جهرمی: نگرانی بابت قطع اینترنت از سوی شبکه‌های خارجی نداریم

گروه اجتماعی الف،   3990616135

وزیر ارتباطات در مراسم افتتاح مركز داده مادر شبكه ملی اطلاعات گفت: نگرانی بابت قطع اینترنت از سوی شبکه‌های خارجی نداریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات شهید قاسم سلیمانی افتتاح شد.

پس از افتتاح مراکز داده‌های شبکه ملی اطلاعات، امروز مورخ (یکشنبه ۱۶ شهریور) مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در پردیس ارتباطی بومهن به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، با حضور محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، ابوالحسن فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و دیگر مسئولان و اعضای شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، افتتاح شد.

حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات در ابتدای مراسم افتتاحیه مرکز داده های مادر شبکه ملی اطلاعات، گفت: امروز شاهد افتتاح پروژه مرکز داده ای مادر شبکه ملی اطلاعات هستیم که بعد از صدور فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی و معماری جدید شبکه ملی اطلاعات در دستور کار قرار گرفت. هم اکنون هم تیم های مربوط به خدمات پایه در شبکه ملی اطلاعات فعال هستند، مشغول به کار هستند تا بتواند سرویس دهی بهتری به مردم داشته باشند.

وی در ادامه بیان کرد: به واقع برخی از موضوعاتی که در قوانین بالادستی وجود داشت، موانعی را به وجود آورد که یکی از آنها تحریم ها بود و در ادامه به طرح مشکلات خواهیم رسید و با جزئیات آن ها را بیان می کنیم.

فتاحی افزود: در ادامه برنامه شما با ظرفیت ها و قابلیت های بیشتر مراکز داده و شبکه ملی اطلاعات بیشتر آشنا خواهید شد.

در ادامه صحبت‌های فتاحی معاون وزیر ارتباطات، ویدئو کلیپی از تعریف شبکه ملی اطلاعات پخش شد.

وزارت ارتباطات باید پیشران تقویت ظرفیت‌های شبکه ملی اطلاعات باشد

ابوالحسن فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه این برنامه به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: خرسند هستم که بالاخره پروژه‌ای که از مدت‌ها قبل برای وزارت ارتباطات در نظر گرفته بود به ثمر نشسته است. از موارد زیرساختی مهم در کشور دیتاسنترهای های‌تک است که از آخرین تکنولوژی‌های آن استفاده شده و بستر بومی در کشور ایجاد می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه رسیدن به شبکه ملی اطلاعات یکی از پروژه های مهم ملی کشور است، گفت: ما نقطه مناسبی برای سرمایه گذاری روی پیام رسان ها و جستجوگرها نداریم. ما به دنبال گوگل ملی خودمان هستیم و می‌خواهیم جاهایی که خودمان به آنها دسترسی نداریم را به شکل بومی بدست آوریم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: ما به دنبال استقلال ایران در فضای مجازی هستیم، تا بتوانیم امنیت را در شبکه های اجتماعی خودمان حفظ کنیم. ما حداقل به پلتفرمی نیاز داریم که مردم بتوانند از آن برای رفع خدمات عمومی کاربران استفاده کنند. البته اگر یک بخش خصوصی نیرومند داشتیم و یا شرایط اقتصادی خوبی داشتیم، بیش از این به قابلیت‌های پیام رسان هایمان رسیده بودیم. ما امروز هم پیام رسان های خوبی برای استفاده داریم اما نیاز به حمایت دارند.

فیروزآبادی افزود: ما نیاز داریم که وزارت ارتباطات پیشران تقویت ظرفیت‌های شبکه ملی اطلاعات باشد. ما اکثر پلتفرم‌هایی که در میکروسافت و ... است، روی کشور ما بسته شده است و امیدوارم این مرکز بتواند قدمی برای رسیدن به فضای مجازی مستقل باشد و وزارت ارتباطات پیش قدم شود و ما نیز از آن حمایت خواهیم کرد.

هزینه میلیاردی برای جلوگیری از حمله‌های سایبری به شبکه ملی اطلاعات

آذری جهرمی وزیر ارتباطات در این مراسم گفت: کسانی که سعی در جا انداختن واژه مجعول اینترنت ملی دارند، به کشور خیانت می‌کنند. شبکه ملی اطلاعات مادر شبکه‌های کشور است که اینترنت یکی از سرویس‌های آن است.

