کنایه ابطحی به رئیس جمهور/واکنش الیاس نادران به یک شایعه/تشبیه مدارس به پادگان توسط روحانی/مافی: در مجلس دهم دل ما زنان نماینده خیلی شکست

گروه سیاسی الف،   3990615139 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

کنایه ابطحی به رئیس جمهور/واکنش الیاس نادران به یک شایعه/تشبیه مدارس به پادگان توسط روحانی/مافی: در مجلس دهم دل ما زنان نماینده خیلی شکست

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۸۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۹۷۶ نفر از آنها بستری هستند.

وی با بیان اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۸۴ هزار و ۶۶۶ نفر رسیده است، افزود: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۲ هزار و ۱۵۴ نفر رسید.

لاری در تشریح آخرین وضعیت استان‌ها از لحاظ شیوع این بیماری توضیح داد: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

آمار تازه کرونا در ایران: شناسایی ۱۸۹۴ ابتلا و ۱۱۰ فوتی/ ۲۸ استان در وضعیت قرمز و هشدار

اگر سرما بخوریم کرونا نمی‌گیریم؟

جهانپور: استفاده همگانی از واکسن آنفلوانزا توصیه نمی‌شود

***

امسال با همه سال‌های تحصیلی یک قرن اخیر متفاوت است

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور با بیان اینکه امسال سال انضباطی دانش‌آموزان است، گفت:چیزی شبیه به پادگان‌های آموزشی نیروهای مسلح؛ انضباط همیشه در کلاس‌ها و مدرسه یک اصل بوده ولی امسال اصل مهمی است، یعنی دانش‌آموز حتماً باید فاصله را رعایت کند و در ورود و خروج با تراکم و ازدحام نباید مواجه شود. دانش‌آموز در مسیر راه از خانه تا مدرسه و بالعکس باید اصول بهداشتی را مراعات کند، پس امسال سال نظم و انضباط دقیق برای دانش‌آموزان عزیز است که این می‌تواند برای آیندۀ زندگی و ادامۀ رشد جامعۀ ما بسیار مؤثر باشد.

حسینعلی شهریاری،رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره بازگشایی مدارس و الزام دانش‌آموزان برای حضور در کلاس‌های درس، گفت: متاسفانه آقای روحانی خیلی توجهی به نظر کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف ندارند و خودشان تصمیم می‌گیرند، مخصوصا در رابطه با کرونا تا به امروز آقای رئیس‌جمهور چند دسته گل به آب داده است که آخرین آن بازگشایی مدارس و آموزش حضوری است. 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حالا که ایشان می‌گویند که بچه‌ها باید در مدرسه حضور پیدا کنند، ای کاش خودشان هم امروز از طریق فضای مجازی زنگ شروع سال تحصیلی جدید را نمی‌زدند و در یک مدرسه حاضر می‌شدند. 

عصر ایران نوشت:نمی‌شود شب تا صبح از فاصله گذاری اجتماعی و خیال جمع پدر و مادرها از وضعیت مدارس حرف زد و بعد صبح روزی که باید اعتماد سازی اتفاق بیفتد، پرده‌ای نصب شود و رییس جمهور به صورت مجازی با دانش آموزان و خانواده‌های آنها حرف بزند.

واقعا اگر فضای مدرسه برای رییس جمهور خطرناک است و امکان دارد ایشان با حضور در جمع عمومی، کرونا بگیرند، پس دادن این همه اطمینان به خانواده‌ها برای چیست؟

امکان نداشت روحانی برای نیم ساعت با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و امنیتی راهی مدرسه مورد نظر شود و زنگ سال تحصیلی جدید را با رنگ کرونا بزند؟

خانواده‌هایی که به فرزندان خود اجازه نمی‌دهند در روزهای کرونایی به مدرسه بروند کاملا حق دارند. آنها با خود می‌گویند، روحانی حاضر نشد، چند دقیقه به فضای مدرسه بیاید ما چگونه اجازه بدهیم پاره‌های تنمان به محیطی بروند که احتمال ابتلا به کرونا در آن وجود دارد.

