پاسخ مستند وزارت کشور به روحانی/سه نامزد اصلاح طلبی که قطعاً تاییدصلاحیت می‌شوند/ شفافیت به بهارستان می‌رسد؟/احمدی‌نژاد علاقه دارد در جامعه مطرح باشد

گروه سیاسی الف،   3990611141 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

پاسخ مستند وزارت کشور به روحانی/سه نامزد اصلاح طلبی که قطعاً تاییدصلاحیت می‌شوند/ شفافیت به بهارستان می‌رسد؟/احمدی‌نژاد علاقه دارد در جامعه مطرح باشد

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با شناسایی ۱۶۸۲ مورد جدید کرونا در شبانه روز گذشته، تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور به ۳۷۶ هزار و ۸۹۴ نفر رسید.

وی با اشاره به ۱۰۱ مورد فوتی در شبانه روز گذشته، افزود: تاکنون ۲۱ هزار و ۶۷۲ نفر به علت این بیماری در کشور جان باخته اند.

وی افزود: استان های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز و استان های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند

علی ربیعی،سخنگوی دولت در نشست خبری گفت: در فصل پاییز با توجه به فصل سرما و پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی،شیوع بیماری افزایش یابد، ما نمی‌توانیم کشور را تعطیل کنیم، اما باید کارهایی که تاثیری بر معیشت خانوار ندارند را به حداقل برسانیم. سفرهای غیر ضروری و مسافرت‌ها و رفت و آمدهایی که در شرایط کنونی ضرورتی بر انجام آن نیست و تاثیری بر چرخه معیشت و اقتصاد خانواده ندارند، قطعا باید به حداقل برسد.

وی افزود: ما باید همچنان موارد بهداشتی فردی استفاده از ماسک، کاهش تردد و شست و شو را به مراعات کنیم و به حداکثر برسانیم.

بیشتر بخوانید:

شناسایی ۱۶۸۲ بیمار جدید کرونا در کشور / ۱۰۱ فوتی طی ۲۴ ساعت گذشته

رکوردشکنی سفرهای امسال در تعطیلات گذشته

ربیعی: نمی‌توانیم کشور را تعطیل کنیم  
   
حاجی‌میرزایی: مدارس در شرایط قرمز هم تعطیل نمی‌شوند

***

در روستای ابوالفضل اهواز چه خبر است؟

ایسنا نوشت: ماجرای روستای ابوالفضل در روزهای اخیر، تیتر رسانه‌ها شده و در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشته است؛ این روستا که از سوی مسئولان از آن به عنوان سکونتگاه غیررسمی نام برده می‌شود، در شمال اهواز بین شهرک زردشت و پدافند هوایی واقع شده است. به گفته اهالی، ساکنان این روستا بیش از ۳۰ سال است که در این محل سکونت دارند و سال‌ها است در این اراضی کشاورزی می‌کنند...

در پی طرح موضوع تملک و حق مالکیت اراضی این روستا توسط بنیاد مستضعفان، روز چهارشنبه (۵ شهریورماه)، مأموران اجراییات شهرداری اهواز و نیروی انتظامی به ‌سراغ اهالی این روستا می‌روند و طبق گفته ساکنان این روستا، خواهان تخلیه منازل، تخریب و پس گرفتن سکونتگاه‌های آن‌ها می‌شوند.

در پی حضور ناگهانی این نیروها در روستای ابوالفضل، درگیری ماموران نیروی انتظامی و اجراییات شهرداری اهواز با اهالی روستا سر و صدا کرد.

بیشتر بخوانید:

ماجرای روستای ابوالفضل؛ امنیتی کردن اعتراضات معیشتی چاره کار نیست

***

رییس دولت دهم علاقه دارد در جامعه مطرح باشد

حسن غفوری فرد،فعال سیاسی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: رییس دولت دهم علاقه دارد در جامعه مطرح باشد و به شکل غیرمستقیم اعلام حضور کرده است، اما تجربه نشان داده که هیچ کدام از روسای جمهوری قبلی با حضور مجدد موفق نبودند، البته صلاحیت آنها رد شده است. بعید می‌دانم رییس دولت دهم تایید صلاحیت شود، در صورت تایید شدن بعید است رای بیاورد چون پایه رای او جریان اصول‌گرایی است.

