آیت الله نوری همدانی: اگر مردم به منکرات و ظلم حساس شوند مشکلات مرتفع می‌شود

گروه اجتماعی الف،   3990603146

آیت الله نوری همدانی در پیامی به مناسبت افتتاح آئین کنگره ملی امر به معروف و نهی از منکر گفت: اگر مردم در جامعه نسبت به ظلم و بی عدالتی و تبعیض و سایر منکرات حساس شوند چه در عرصه بین الملل و چه در داخل خیلی از مشکلات بشر رفع می شود.

به گزارش فارس، مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی به مناسبت افتتاح آئین کنگره ملی امر به معروف و نهی از منکر که به میزبانی شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد پیامی صادر کرد.

در متن پیام این مرجع تقلید آمده است: 

بسم الله الرحمن الرحیم
(الحمدالله رب العالمین والصلاة و السلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین)

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم

یکی از موضوعات مهم فقهی که در قرآن کریم در آیات فراوانی به آن پرداخته شده است موضوع امر به معروف و نهی از منکر است. در جامعه و برای حفظ آن از فساد و انحراف و سقوط نیازمند اجرای این فریضه الهی می‌باشد و اگر این اصل با شرایطش که در کتب فقهی ما ذکر گردیده اجرا شود اهرمی نیرومند برای ریشه کن کردن فساد  و عاملی استوار برای سوق دادن فرد و جامعه به سوی تکامل همه جانبه معنوی و مادی خواهد شد.

باید توجه داشت که یک ملت و جامعه و همچنین فرد فرد جامعه در صورتی زنده و رستگار و پیروز است که میانشان امر به معروف و نهی از منکر باشد چنانچه خداوند در آیه ۱۰۴ سوره آل عمران پس از ذکر لزوم انجام این دو وظیفه می فرماید:« و الولئک هم المفلحون» (کسانی که در میانشان این دو وظیفه است رستگاران اند.)

باید توجه داشت از مهمترین و عظیم ترین و بهترین و عالیترین فرائض و واجبات اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است «ولا ینبئک مثل خبیر » و در بیان دیگر مولای متقیان امیرالمومنین (ع) می فرمایند: «و ما اعمال البر کلها والجهاد فی سبیل الله عند الامر بالمعروف والنهی المنکر الا فی بحر لجی».

بر این اساس وظیفه امروز مسؤولان و مردم بسیار سنگین است و می توان گفت مشکلات امروز بشر ناشی از فراموش شدن این دو فریضه در عرصه‌های مختلف است اگر مردم و با هرکسی با هر عنوانی در جامعه نسبت به ظلم و بی عدالتی و تبعیض و سایر منکرات حساس شود و در ترویج معروف بکوشد چه در عرصه بین الملل چه در داخل خیلی از مشکلات بشر رفع می گردد؛ آنچه مهم است باید این فریضه در جامعه زنده شود و فرهنگ سازی گردد و یکی از این راه های فرهنگ سازی بهره‌مندی از هنر است و امروز هنر شعر رساترین نوع ابلاغ یک پیام می باشد.

البته در سطح بسیار عالی انجام گیرد در طول تاریخ فقهای بزرگی داشتیم که احکام الهی و مباحث فقیهی در غالب شعر معرفی می نمودند همانند مرحوم علامه سید مهدی بحرالعلوم که توانست بخشی از فقه را در بیان شعر معرفی نمایند و یا علامه امینی در الغدیر در اثبات ولایت حضرت امیر (ع) با استفاده از شعار مستند شعرا مطلب را بیان نمودند.

امر به معروف و نهی از منکر باید از ابتدا  زندگی انسان و از درون خانواده شروع شود تا در عرصه کلان اجتماع ظاهر گردد امروز امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بسیار کمرنگ گردیده در حالی که در قرآن و میان روایات و در زیارت نامه ائمه (ع) بر آن تاکید شده و این ایام که مصادف با ماه محرم است شهید این ماه یعنی حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام یکی از فلسفه قیام خود را این واجب الهی معرفی می نماید.

موضوع آنقدر اهمیت دارد که در این سطوح نمی گنجد و باید ساعت ها پیرامون آن سخن گفت و کارشناسان عرصه علم و فقهات و تبلیغ آن را تبیین کنند.

لازم می‌دانم از همه دست اندرکاران این جلسه تشکر کنم و دوام توفیقات همگی را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر می‌باشم.

حسین نوری همدانی
۱/۶/۱۳۹۹