آفرین به این روحانی آزاده

معین مظفری، گروه تعاملی الف،   3990613036 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
آفرین به این روحانی آزاده

مدتی قبل بود که ناباورانه خبری در رسانه‌ها پیچید. تغییر نام یکی از خیابان های تهران بنام مهندس بازرگان. منتظر بودم تا خبر تکذیب شود اما نشد. 

مدتی بعد منتظر بودم که افراد انقلابی و شاخص به این مساله اعتراض کنند اما واقعیت این بود که اعتراض‌ها چندان چشمگیر نبود. مخصوصا سکوت برخی خواص در این قضیه تعجب برانگیز بود. حس می‌کردم نوعی انفعال و تعارف، وجود مسئولین را دربر گرفته. گهگاهی هم اگر اعتراضی میشد بیشتر در قالب این بود که چرا شورای شهر بجای کارهای اصلی به کارهای فرعی پرداخته و تغییر نام خیابان ضرورتی نداشته. در حالی که مساله اصلی این بود که کار شورای شهر بجا رسیده که با بی شرمی تمام نام شخصیتی بدنام را برای خیابان های تهران انتخاب کرده. 

گاهی کلام امام امت درباره بازرگان را با خود مرور می‌کردم و بر تعجب و حیرتم افزوده می‌شد. انجا مه امام امت ره بعد از بیان عدم صلاحیت نهضت آزادی برای تصدی امور دولتی و قانونگذاری و قضایی، ضرر انها را از ضرر منافقین بیشتر دانسته و منافقین را فرزندان مهندس بازرگان خطاب می‌کنند. (صحیفه امام ج 20 ص 481). تا اینکه کلیپی از حجت الاسلام پناهیان دیدم که به مناسبت ایام محرم در یکی از هیئت‌های عزاداری سخنرانی می‌کردند و با صراحت و شفافیت تمام نسبت به این اقدام شورای شهر تهران اعتراض کردند. ایشان از معدود افرادی بود که در جایگاهی مهم با زبان گویا تعارف را کنار گذاشت و انچه را حق می‌دانست با شجاعت بیان کرد. باید به وجود چنین روحانی آزاده و جوانمردی افتخار کرد که بدون ملاحظه جریانات سیاسی، اعتراض خود را بیان کردند و از سوی دیگر باید نسبت به سکوت بسیاری از خواص منفعل، ترسو که عادت به گفتن در وقت خموشی و خموشی به وقت گفتن کرده اند، احساس ترس و تردید کرد. با این روحیه‌های متزلزل و امیخته با انفعال، نمی‌توانید در خط امام امت را به پیش ببرید. 

پ ن : ... به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آن‌ها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملت‌های مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است.
«نهضت آزادی» و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند. (صحیفه امام ج 20 ص 481)