غفوری فرد درباره شخصیت‌های اصولگرا که احتمال دارد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند، گفت: محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی از کسانی هستند که حضور دارند. خیلی‌ها علاقه دارند که علی اکبر ناطق نوری هم حضور داشته باشد اما او نخواهد آمد. عزت الله ضرغامی و سعید جلیلی به احتمال زیاد نامزد خواهند شد. حزب موتلفه اسلامی هم در حال بررسی حضور با نامزد مستقل است. همچنین احتمال دارد مهرداد بذرپاش هم جزو داوطلبان باشد. از مجلس هم حمیدرضا حاج بابایی و محمد نیکزاد شاید داوطلب شوند. از اصلاح‌طلبان هم اسحاق جهانگیری ممکن است نامزد انتخابات شود.

***

جزئیات حضور مهدی کروبی در منزل روحانی اصلاح طلب /کدام اعضای مجمع روحانیون با کروبی دیدار کردند؟
 عصر ایران نوشت: حجت الاسلام مهدی کروبی شب گذشته دوشنبه در منزل حجت الاسلام شیخ قدرت الله علیخانی حضور یافت و با برخی چهره ها دیدار و گفتگو کرد. در این جلسه که آیت الله موسوی بجنوردی و  آقایان امام جمارانی ، آشتیانی ، رحمانی و عباسی فر و همچنین اسماعیل دوستی ، سید عباس موسوی و حسین کروبی حضور داشتند ، زهیر سازگار از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت نیز به مناسبت ایام شهادت حضرت زین العابدین علیه السلام مرثیه سرایی کرد.

محمدحسین کروبی، فرزند شیخ مهدی کروبی در گفت‌وگو با ایلنا درباره حضور مهدی کروبی در منزل شیخ قدرت الله علیخانی و دیدار با اعضای مجمع روحانیون مبارز و تعدادی از کنشگران سیاسی، اظهار داشت: خانواده هر زمان که بخواهد می‌تواند به منزل ایشان برود رفت و آمد داشته باشد، همچنین چند جلسه است که اشخاصی که خود آقای کروبی موافق دیدار با آنها هستند با هماهنگی نهادهای امنیتی هر ۱۵ روز یکبار در منزل یکی از دوستان با ایشان ملاقات انجام می‌شود. 

حسین کروبی ادامه داد: از جمله این دیدارها شب گذشته در منزل آقای علیخانی انجام شد که در آن آقایان جمارانی، موسوی بجنوردی، آشتیانی، رحمانی از مجمع روحانیون مبارز و همچنین سید عباس موسوی، اسماعیل دوستی و آقای عباسی‌فر حضور داشتند.

***

آنها که گفتند تا روز جمعه نمی‌دانستیم، مستنداتش وجود دارد

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در نشست خبری و در پاسخ به سوالی گفت: مستندات مکتوب وقایع سال۹۶ و ۹۸ و ریشه های ایجاد آن وجود دارد. شورای امنیت  وقایع آبان۹۸ را پیش‌بینی کرده بود و نظر ما این بود که قیمت بنزین تک نرخی و ۱۵۰۰ تومان باشد. پیش بینی اعتراضات را هم کرده بودیم. ما پیامدهای اجتماعی اجرای طرح افزایش قیمت بنزین را پیش بینی کرده بودیم. قرار بود سال گذشته قیمت گازوییل افزایش یابد که ما گفتیم این کار شدنی نیست‌. درخواست کردیم قبل اجرای طرح، مسئولان مزایای طرح را برای مردم توضیح دهند، اما معتقد بودیم زمان اجرای طرح اعلام نشود تا مردم به پمپ بنزین‌ها نروند. در ساعات اولیه اجرای طرح، مشکلی وجود نیامد اما از ظهر جمعه برخی مسئولان داخل کشور با توئیت و حضور در فضای مجازی سخنانی گفتند که مستندات آن وجود دارد و یک گروه از خارج کشور اقداماتی آغاز کردند و عده‌ای از مردم هم اعتراض کردند و بعد حوادث دیگری رخ داد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه گزارش‌های مستند و مکتوب این وقایع وجود دارد، اظهار داشت: آنها که گفتند تا روز جمعه نمی‌دانستیم، مستنداتش وجود دارد که چه ساعت و چه روزی و توسط چه کسی به آنها گفته شده است.