جهرمی با زنده نگه داشتن یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس و خیر مقدم به اعضای شورای عالی فضای مجازی و دیگر حضار در جلسه با بیان اینکه پروژه مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در شرایط پیچیدگی‌های اقتصادی کشور به سرانجام رسید، گفت: دیروز خبری در فضای مجازی مبنی بر حمایت ۴۰۰ میلیارد تومانی پیام رسان‌های داخلی منتشر شده است که باید بگویم؛ دولت رقم چشمگیری را برای حمایت از شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفته که همه پروژه‌های ساخت مرکز داده‌ها، فیبر نوری و ... را دربر گرفته است. تا امروز فقط هزار میلیارد تومان برای جلوگیری از حمله‌های سایبری خرج شده است.

وی ادامه داد: شما فکر کنید که یک روز صبح از خواب بیدار می‌شوید، می‌بینید که یک پیام رسان دیگر به ما (ایران) خدمات نمی‌دهد! اتفاقی که ما این را در کشورمان تجربه کردیم. کشوری که در این سه دهه اخیر رشد اقتصاد دیجیتالش از ۲.۵ به ۶.۵ درصد رسیده است و در مقابلش تحریم‌ها علیه کشور قرار گرفته است.

کسانی که حمایت ۴۰۰ میلیادر تومانی از پیام رسان‌های داخلی را نفی می‌کنند، باید گفت که آن‌ها به حتم از هیچ چیز نمی‌گذرند، چه بسا که دشمن هم در طراحی و اجرای تحریم‌ها علیه ایران کوتاهی نکرده است.

وزیر ارتباطات افزود: بسیاری از IP‌های بزرگ خدماتی و شرکت‌های ایرانی را تحریم کردند، اما در مقابلش شرکت‌های ایرانی روی پای خودشان ایستادند و توانستند خود را تقویت کنند. باید گفت که ۴۰۰ میلیارد تومان در برابر همه سرمایه گذاری‌های انجام شده، رقم بزرگی نیست.

طبق ارزیابی‌ها ۳۵ درصد از پروژه‌های در دست وزارت ارتباطات پیش رفته است

آذری جهرمی با بیان اینکه هرکس شبکه ملی اطلاعات را اینترنت ملی بداند، خائن است. من خودم به شخصه برای دریافت همین ۴۰۰ میلیارد تومان بارها پله‌های ساختمان بودجه را بالا و پایین رفتم تا توانستم با حمایت های آقای نوبخت به آن برسم.

وی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات ضامن رشد اقتصاد دیجیتال در کشور است، یک خدمات پایه ای در این حوزه تعریف شده است که این خدمات بازدارندگی در برابر حملات دشمن است. صحبت‌های آقای فیروزآبادی کاملا درست است، ما باید نیاز حداقلی مردم خودمان را بتوانیم تامین کنیم و این مرکز امروز برای تامین همین نیازها ایجاد شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پیام رسان‌ها نیازمند به سرور نیستند، گفت: من از سایر دستگاه ها تقاضا می کنم، تا طبق آیین نامه شورای عالی فضای مجازی وظایف خودشان را انجام دهند و تا آنچه باید روی پیام رسان ها ارائه شود. درواقع باید حمایت های حقوقی و قضایی به روی پیام رسان‌های داخلی شکلی حمایتی داشته باشد و انجام شود. تا زمانی که آن وظایف صورت نگیرد، ما نمی‌توانیم از پیام رسان های داخلی انتظار داشته باشیم که خوب عمل کند. البته که پیشرفت خوبی در این چند ساله اخیر داشتند.

وی با بیان اینکه ما نگرانی از بابت قطع اینترنت و محدویت شبکه نداریم، گفت: دشمن می‌خواهد که ما حضور نداشته باشیم و این عقلانیت به این سمت پیش می‌رود که خودمان را در این عرصه کمرنگ نکنیم. طبق ارزیابی‌های خودمان در وزارت ارتباطات، ۳۵ درصد از پروژه‌های در دست وزارت ارتباطات پیش رفته است و تا پایان سال تمامی پروژه‌های تعریف شده، تمام می‌شود. اما از نظر دوستانمان در مرکز ملی فضای مجازی ما ۲۵ درصد رشد داشتیم که ان‌شالله تا پایان سال صد درصد خواهد شد.

آذری جهرمی در پایان یادآور شد: تا امروز تلاش های بی نظیری در این کار شده است. نامگذاری این مرکز هم به نام سردار سلیمانی است و پیامی ویژه برای ما دارد که مسیر استقلال کشور را در خود جای داده است.

پس از صحبت های آذری جهرمی مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات، افتتاح شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین