مرداد امسال؛ ۱.۵ درجه گرم‌تر از همیشه

گروه اجتماعی الف،   3990602051

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به اینکه ایران به طور میانگین در مرداد ماه حدود یک تا ۱.۵ درجه سانتیگراد گرمتر از میانگین بلندمدت بود، گفت: استان یزد بیشترین بی‌هنجاری دمای کمینه را طی مرداد ماه داشت.

مرداد امسال؛ ۱.۵ درجه گرم‌تر از همیشه

به گزارش ایسنا، احد وظیفه با اشاره به اینکه میانگین دمای بیشینه در کشور طی مرداد ماه ۳۷.۴ درجه سانتیگراد بود که نسبت به میانگین بلند مدت دمای بیشینه ۱.۳ درجه سانتیگراد افزایش یافته است، اظهار کرد: میانگین بلندمدت دمای کمینه در کشور نیز ۲۱.۸ است که در مرداد ماه امسال میانگین دمای کمینه حدود ۱.۶ درجه سانتیگراد بالای حد نرمال گزارش شد و به عدد ۲۳.۴ رسید.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: به طورکلی دمای متوسط روزانه در کشور طی مرداد ماه ۳۰.۴ درجه سانتیگراد بود که نسبت به میانگین بلند مدت ۱.۴ افزایش یافت. از این ‌رو در مرداد ماه دمای هوا در کشور حدود یک تا ۱.۵ درجه بیشتر از حد نرمال بود.

وی در ادامه با بیان اینکه طی مرداد ماه دمای هوا در برخی از استان‌ها از جمله البرز و تهران تا حدودی زیر نُرم بود، گفت: کمینه دمای هوا در تعدادی از استان‌ها بیش از میانگین بلند مدت گزارش شد. در استان یزد در دمای کمینه بیشترین بی‌هنجاری را داشتیم و دمای هوا حدود ۳.۲ درجه سانتیگراد گرمتر از همیشه بود همچنین در استان کهگیلویه و بویر احمد دمای هوا ۲.۵ درجه بیش از میانگین بلند مدت گزارش شد.

به گفته وظیفه، طی مرداد ماه در استان اصفهان و کرمانشاه نیز به ترتیب دمای هوا حدود ۲.۴ و یک درجه سانتیگراد فراتر از حد نرمال بود. دمای هوا در سیستان و بلوچستان طی این بازه زمانی نیز ۱.۶ بیشتر از میانگین بلندمدت گزارش شد. بیشترین بی‌هنجاری دمای بیشینه نیر در چهار محال و بختیاری رخ داد و دمای بیشینه در این استان ۲.۴ بیشتر از حد نرمال بود.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه درباره وضعیت بارش‌ در کشور طی مرداد ماه اظهار کرد: در این ماه بارش‌ در کشور حدود ۲۹ درصد بیشتر از میانگین بلند مدت بود.

وی در پایان تاکید کرد: افزایش بارش در تابستان تاثیر زیادی روی میزان بارش‌های کشور ندارد چراکه مقدار این بارش‌ها کم است و در مناطق محدودی مانند استان‌های ساحلی خزر و سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد بنابر این تغییری در نُرم بارش‌ها ایجاد نمی‌کند.