چین اتهامات آمریکا در مورد نظامی شدن دریای جنوبی را رد کرد

گروه جهان الف،   3990606069

وزارت امور خارجه چین اتهامات ایالات متحده آمریکا مبنی بر نظامی شدن دریای چین جنوبی را رد کرد و تحریم های آمریکا علیه شرکت های چینی را ناعادلانه خواند.

به گزارش ایرنا «جائو لی جیان» روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در پکن افزود: «ساخت و ساز» در جزایر دریای جنوبی، در محدوده قلمرو حاکمیتی این کشور است و هیچ ارتباطی با نظامی سازی ندارد.

دولت آمریکا می گوید که ۲۴ شرکت چینی را به دلیل مشارکت در «ساخت و نظامی سازی» جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی در فهرست تحریم های خود قرار می دهد.

وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد شعبه های شرکت دولتی «گروه ساخت و ساز ارتباطات چین» هم در فهرست تحریم شده ها قرار دارند اکنون این شرکت ها عملا اجازه بستن قرارداد با شرکت های آمریکایی را ندارند.

ماه میلادی گذشته دولت آمریکا گفت که ادعاهای نظامی دولت چین در بیشتر قسمت های دریای چین جنوبی «کاملا غیرقانونی» هستند این نخستین بار است که دولت آمریکا شرکت های چینی را به دلیل مسائل مربوط به دریای چین جنوبی در فهرست تحریم های خود قرار داده است.

علاوه بر این، در روز چهارشنبه وزارت امور خارجه آمریکا ممنوعیت صدور روادید برای اتباع چینی مرتبط با این جزایر مصنوعی را هم اعلام کرد یک مقام بلندپایه این وزارتخانه می گوید که این ممنوعیت شامل مدیران شرکت های تجاری هم می شود.

«مایک پمپئو»  وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه ای ادعا کرد: تا زمانی که پکن دست از رفتار زورگویانه خود در دریای چین جنوبی نکشد، آمریکا هم اقدامات متقابل خود را ادامه خواهد داد.

اما جائو در ادامه کنفرانس خبری خود در پکن اظهار کرد: آمریکا دلیلی برای اعمال مجازات غیرقانونی شرکت ها و اشخاص چینی به دلیل مشارکت در پروژه های مربوطه ندارد.

او تاکید کرد که تحریم های ایالات متحده به معنای مداخله ناخوشایند در امور داخلی چین بوده و قوانین بین المللی و هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین المللی را نقض می کند.