راز موفقیت دولت‌ها در کنترل کووید-۱۹ چیست

گروه جهان الف،   3990602191

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پژوهش‌های معتبر آماری و اپیدمیولوژی نشان می‌دهد کشورهای موفق در زمینه مدیریت و کنترل همه‌گیری، نگاهی جامع به رهبری واحد، واکنش سریع و هماهنگ و روحیه مشارکت جمعی داشته‌اند.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در گفتگو با فارس، با اشاره به اینکه همه‌گیری بیماری کووید -۱۹ با گسترش سریع و غافلگیرانه تأثیرات فراوانی بر ابعاد زندگی میلیاردها انسان در سراسر جهان داشته و به مرکز تصمیم‌گیری برای هر گونه آینده نگری تبدیل شده است، اظهار کرد: پژوهش‌های معتبر آماری و اپیدمیولوژی نشان می‌دهد کشورهای موفق در زمینه مدیریت و کنترل همه‌گیری، نگاهی جامع به رهبری واحد، واکنش سریع و هماهنگ و روحیه مشارکت جمعی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه مدیریت مراقبت‌های بهداشتی از ارکان راهبردی مقابله با بیماری کروناست، افزود: آموزش همگانی به شیوه‌های نوین، بافت جمعیتى، تبعیت عموم مردم از اقدامات بهداشتی و سیاست‌های مالی از جمله مؤلفه‌های مهم درکنترل شیوع بیماری است و البته در این میان نباید از ظرفیت‌های سیستم درمانی، سرعت پژوهش و تولید علم در خصوص پیشگیری و درمان را نادیده گرفت.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه واکنش سریع مبتنی بر درک واضح از تهدید ناشی از این بیماری بسیار مسری، جلوه‌ای ویژه در کشورهای موفق در مبارزه با کووید-۱۹ به‌وجود آورده است، گفت: کره جنوبی با واکنش زودهنگام و تهاجمی علاوه بر کاهش تلفات، آمار بیماری را نیز کاهش داد و با استفاده از منابع اقتصادی غنی و فناوری‌های لازم با انجام آزمایشات گسترده، بیماریابی، ردیابی تماس و ایزوله مناسب بیماران یکی از کشورهای موفق در زمینه مهار کرونا بود.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه کشور نیوزیلند هم با داشتن اعتماد ملی قریب به ۸۸ درصدی به دولتمردان خود، توانست به صورتی تحسین برانگیز با همه‌گیری کووید – 19 مقابله کند، تأکید کرد: این کشور در کنترل بیماری با رعایت فاصله‌گذاری دقیق اجتماعی، بستن مرزها و تعطیلی مشاغل غیرضروری و با قرنطینه سطح۴ عملکرد ممتازی را به نمایش گذاشت.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: آلمان هم با وجود همسایگی با کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا، واکنش بسیار سریعی برای پیشگیری و کنترل بیماری نشان داد و با انجام آزمایشات گسترده، ارتباطات جمعی و شفافیت اطلاعات  توانست از حمایت عمومی برخوردار شود و منحنی اپیدمی را به نفع سلامت مردم خم کند.
قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه همه‌گیری بیماری کرونا برای کشورهای بحران زده اقتصادی می‌تواند پیچیده‌تر عمل کند، اظهار کرد: کشوری مانند یونان با داشتن مشکلات اقتصادی به دلیل قوی بودن سیستم زیربنایی بهداشتی، توانست وزن این شیوع چشمگیر جهانی را تحمل کند و آمار قابل قبولی از را ثبت کند.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: گرچه راهبردهای دولت برای اجرای اقدامات گسترده ضروری است، رفتار افراد جامعه نیز، با تأکید بر رعایت حقوق شخصی آنها، در کنار اقدام دولت برای محدود کردن گسترش کووید-۱۹ قابل انکار نیست.
وی با بیان اینکه رفتارهای سیاسی بر خط مشی‌ها و رفتارهای نظام سلامت تأثیر منفی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: شفافیت، اعتمادسازی و ایجاد ارتباط روشن و استوار با بدنه اجتماع، مردم را به مشارکت‌های اجتماعی تشویق می‌کند.

این پزشک متخصص تصریح کرد: امروزه محققان روی مدل‌های مبتنی بر اطلاعات واقعی کار می‌کنند که نسبت به آغاز شیوع بیماری دارای جزئیات بیشتری است. ترکیب اطلاعات از سراسر جهان به دانشمندان امکان مقایسه واکنش کشورها را می‌دهد به طوری‌که در مراحل جدید اپیدمی بتوانند اقدامات پیشگیرانه دقیق‌تری را ارائه دهند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه نباید فراموش کنیم در فصول سرد با همراهی بیماری‌های تنفسی شرایط سخت‌تری قابل تصور است، گفت: در چنین مواقعی استفاده از تجربیات فعلی، اطلاعات جهانی و جلب اعتماد ملی کشورها را برای مقابله با چنین شرایطی مهیا می‌کند.

وی ضمن تأکید براینکه همه‌گیری کرونا نباید سبب شود ارکان سلامت کشور، دیگر ابعاد سلامت فردی و اجتماعی را فراموش کنند، خاطرنشان کرد: مغفول ماندن از پیشگیری و بیماریابی در مراحل اولیه بیماری‌های غیرواگیر مانند فشار خون و دیابت و سرطان‌های شایع، در درازمدت ارزشی کمتر از کنترل بحران کووید-19 نخواهند داشت. بنابراین نگاه ویژه به سلامت روان فردی و اجتماعی در این همه‌گیری شرایط را در ماه‌های آینده برای رویکرد مناسب با این بیماری و مشارکت مردمی تسهیل خواهد کرد.