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی و رئیس دفتر دولت اصلاحات نیز به آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ توسط رئیس جمهوری که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، واکنش نشان داد. ابطحی در توییتی خطاب به رییس‌جمهور گفت: اصلا یادتان هست کشور مردم هم دارد؟

بیشتر بخوانید:

وزیر آموزش و پرورش: نگرانی خانواده‌ها را درک می‌کنیم/ ساعات مدرسه کوتاه و ورود و خروج‌ها با فاصله است

روحانی: امسال با همه سال‌های تحصیلی یک قرن اخیر متفاوت است/ ثابت خواهیم کرد که دوگانه «سلامت و آموزش» ناصحیح است

انضباط مدارس شبیه به پادگان نظامی

آقای روحانی اصلا یادتان هست که کشور، مردم هم دارد؟

نماینده مجلس: تشکیل حضوری کلاس‌ها جای ابهام دارد

نکات کرونایی که دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه باید رعایت کنند

گروه‌بندی دانش‌آموزان بر اساس تحصیلات خانواده و مساحت مدرسه

***

حمایت از لاریجانی باید طی معاهده‌ای آشکار و با جزئیات روشن باشد

محمدصادق جوادی حصار، فعال سیاسی و تحلیلگر اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص برخی اخبار منتشر شده درباره شرط علی لاریجانی برای حضور در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری مبنی بر حمایت راست سنتی از وی در کنار حمایت اصلاح‌طلبان و مطرح شدن این سوال که چرا رئیس پیشین مجلس از هم‌اکنون حمایت اصلاح‌طلبان از خود را قطعی می‌داند، گفت: بنده اطلاعی ندارم که چه بخشی از اصلاح‌طلبان با ایشان گفت‌وگویی داشته‌اند و اینکه آیا در این خصوص توافقی صورت گرفته است یا خیر. اما یقیناً این عمل در سطح شورای عالی سیاستگذاری یا شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان صورت نگرفته است وگرنه خبر آن حتماً منتشر می‌شد.

جوادی‌حصار در ادامه بیان داشت: البته این اتفاق یک امر محال نیست اما این فرضیه در شرایطی خاص که بر‌اساس یک پلتفرم روشن و یک معاهده‌نامه خیلی آشکار میزان مشخص داد و ستد میان اصلاح‌طلبان، آقای لاریجانی و همچنین جریان سنتی که با ایشان تعامل خواهند داشت، تعریف شود و قابل احصا باشد، انجام شدنی است.

شرق نوشت: اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی که مدت زیادی تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده باقی‌ نمانده است، می‌کوشند به راهبردی واحد برسند تا شرایطی مانند آنچه در انتخابات مجلس رخ داد، به‌وجود نیاید. تا این لحظه نیز تقریبا تمام نیروهای اصلاح‌طلب و حتی تا حدی نیرو‌‌های حزب کارگزاران هم به این نتیجه رسیده‌اند که باید با تکیه بر کاندیدای اصلاح‌طلب وارد انتخابات شد و دیگر از نامزهای غیراصلاح‌طلب حتی علی لاریجانی که در چند سال اخیر نزدیک به اصلاح‌طلبان بوده است، حمایت نکرد... .

***

محسن هاشمی اسناد 700 ملک شهرداری را در اختیار دیده‌بان شفافیت قرار دهد

 احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به رئیس شورای شهر تهران آمادگی دیده بان را برای بررسی املاک واگذار شده به مسئولین در شهرداری تهران، اعلام کرد. در بخشی از این نامه آمده است:

«جنابعالی در مصاحبه با برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ اعلام نمودید که آماده‌اید درباره ۷۰۰ ملک شهرداری که در اختیار دیگران است، گزارش بدهید. سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت براساس تکلیف ذاتی و متکی به اساسنامه قانونی‌اش، آمادگی خود را برای دریافت، بررسی و در صورت نیاز مطالبه‌گری از اشخاص مرتبط با موضوع ۷۰۰ ملک شهرداری واگذار شده اعلام می‌دارد».

بیشتر بخوانید:

نامه توکلی به هاشمی درباره املاک واگذار شده به برخی مسئولین توسط شهرداری تهران

***

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در امور زنان با هم تفاوت چندانی ندارند

پروانه مافی، نماینده مجلس دهم با بیان اینکه تلاش‌ها در مجلس دهم برای تقویت حضور زنان در عرصه سیاسی و لیست های انتخاباتی با شکست مواجه شد به ایرنا گفت: در شهری که شش نماینده دارد آقایان راضی نمی‌شدند که یک نفر خانم باشد. می‌گفتند خب خود خانم‌ها رقابت کنند و اگر توانستند وارد لیست می‌شوند. متاسفانه اصلاح‌طلبان هم خیلی همراهی نمی‌کردند. در مجلس دهم دل ما زنان نماینده خیلی شکست. اکثر آقایان در ظاهر می‌گفتند که ما به طرح شما رای می‌دهیم اما موقع رای گیری رای نمی‌دادند. وقتی این نوع نگاه حاکم است و منافع ملی کشور و پنجاه درصد جمعیت را نمی‌خواهند ببینند چه کاری می‌توانیم انجام دهیم. اگر طرح ما تصویب می‌شد حداقل سی الی چهل نفر نماینده زن در مجالس داشتیم که به نفع کل کشور بود.

