نظرات برگزیده مخاطبین الف: نگاه جامعه به مهریه باید تغییر کند/ آموزش و پرورش همه جوانب سال تحصیلی کرونایی را بررسی کرده است؟/ لطفا درباره بنزین طرح جدید ندهید

گروه سیاسی الف،   3990612082 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: نگاه جامعه به مهریه باید تغییر کند/ آموزش و پرورش همه جوانب سال تحصیلی کرونایی را بررسی کرده است؟/ لطفا درباره بنزین طرح جدید ندهید

«پیشنهادی برای بهبود اوضاع نابسامان مهریه» عنوان یادداشتی بود که با نظرات متعدد مخاطبین الف همراه شد. تعدادی از این نظرات را می‌خوانید:

*باید قانونی گذاشته بشه که مهریه عندالمطالبه در سند ازدواج ثبت نشه که عملا رسمیتش رو از دست میده. از اونطرف باید برخی حقوق مثل حق طلاق برای زنها داده بشه. یا مثلا اینکه مرد بتونه با دادن حق طلاق به زن، از پرداخت مهریه معلاف بشه.

*در دنیای مدرن امروز، زن نباید وابسته به مرد باشد و باید خودش درآمد داشته باشد و یا پدرش او را ساپورت کند.و همانطور که در طلاق مرد چیزی دریافت نمی کند، زن هم حق دریافت هیچ چیزی ندارد.

*قانون مهریه هیچ سنخیتی با شرایط امروز جامعه ما نداره و باید تغییر کنه.

*من به عنوان یه دختر نظرم اینه که کلا مهریه کنسل بشه و بجاش دارایی هایی ک حین زندگی مشترک بدست میاد بصورت مساوی تقسیم بشه هیچی بدتر ازاین نیس که آدم رو با چندتا سکه قیمت گذاری کنند. 

*مهریه و شروط ضمن عقد از طرف زوجین باید به گونه ای باشد که هم خود فرد و هم همسری که انتخاب کرده مطمئن باشند که هردو طرف قصد ازدواج با تعهد و اخلاق و پذیرش مسئولیت رو دارند. و سرسری به این مقوله نگاه نکنند.

*مساله حمایت از افراد چه این فرد بیکار باشد چه بی سرپرست و چه مطلقه بر عهده دولت هست. وقتی دو نفر با هم قادر به ادامه زندگی نباشند ، یا فردی همسر خود را از دست میدهد و یا فردی بیکار می شود این دولت هست که باید وظیفه حمایتی خود را از شهروندان انجام دهد. در خصوص زندگی مشترک بسیاری از زوجین صرفا به خاطر مسائل و مشکلات مالی قادر به ادامه زندگی خود نیستند حال مبلغ مهریه به هر میزان که باشد مشکلی را از آنها حل نخواهد کرد.

*اقایونی که مهریه قبول کردند باید بدند تا دیگه بدعت نذارند می دونید به خاطره مهریه های بالا و چشم و همچشمی که درست کردن چقدر مهریه ها رفت بالا و ازدواج ها کم شد...حالا الان چرا نباید بپردازند تا قرون اخرش رو باید بدند تا یاد بگیرند از عقلشون استفاده کنند خانم هم نوش جونش 

*خیلی از زن ها و مردها با هم خوش بخت نیستن ولی از ترس مهریه به هم گره خوردن ... زوجیت باید خیلی راحت تر باشه...تا اگر زن مرد با هم خوش بخت و سازگار نیستن ... از همون سال اول از هم جدا بشن به راحتی ...... قبل از این که از ناچاری ..بچه ای را هم در گیر خودشون کنن

*اساسا این دیدگاه که در صورت جدایی، زن باید آنقدر از اموال مرد بکَند که تا آخر عمر زندگی راحتی داشته باشند هیچ تناسبی با دین و آیین ندارد!!! مهریه هدیه ای است که مرد از اموال خودش میپردازد. عنایت بفرمایید: هدیه!!! قرار نیست کسی با دادن هدیه به خاک سیاه بنشیند. حقا بعضی از فقها به درستی فرموده اند که مهریه ای که پرداختش در توان زوج نباشد اصولا باطل است.

