؟ بله صحبت‌ها و بحث‌هایی در این خصوص شده و از روز اول هم عدالت خواهی یکی از اهداف اصلی این انقلاب بوده اما ما کارنامه درخشانی در عدالت مخصوصاً در عدالت اجتماعی و قضایی نداریم یعنی عدالت قضایی که به شرایط اجتماعی وقوع جرم توجه داشته باشد. در واقع ما در خصوص عدالت خواهی فراز و فرود داشته‌ایم؛  اما در کل با توجه به گفتمان انقلاب اسلامی و اینکه عمده ترین هدف آن استقرار عدالت اجتماعی است کارنامه موفقی نداریم.

وی با تاکید بر این مساله که وضعیت عدالت در کشور خوب نیست و ما در این زمینه دچار عقب ماندگی‌هایی هستیم گفت: ما تعارف و مصلحت اندیشی کردیم؛ وقتی جای هدف و وسیله عوض می‌شود عهد و پیمانی که با انقلاب بستیم تا در راستای آن عمل کنیم را فراموش می‌کنیم. ما اجازه دادیم به خاطر مصلحت اندیشی تئوری‌هایی بعد از جنگ در کشور به کار گرفته شود که رنگ و بویی از عدالت نداشته‌اند. مثل تئوری نوسازی که بعد جنگ شروع شد و کماکان در آن هستیم و هر از گاهی شعاری علیه این تئوری می‌دهیم؛ اما سیاست‌های موسوم به نوسازی ادامه پیدا می‌کند.

***

1400؛ پایان دوران یا آغازی دوباره

شرق نوشت: محمدجواد آذری‌جهرمی با 39 سال سن، جوان‌ترین وزیر دولتی است که میانگین سنی وزرای آن 60 سال است. او بعد از شهید محمدجواد تندگویان که در ۳۰‌سالگی وزیر نفت دولت شهید رجایی شد، جوان‌ترین وزیر بعد از انقلاب نیز هست. آذری‌جهرمی سابقه سیاسی چندانی ندارد و وزیر‌شدنش را می‌توان با موقعیت «علی‌اکبر استاد‌اسدی»، بازیکن فوتبال در دهه 70 مقایسه کرد که گفته می‌شد فوتبال را از تیم ملی شروع کرده است...

بااین‌حال، هرگاه سخن از یک رئیس‌جمهور جوان به میان می‌آید، آذری‌جهرمی نیز جزء گزینه‌ها‌ست؛ درحالی‌که شخص آذری‌جهرمی و اطرافیانش، کاندیداتوری او را تکذیب کرده‌اند... فضا‌سازی رسانه‌ای درباره وزیر جوان تا انتخابات 1400 ادامه خواهد یافت و چه بخواهد و چه نخواهد، هر دو جناح سیاسی کشور از او به‌عنوان یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری سال بعد نام خواهند برد...

اگر در چند ماه باقی‌مانده سیب سیاست‌ورزی آذری‌جهرمی هزاران چرخ بخورد و او هوس کند بر صندلی ریاست دولت تکیه بزند، باید دید چه  جناحی از او استقبال خواهد کرد. غیر‌سیاسی‌بودن آذری‌جهرمی نیز نقطه‌ضعفی است که او را از اصلاح‌طلبان دور می‌کند و باید برای آن راهی اندیشیده شود. رقبای سال 1400 نیز قطعا با تشکیلات به میدان خواهند آمد.  آیا دوران محمد‌جواد آذری‌جهرمی بعد از انتخابات 1400 به پایان خواهد رسید یا آغازی دوباره خواهد داشت.