بیشتر بخوانید:

کنایه معاون وزیر کشور به روحانی در خصوص سهمیه‌بندی بنزین/ قرار بود سال گذشته قیمت گازوئیل نیز افزایش یابد

***

مقامات کشوری ونمایندگان مجلس چقدر حقوق می‌گیرند؟

روزنامه آرمان ملي نوشت: هیچکس نمی‌داند روسای قوا و معاونین آنها، وزرا و معاونین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر تهران و شهرداران و دیگر مقامات بلندپایه مملکتی در ماه چقدر حقوق دریافت می‌کنند و هیچ مرجعی وجود ندارد که حقوق‌های این افراد را در اختیار مخاطبان قرار دهد... می‌گویند نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورا ماهانه 11میلیون تومان حقوق ثابت دریافت می‌کنند. به علاوه هزینه دفتر نمایندگی در تهران، هزینه خودرو، هزینه اجاره مسکن، هزینه تامین خودرو در حوزه انتخابیه، هزینه دفتر نمایندگی در حوزه انتخابیه، هزینه پروژه‌های داخلی و خارجی انجام ماموریت، هزینه یک محافظ یا مسئول دفتر، هزینه راننده و پاداش نمایندگی، در ماه اول نمایندگی علاوه بر 11میلیون تومان حقوق ماهانه، مبلغ 200میلیون تومان بابت مسکن و 20میلیون تومان بابت سایر هزینه‌ها دریافت کردند...

چرا دفتر ریاست‌جمهوری حقوق کارکنان ارشد و مقامات بلندپایه را به سمع و نظر مردم نمی‌رساند... چرا مردم شریف ایران نباید از کم و کیف حقوق بلندپایگان مطلع شوند و در این مورد شفاف‌سازی شود. 

***

موج‌سواری انتخاباتی با اسامی خاص

روزنامه آرمان ملی نوشت: برخی معتقدند عملکردهای بعضا انتقاد‌آمیز دولت در حوزه اقتصاد و معیشت مردم باعث شده بحث انتخابات 1400 اینقدر زود در جامعه مطرح شود. 9 ماه تا انتخابات خردادماه باقی است و جریان‌های سیاسی هر یک به دنبال برنامه‌ریزی  و مذاکره با گزینه‌های مدنظر خود برای حضور موفقیت‌آمیز در انتخابات هستند. همین شرایط باعث شده بسیاری فارغ از اینکه توانایی بر آمدن  از مسئولیت سنگین ریاست‌جمهوری را داشته باشند یا خیر احساس تکلیف کرده و  از هم‌اکنون در خیال خود به حضور در پاستور فکر کنند...

این در حالی است که از ماه‌ها قبل چه در جریان اصولگرا و چه در میان اصلاح‌طلبان نام‌هایی برای انتخابات پیش‌رو مطرح شده اما هریک به نحوی از انحا از اظهار‌نظر در خصوص حضور یا عدم‌حضور در انتخابات طفره رفته یا اساسا واکنشی به آن نشان نداده‌اند؛ از طرح نام محمد‌جواد ظریف، عارف و... در اصلاح‌طلبان  گرفته تا جلیلی، فتاح و... در اصولگرایان.

هر چند عده‌ای بر این باورند که اسامی مطرح شده در حد گمانه‌زنی هستند و هیچ کس از الان، که چیزی حدود 9 ماه تا انتخابات فرصت باقی است، از حضور قطعی خود در انتخابات صحبت نمی‌کند و‌لو اینکه قصد کاندیداتوری هم داشته باشد. برهمین اساس است که اصولگرایان با وجود انتشار لیست 20 نفره از اسامی کسانی که احتمال حضورشان در انتخابات  1400 می‌رود، ‌هنوز به طور قطعی به کسی نرسیده‌اند و به قولی با استراتژی چراغ خاموش حرکت می‌کنند. 

***

آغاز جلسات تعیین سازوکار انتخاباتی اصولگرایان

مهدی چمران، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با نامه نیوز، شروع جلسات برای تشکیل سازوکار انتخاباتی را تایید کرد و گفت: «جلسات از همان بعد از انتخابات مجلس شروع شد، اما اطلاع رسانی نشده، چون هنوز به جایی نرسیده است». وی تاکید کرد: «هر زمانی که جلساتی به نتیجه رسید و سازوکار شکل گرفت و ضرورت یافت، حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد».