*خواهش میکنم الان فقط فکری به حال مهریه گرفته شده بکنند الان به خاطر همین مسئله مهریه نه عروسی میکنند نه مهریه میگیرند اون بدبختها که سالهای قبل به آنها به دروغ گفتتند مهریه را کی داده و کی گرفته گول خوردند و الان خانم یکسال با آنها زندگی کرده و یک میلیارد و سیصد میلیون تومان پول میخواهد صد و ده عدد سکه ماندند بدون زن و خانواده و چکار کنند کجا دنیا در عرض سه سال سکه از یک میلیون تومان به ده میلیون میرسد دولت هم از خدا میخواهد خانوادها درگیر دادگاه و قوق قضایه باشند

*بهتره بعد از طلاق در صورت عدم توانایی مالی زن، بخشی مثلا تا چهل درصد از حقوق مرد برای مثلا پنج سال یا ده سال به زن مطلقه اختصاص داده بشه تا زن هم فرصت کار پیدا کردن داشته باشه و هم تا حدی مشکل مالی نداشته باشه.

*تا این دید وجود داره که زوجه باید از زندگی برای خودش پشتوانه درست کنه، این مساله حل نمیشه.

***

کاربران الف، نظرات متعددی برای  گفت‌وگوی معاون وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید ثبت کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*متأسفانه وزارت در حالی عجله برای بازگشایی و شروع آموزش دارد که در شرایط بحران در بحران قرار گرفته ایم. قبل از کرونا هم کمبود معلم و بودجه و .. داشتیم. با وجود کرونا بحران در بحران شد. هنوز تعداد قابل توجهی از دانش آموزان ثبت نام نکرده اند و کتاب های درسی آنها یا ثبت نام نشده یا تحویل داده نشده است! وضعیت معلم ها مشخص نیست که در چه مدارسی خواهند بود چه کسانی انتقال خواهند گرفت. مدارس درگیر ثبت نام مدرسه، ثبت نام کتاب، تحویل پرونده، چاپ کارنامه ، آزمون تجدیدی ها، تحویل کتاب و مسائل این چنینی هستند. در چنین شرایطی که نیروها نیز در حال جابجایی هستند نوشتن سه سناریو برای برنامه هفتگی به مدارس ابلاغ شده است. بسیاری از مدارس در شرایط قبل از کرونا هم در شرایط بحرانی بودند. بسیاری از مدیران هنوز نمی دانند وضعیت چگونه خواهد بود (حضوری، نیمه حضوری یا مجازی). نمی دانند برای وضعیت نیمه حضور چطور برنامه ی هفتگی نوشته شود. مشخص نیست وضعیت سرویس مدارس چگونه خواهد بود. عجله برای بازگشایی مدارس عجیب است. در حالی که برای کنکور که همه چیز رعایت می شد آن همه حساسیت وجود داشت چطور برای بازگشایی مدارس که 90 درصد پروتوکل ها قابلیت اجرایی ندارند حساسیت وجود ندارد؟

*حتی برخی دانشگاه های معتبر دنیا هم  تا اتمام کرونا تعطیل شدند. چون جان شهروندانشان مهم تر از هر چیزی است.متاسفانه آموزش و پرورش علیرغم نظر ستاد ملی با کرونای تهران هر طور شده میخواهد مدارس را باز کند. چون همسو با مدارس غیرانتفاعی قرار گرفته است که تعطیلی مدارس برایشان فاجعه است. متاسفم که هر اداره ای در این دوران کرونا فقط به فکر درآمد خودش است. شهرداری به دنبال اجرای طرح ترافیک. آموزش و پرورش به فکر بازگشایی مدارس غیرانتفاعی. و..

*مسوولین عزیز فکری هم بحال دانش آموزانی بکنید که هم پدر وهم مادر شاغل هستند و نمیتوانند هرروز و هرساعت که معلم و مدرسه اعلام می کنند در شاد آنلاین شوند ،تو رو هر کی می پرستین یه راهی هم برای این مشکل پیدا کنید .

*چرا هیچوقت گفته نمیشه معلمان هم در خطرن؟ چرا فقط اسم دانش آموزان گفته میشه؟آیا کرونا از معلمان دوری میکنه؟

*متاسفانه طرح بازگشایی مدارس باشتاب و بدون کارشناسی مطرح شده چون مدارس ما فعلا با توجه به شرایط و تراکم بسیار بالا قابلیت بازگشایی بصورت حضوری را ندارند. اگر این طرح بازنگری نشه فاجعه پیش خواهد آمد لذا از مسئولان رده بالا خواهشمندیم بصورت کارشناسی این طرح را مورد بازنگری قرار بدهند.

*من میگم مدرسه باز بشه چه آنلاین چه حضوری. بهتر از اینه که الکی 1سال عقب بیفتیم. تازه شم معلوم نیست کرونا کی دست از سر ماهابرمیداره. ما نمی تونیم بخاطر کرونا زندگی درس مدرسه دانشگاه علوم کلآ ببوسیم بگذاریم کنار که

*شما را به خدا مدارس را باز کنید بچه ها که هر روز در خیابان و عروسی ها هستند حالا مدرسه خطر دارد شما نظارت و امکانات را بیشتر کنید هیچ طوری نمی شود شما نمی خواهید به خود زحمت بدهید و هزینه کنید

***

یادداشتی انتقادی درباره طرح جدید مجلس درباره بنزین، از مطالب پربحث این هفته الف بود. برخی از نظرات مخاطبین الف درباره این یادداشت، خواندنی است:

*سالهاست که طرح های عجیب و غریب به خورد جامعه داده میشود و انچه که مسلم است اینست که این طرح ها همیشه به ضرر مردم بوده.اینگونه طرح ها موقعی مفید فایده است که تورم و قیمت دلار ثابت باشد و در غیر اینصورت مثل فنری میماند که جمع شود و ناگهان ازاد شود و در ان موقع هم کسی از مسئولین،مسئولیت ان طرح های عجیب و غریب را نمیپذیرد.

*در تمام دنیا پولدارها به دولت عوارض و مالیات می دهند. در ایران این دولت است که به پول دار ها ماهانه پول پرداخت کرده و بنزین یارانه ای می فروشد!!!

*سری قبل کرایه بارها چند برابر شد یعنی محصولات کشاورزی افزایش قیمت داشت هرچقدرهم که برای وانت ها یا کامیون ها سهمیه تعیین کنند فایده نداره. همون قشر ضعیفی که میفرمایید از همه بیشتر زیر دست و پا له میشه پس خواهشا تصمیم جدید نگیرید.

*یکبار برای همیشه قیمت بنزین رو به سطح جهانی برسونید و یارانه را هم مستقیم به مردم دهید، خودشان به بهترین شکل نحوه خرج کردن آن را پیدا می کنند، این طرح، در کل طرح خوبی است، البته اگر اسیر پوپولیسم نشود.

*شما را به خدا با اعصاب مردم دیگر بازی نکنید . هفت سال است رنج و عذاب و بدبختی می کشیم .زجر ها از این دولت برده ایم و صبر کرده ایم دیگر بس است .بگذارید مردم به درد خودشان بمیرند .ما فوب خلیج فارس را نمی خواهیم .به همین مقدار کفایت می کند .شما دیگر خرابترش نکنید که فردا باز در تاریخ شرمنده باشید .به همین منوال بگذارید چندسالی طی شود شاید از طرف خدا فرجی صورت گیرد و اوضاع بهتر شود .با این طرح دوباره اعصاب مردم خرد و ناراحتی ها بیشتر و طلاق به خاطر مادیات افزایش و خانواده ها گسسته می شوند .

*منی که ماشین ندارم و تو روستا زندگی می کنم و معمولا ماهی یک بار سوار ماشین می شم، چه بهره ای از هزاران میلیارد تومان یارانه بنزین برده ام؟

*کسی که به قیمت دلار بنزین را قیمت گذاری میکند باید درآمد مردم را هم به دلار مثل کشورهای غربی وکشورهای حاشیه خلیج فارس بکند، در ثانی آنها علاوه براینکه درآمد چند هزار دلاری دارند ، دولت کشورهای حاشیه خلیج فارس ، چند هزار دلار نیز هر فرد از بابت فروش نفت به حسابشان واریز میکند. در واقع آنها بنزین را مفت به خودروهایشان میزنند.وکشور ایران نیز هم از جیب مردم میخورد و هم از بیت المال.