مافی گفت: اما چون متاسفانه در حوزه زنان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خیلی تفاوتی با هم ندارند ما موفق نشدیم از مجلس دهم برای سهمیه زنان در لیست‌های انتخاباتی رای بگیریم. البته اصلاح‌طلبان در این زمینه قدری بهتر از اصولگرایان هستند اما این فاصله زیاد نیست.

***

واکنش الیاس نادران به یک شایعه
الیاس نادران، نماینده تهران که چندی پیش شایعه قهر او و احتمال استعفایش از مجلس در فضای خبری مطرح شده بود امروز در توئیتی با هشتگ کمیسیون ویژه تولید به حواشی تشکیل این کمیسیون که برخی مدعی شده بودند برای دلجویی از وی ایجاد شده پاسخ داد.

نادران در این توئیت نوشت: «بنده اساساً متقاضی عضویت در کمیسیون ویژه تولید نبودم. به احترام رای همکارانم،ترجیح می دهم بعنوان یک عضو ساده به هیات رئیسه کمیسیون در ایفای وظایف خطیرشان کمک کنم. ضمناً این کمیسیون از مجلس هفتم وجود داشته و از ابتدا برای خوشایند کسی تاسیس نشده است».

***

غرق شدن ناجی در دریای سیاست
شرق نوشت: میرسلیم رئیس سابق فدراسیون غریق‌نجات و غواصی هم بوده؛ اما در دریای سیاست شناگر ماهری نبوده است. شاید هم به تکنیک‌های زیرآبی‌رفتن چندان مسلط نیست. او و هم‌حزبی‌هایش در مؤتلفه شاکی‌اند که چرا کسی به آنها و تجاربشان وقعی نمی‌نهد؛ نه مردم، نه خود اصولگرایان... ‌ میرسلیم تلاش داشت باخت ریاست‌جمهوری را در مجلس به‌نوعی جبران کند و اگر رئیس قوه مجریه نشد، دست‌کم رئیس قوه مقننه شود؛ اما این صندلی هم از پیش رزرو شده بود؛ آن‌هم از سوی کسی که معتقد بود بیش از میرسلیم برای اصولگرایی فداکاری کرده است. سهم میرسلیم از صندلی ریاست مجلس هم بیش از ۱۲ رأی نبو

***

کدام ضلع از مثلث جلیلی، نیکزاد و فتاح نامزد ۱۴۰۰ خواهد شد؟ 
نامه نیوز نوشت: اینطور که به نظر می‌رسد و گفته می‌شود، صادق محصولی در جریان انتخابات ۱۴۰۰ نیز به اندازه مجلس یازدهم تاثیرگذار خواهد بود. احتمال موفقیت پرویز فتاح در این انتخابات تا حدی زیادی کاهش یافته است، اما هنوز هم عده‌ای بر این باورند که محصولی از او حمایت خواهد کرد و حتی در صورتی که فضای سیاسی کشور به نحوی تغییر کند که امکان حضور فتاح یا موفقیت او نباشد، گزینه‌های جایگزینی مد نظر محصولی است... فعلا و بر اساس اخبار گويا او به دنبال يكي از اين دو گزينه است ؛ فتاح و نيكزاد.

آيا او مي تواند يكي از اين دو گزينه را به عنوان نامزد نهايي جبهه پايداري وارد ميدان انتخابات كند يا اينكه او مانند طيف ديگر جبهه پايداري به فكر حمايت از سعيد جليلي خواهد افتاد.
***

پشت پرده دیدار در خانه‌باغ قدرت‌الله علیخانی چه بود/ حصر لاکچری
​​​​​​صبح نو نوشت: دیدار اخیر یکی از چهره‌‌‌های اصلی فتنه سال 88 با تعدادی از اعضای تشکل سنتی جناح چپ، حرف و حدیث‌ها و واکنش‌‌‌های زیادی به راه انداخته است. علاوه بر این، تصاویر منتشرشده از دیدار مذکور، واهی‌بودن دعاوی اصلاح‌طلبان درباره سختی شرایط به‌اصطلاح خودشان، محصورین طی این سال‌ها را به وضوح ثابت می‌کرد...جدای از وضعیت مناسب زندگی سران فتنه، باید به نتایج منفی فتنه بعد از انتخابات سال 88 که موجب افزایش جسارت دشمن خارجی در دشمنی آشکار و تشدید تحریم‌ها علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شد نیز اشاره کرد...