چمران در پاسخ به اینکه آیا اکنون برای مشخص شدن سازوکار و رسیدن به کاندیدای واحد از طریق آن دیر نشده است، گفت: «دیر شده باشد یا نشد بحث دیگری است، اما هنوز جلسات به جایی نرسیده است».

وی از ارائه توضیح درباره چگونگی این سازوکار و مشخصات آن امتناع کرد، اما گفت که «سعی شده حرکت مردمی و از به نحوی از پایین به بالا باشد».

***

اگر عارف،‌ جهانگیری یا اردکانیان بیایند، قطعا رد صلاحیت نخواهند شد

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: اینکه برخی از همین حالا اینطور می‌گویند که اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به طور جدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ وارد فضای رقابتی شوند، تحلیلی غلط است. در واقع از الان نمی‌توان پیش‌بینی قطعی‌ای درباره فضای سیاسی کشور در خرداد ماه سال آینده داشت. همچنین باید اشاره کرد که مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری مقایسه‌ای رای می‌دهند. یعنی از جمع سه یا چهار نفری که در انتخابات هستند بعد از بررسی دقیق اقدام به انتخاب می‌کنند، یعنی ممکن است سه کاندیدای اصلاح‌طلب با یکی از اصولگرایان در انتخابات باشند  و مردم آن یک نفر اصولگرا به دلایلی اصلح بشناسند که این حالت در حالت برعکس‌اش هم امکان‌پذیر است.

او همچنین با اشاره ادعای اصلاح‌طلبان مبنی بر اعمال محدودیت‌ انتخاباتی تصریح کرد: این مساله در حالی به طور گسترده‌ای از سوی چهره‌های شاخص‌ جریان اصلاحات مطرح می‌شود که تاکنون چند رییس‌جمهوری اصلاح‌طلب داشتیم و در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری هم این گروه سیاسی کاندیداهایش را تایید صلاحیت شده دید. همین حالا هم چهره‌هایی چون دکتر عارف،‌ آقای جهانگیری یا آقای اردکانیان که این روزها به عنوان کاندیدای بالقوه جبهه اصلاحات مطرح است، به طور قطعی رد صلاحیت نخواهند شد. مساله اصلی این است که آیا مردم رغبت لازم را برای رای دادن به اصلاح‌طلبان خواهند داشت یا نه؟

بیشتر بخوانید:

ناصر ایمانی: عارف،‌ جهانگیری و اردکانیان رد صلاحیت نمی‌شوند/ مردم انتخابات ریاست‌جمهوری را جدی‌تر از انتخابات مجلس می‌دانند

***

حسين دهقان خود را براي انتخابات 1400 آماده مي‌كند

شرق نوشت: سردار حسین دهقان هر‌چند سیاست‌مدار به معنای کلاسیک آن محسوب نمی‌شود و هم‌اکنون مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی است اما با سه دولت با رویکردهای مختلف کار کرده و جای تعجب نیست که خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 هم آماده کند...

 اینکه چرا از سردار دهقان به‌عنوان یکی از گزینه‌های ریاست‌جمهوری سال بعد نام برده می‌شود، احتمالا به گفت‌وگوی او با سالنامه سال 97 مجله مثلث برگردد، آنجا که گفته بود: «در 96 هیچ‌وقت اراده‌ای برای این کار نداشتم. برای 1400 بسته به زنده‌بودن دارد».

همین جمله نشان می‌دهد که سردار تجربه حضور در سه دولت را پشتوانه خود کرده تا شانس خود را برای 1400 امتحان کند. کار با سه دولت این پتانسیل را برای دهقان ایجاد کرده که خود را فراجناحی بداند و اما اینکه دو جناح مهم کشور تن به حضور یک فرد غیر‌جناحی بدهند کار را برای او دشوار می‌کند؛ چرا‌که هم اصولگرایان تجربه تلخ احمدی‌نژاد را دارند و هم اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند دوباره وارد بازی «نامزد اجاره‌ای» شوند...

