نصیحت وزیر خارجه ترکیه به یونان

گروه جهان الف،   3990604166

وزیر خارجه ترکیه امروز، سه‌شنبه اظهار کرد، یونان به تنهایی مسؤول افزایش تنش در مدیترانه شرقی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اظهار کرد: یونان به قانون بین‌الملل احترامی نمی‌گذارد. به آتن توصیه می‌کنم از این رویکرد دست بردارد تا بهانه دست اتحادیه اروپا ندهد.

او از آتن خواست عاقلانه رفتار کند، در ضمن گفت،‌ آنکارا از مذاکره استقبال می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد، کشورش آماده همه راه‌حل‌های دیپلماتیک در مدیترانه شرقی است و در عین حال از حقوق خود چشم پوشی نمی‌کند. او از همه خواست با درایت رفتار کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه افزود: به یونان نصیحت می‌کنم خودش را در برابر کشتی‌های جنگی ما براساس تمایل کشورهای دیگر قرار ندهد.

او افزود: به یونان می‌گویم دست از بهانه بردارد و اگر گامی اشتباه بردارد واکنش ما به اشتباه نخواهد بود. ما آنچه برای پاسخ‌گویی لازم باشد را انجام خواهیم داد.

چاووش‌اوغلو از اتحادیه اروپا نیز خواست با معیارهای دوگانه عمل نکند.

این در حالی است که هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان، قبل از سفر امروز به آنکارا و آتن در زمینه مدیترانه شرقی پیشنهاد کرد که ترکیه و یونان با یکدیگر دیالوگ مستقیم برقرار کنند.

وی یادآوری کرد: ترکیه و یونان هم‌پیمان آلمان در پیمان دفاعی ناتو هستند.

ماس با اشاره به اینکه اختلافات در مورد گاز طبیعی در مدیترانه شرقی تنها با اتکا بر اصل حقوق و از طریق دیالوگ قابل حل  فصل است، گفت: اوج بخشی به بحران به کلیه طرفین آسیب می‌رساند.

وزیر خارجه آلمان، ضمن اشاره به اینکه پنجره‌های دیالوگ بین یونان و ترکیه، نباید بسته شود حتی برعکس باید هر چه بیشتر باز شود اعلام کرد:  برای همین، به جای اقدامات تحریک آمیز جدید باید قدم‌هایی برای کاهش تنش برداشته شده و مذاکرات جدیدی آغاز شود. ما می‌خواهیم از تلاش‌ها در این راستا تا آنجایی که از دست‌مان برآید، حمایت کنیم.