در شرایط ناکارآمدی دولت و شرایط بد اقتصادی، اصلاح طلبان گمان می کنند شاید بتوانند با تکیه به مفهوم حصر، فضای سیاسی جدیدی درست کنند... واژه حصر و درخواست برای شکستن آن برای اصلاح‌طلبان بدل به دکانی شده که بارها با دست‌یازیدن به آن، توانسته‌اند به طرزی کاملا کاذب و مقطعی، مخاطبان خاکستری خود را به حضور پای صندوق‌ها و رای به نامزدهای اصلاحات، توجیه و ترغیب کنند. اینکه آیا این دکان بتواند دوباره برای اصلاح‌طلبان عایدی داشته باشد، به نظر چندان قرین به واقعیت نیست.

***

هفت‌سنگان‌آزمون جدید عدلیه
همشهری نوشت: تشکیل نخستین دادگاه هفت‌سنگان با قاضی ویژه و دستور ویژه رئیس دستگاه قضا، از اهتمام قوه قضاییه در دوره تحول برای مبارزه با فساد بدون توجه به وابستگی عناصر فاسد و تعلقات عوامل فساد‌زا به مراکز قدرت حکایت دارد؛ موضوعی که طی دوره یک‌سال‌ونیم ریاست سیدابراهیم رئیسی بر عدلیه مورد توجه جدی قرار گرفته است. پاکسازی عناصر و قضات فاسد از دستگاه قضاییه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های قوه قضاییه در این دوره بوده است. شناسایی و محاکمه باند اکبر طبری یکی از مصادیق بارز این رویکرد طی یک سال گذشته بوده است.

پرونده هفت‌سنگان هم آزمون دیگری برای دستگاه قضا در دوره تحول است. از آنجا که عوامل فاسد و متهمان پرونده عمدتا از مدیران و مقامات دستگاه‌های قضایی، دولتی و حاکمیتی و نظارتی در سطح استان هستند، کم و کیف رسیدگی به این پرونده در کانون توجه افکار عمومی و رسانه‌ها قرار دارد.

***

اساتید پاس گل به حریف

فرهیختگان نوشت: محمدباقر نوبخت، معاون حسن روحانی و رئیس سازمان برنامه و بودجه روز پنجشنبه در نشست اعضای شورای توسعه و برنامه‌ریزی همدان گفت: «شدیدترین مرحله تحریم نفت دربرابر غذا بود، اما الان در شرایطی هستیم که این بی‌انصاف‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند و اگر هم به‌فروش می‌رسد، امکان تبادل مالی نباشد.»

عبارتی عجیب و شگفت‌انگیز که حتی به‌فرض محال اگر واقعیت هم داشته باشد، دلیلی برای بیانش وجود ندارد و تبعات سنگینش می‌تواند دامنگیر کشور شود. عبارتی که 24 ساعت است به هر نحوی که شده رسانه‌های ضدانقلاب آن را بازنشر و توزیع می‌کنند... ساده‌سازی و ساده‌انگاری است اگر تصور کنیم فردی با سال‌ها سابقه مدیریتی، آن هم در سطحی چون معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، کسی که سال‌ها سخنگوی دولت بوده و دقت در واژه‌واژه حرف‌هایش مهم بوده و هست، سهو لسانی اینچنینی داشته باشد یا نیتش از بیان این عبارات صرفا توضیح‌دهنده وضع کنونی و میزان خباثت‌های دشمن بوده است؛ که اگر این‌گونه بوده به‌ناچار باید گفت جناب نوبخت اشتباهی در چنین جایگاه‌هایی قرار داشته و دارند... اما اینکه امروز و در این شرایط خاص معاون رئیس‌جمهور اینچنین سخن می‌گوید، اولین شبهه و احتمالی را که در اذهان عمومی و به‌ویژه رسانه‌هایی که دنبال ضعیف نشان دادن ایران و موثر بودن تحریم‌ها هستند، ایجاد می‌کند، این است که در داخل جریانی بنا دارد دوباره کشور را به میز مذاکره بکشاند و این‌بار در بدترین حالت و بدترین روزها، تحت فشار تن به مذاکره‌ای بدهد که طرف مقابلش هیچ‌حرفی را شنوا نیست و قلدرمآبانه‌تنها حرف خود را می‌زند و با ابزار تهدید می‌خواهد به خواسته نهایی‌اش بدون پرداخت کمترین هزینه‌ای برسد... در نمونه دیگر اظهارنظر عجیب معاون اول دولت در آذرماه 98 که با توضیح تمام و کمال تحریم‌ها از موثر بودن آنها خبر داد و گفت: «به‌معنای واقعی تمام گلوگاه‌های فعالیت اقتصادی کشور را درطول یکی، دو سال گذشته بسته‌اند.»