***

شفافیت چه زمانی به ایستگاه بهارستان می‌رسد؟

فرهيختگان نوشت: چهاردهم مردادماه کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس به تصویب رسید و سپس برای بررسی‌های بیشتر به مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال شد. موافقان این طرح می‌گفتند برای دقت عمل بیشتر این اقدام صورت گرفته و منتقدان بیان می‌کردند که این طرح عجولانه و شتابزده تدوین شده، نظر بسیاری از نمایندگان را نگرفته و لذا ایرادات مهم و اساسی دارد و همین امر هم دلیل اصلی ارسال طرح به مرکز پژوهش‌ها بوده است، اما علت این ارسال هر چه که بوده همان موقع گفته شد که مرکز پژوهش‌ها دو هفته زمان دارد تا به این طرح رسیدگی کرده و نظر تحقیقی خود را به مجلس اعلام کنید، حالا اما نه‌تنها ۱۵ روز که بیش از ۲۵ روز است موعد بازگشت این طرح به کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس گذشته است و هیچ خبری از سرنوشت آن در دست نیست.

نمایندگان مجلس که در حوزه‌ها بوده‌اند و به کلی از موضوع بی‌اطلاعند و اعضای کمیسیون آیین‌نامه داخلی هم می‌گویند باید هفته آینده به مجلس برویم تا ببینیم چه اتفاقاتی افتاده و آیا مرکز پژوهش‌ها توضیح خود را ارسال کرده یا نه!...

لازم به ذکر است که احمد امیرآبادی، عضو هیات‌رئیسه مجلس می‌گوید در چند هفته اخیر 16 طرح دوفوریتی به هیات‌رئیسه تحویل داده شده که برخی از آنها هیچ نسبتی با وضعیت این روزهای کشور و دغدغه‌های اصلی مردم ندارند. برای مثال طرح افزایش تعداد حوزه‌های انتخابیه یکی از این طرح‌هاست که به امضای تعدادی از نمایندگان مجلس رسیده است.

***

دولت روحانی اصلا سمت تولید نیامد

عباس عبدي، فعال سياسي اصلاح طلب به روزنامه شرق گفت: ... هرچه وابستگی ما به نفت کمتر بشود و به تولید بیشتر، این به دموکراسی بیشتر کمک می‌کند. اینکه نیروهای تولید‌کننده قدرت بگیرند و حرفشان شنیده بشود، سیاست‌های حکومت ثبات پیدا می‌کند. با پول نفت هر کار غیرمنطقی را می‌توان کرد... بنابراین اگر این تحریم بتواند به طرف حمایت از تولید داخلی هدایت و به تضعیف توانایی‌های رانتی حکومت منجر شود، به نظر من منتقدان می‌توانند از آن استفاده کنند.

‌دولت آقای روحانی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. دولت آقای روحانی اصلا نیامد سمت تولید، الان هم دارد بازار سرمایه و پول‌درآوردن را با بازی‌های بورسی و حضور سرمایه‌ها در بازارهای سرمایه و بورس و مثلا سلف نفتی که می‌گوید می‌خواهد منتشر کند اداره می‌کند و از این قبیل سیاست‌ها برای جمع‌آوری نقدینگی‌ها بهره می‌برد؛ اما هیچ امتیازی به تولید نداده و رویکردش این بوده که سیاست داخلی را مبتنی بر سیاست خارجی برنامه‌ریزی کند و پیش ببرد. در‌حالی‌که آقای خاتمی و حتی احمدی‌نژاد سیاست خارجی را مبتنی بر سیاست داخلی اعمال می‌کردند...

متأسفانه آقای روحانی رفت دنبال سیاست خارجی و بعد رفت سراغ سیاست اقتصادی و اصلا سیاست داخلی را کلا فراموش کرد. چرا؟ به همان دلایلی که آقای هاشمی هم دچارش شد؛ اینکه اینها در سیاست داخلی به معنای دموکراتیک آن نفوذی ندارند. این اصلاح‌طلبان بودند که در این زمینه دست بالا را داشتند؛ اما اصلاح‌طلبان به دلیل خطای تحلیلی و رفتاری که در سال 1388 انجام دادند، از عرصه رسمی سیاست داخلی دور بودند و حالا سعی کردند با واسطه برگردند، در‌حالی‌که واسطه علاقه‌ای به این بازگشت نداشت.