خلاصه بحث اینکه تنها نوبخت نیست که منطق مواجهه با دشمن را نمی‌داند، بلکه دیگر نفرات اصلی دولت نیز به همین معضل گرفتارند و اساسا چه در مذاکره و چه خارج از آن نمی‌توانند به‌خوبی تشخیص دهند که چه موضعی می‌تواند منافع ملی را تامین کند.

بیشتر بخوانید:

انتقاد از اظهارات نوبخت و جهانگیری

***

 برای بعد از سلفی‌ها هم برنامه‌ای دارید؟

آفتاب يزد نوشت: ... در حال حاضر همه چیز خوب پیش می‌رود.عکس‌های سلفی به راه است،رسانه‌های رسمی و مجازی پشت سر هم تصاویر نمایندگان مجلس در میان مردم را مخابره می‌کنند،حتی رسانه‌های اصلاح‌طلبی هم که با تیم رسانه‌ای قالیباف به قول معروف بسته‌اند مدام تصاویر جانفشانی‌های وی را منتشر می‌کنند،نمایندگان مجلس نیز به صورت سریالی در حال توئیت وعده‌های خود هستند...

همانطور که محرز است فی الحال اوضاع خوب است چرا که وظیفه مسئولین است که بین مردم باشند و درد‌های آنان را حس نمایند... فلذا در ماجرای سفرهای استانی نمایندگان مجلس از جمله آقای رئیس به جای آنکه بگوییم چرا رفتی؟ تاکید کنیم در انتهای سفر و پس از حدود یک ماه قرار است کدامیک از این مشکلات حل شود؟تمام ناله‌ها و دردهای مردمی که خطاب به قالیباف مطرح می‌کردند کامل و جامع در رسانه‌ها ذکر شده اما گوش شنوایی نبوده است.سال هاست رسانه‌ها چه چپ و چه راست نوشته و گفته‌اند ولی گویی بنا بوده میخ آهنی را در سنگ کنیم.ختم کلام آنکه رفتن بین مردم پسندیده است اما پسندیده‌تر آن است مردم ثمرات این حضور را لمس کنند که اگر نکنند می‌شود یک درد تازه روی دردهای قبلی!

بیشتر بخوانید:

پایان نظارت میدانی رئیس مجلس در خوزستان/ در سفر ۴ روزه قالیباف چه گذشت؟!

قدردانی شمخانی از رئیس مجلس

***

پرونده قاضی منصوری مختومه شد؟

مهر نوشت: پس از گمانه زنی‌های متعدد و اعزام تیم‌های تحقیقاتی از ایران به رومانی، شب گذشته این کشور گزارش نهایی خود را در رابطه با علت مرگ قاضی منصوری اعلام کرد. بنا بر اعلام دادستانی رومانی، قاضی منصوری با پرتاب خود از طبقه پنجم هتل محل اقامتش در بخارست، خودکشی کرده است.

اگر چه به نظر می‌رسد دادستانی رومانی با اعلام نظر نهایی به نوعی پرونده قاضی فراری ایرانی را مختومه کرده است اما حال نوبت مسئولان قضائی است که نظرات نهایی خود را نیز اعلام کنند چرا که همزمان با تحقیقات رومانی تیمی از ایران هم برای تحقیق به این کشور ارسال و همچنین آزمایشاتی بر روی جسد منصوری در ایران انجام شد. در نهایت می‌توان با کنار هم گذاشتن گزارش داخلی و همچنین بین‌المللی به ابهامات موجود و تناقضاتی که از ابتدا در گزارشات خارجی بود پاسخ داد.

بیشتر بخوانید:

نتیجه نهایی رومانی: منصوری خودکشی کرده است