ناامیدی رسانه‌های غربی - عربی از حکم دادگاه رفیق حریری

گروه جهان الف،   3990529072 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رسانه‌های غربی- عربی که چندین سال از دادگاه حریری حمایت می‌کردند، به یک‌باره بعد از صدور حکم، نظر خود را تغییر داده و به تمسخر حکم دادگاه و تشکیک در آن پرداختند.

ناامیدی رسانه‌های غربی - عربی از حکم دادگاه رفیق حریری

به گزارش الف، رسانه‌های غربی که پیش از این بر طبل مشخص شدن حقیقت در ماجرای ترور رفیق حریری نخست‌وزیر سابق لبنان می‌کوبیدند و از دادگاه حریری و حکم آن حمایت می‌کردند، با صدور حکم دادگاه که حزب‌الله لبنان و سوریه را به صورت مستقیم محکوم نکرده، اشباع نشدند، چرا که نمی‌توانند رویکردهای خود را در تشدید شکاف در جامعه لبنان دنبال کنند و از این حکم به عنوان ابزاری برای افزایش فشارهای بین‌المللی بر حزب‌الله استفاده کنند.

رسانه های غربی در واقع منتظر انفجار بمبی از دادگاه لاهه بودند، اما آن چیزی که شنیدند، صدای چند ترقه بیشتر نبود. آنها تحلیل‌ها و گزارشهای سریعی بعد از این اتفاق منتشر کردند که شامل اخبار و اطلاعاتی در خصوص  نفوذ حزب الله در لبنان و ارتباط آن با ایران و مبارزه رفیق حریری نخست وزیر سابق ضد موجودیت ارتش سوریه در لبنان بود و تلاش کردند ادعاهای خود را به عنوان ادله جنایتی توصیف کنند که سهل‌انگاری دادگاه حریری نتوانست آن را به صورت کامل فاش کند.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی که عنوانی مغرضانه بر آن گذاشته، نوشت که دادگاه حریری با انتقادات گسترده‌ای مواجه شده است، چراکه حکم خود را معطوف به عناصر کوچک کرده و مسئولان تصمیم‌گیری این ترور را نادیده گرفته است. این گزارش که با عنوان «عضو حزب الله؛ متهم ترور رفیق حریری»  منتشر شده، نوشته که بعد از شش سال از برگزاری جلسات دادگاه و حضور قاضیانی از استرالیا، جامائیکا و لبنان این سوال باقی می ماند که چه کسی دستور قتل حریری را صادر کرده است. این روزنامه به عمد اطلاعات مربوط به روابط مستحکم حریری با رهبران سوریه طی سالهای متمادی و میزان همکاری و تعاون میان آنها را نادیده گرفت و مدعی شد که یکی از مهمترین اولویت‌های رفیق ریری مبارزه با بشار اسد و پایان دادن به موجودیت سوریه در این کشور بود.

نیویورک تایمز با ابراز تشکیک نسبت به حکم دادگاه حریری  این سوال را مطرح کرده که عاملی که مانع از مشخص شدن عوامل پشت پرده ترور حریری شده، چه بوده است؟ وجد رمضان  نویسنده این گزارش نیز رویکردی حق به جانب گرفته و توضیح داده است که دادگاه تنها می تواند اشخاص را بنابر ادله ای که در تحقیقات وجود دارد متهم کند.  این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود به اظهارات ماتیو لویت می‌‌پردازد که گفته است «دادگاه مذکور احتمالاً موضوع مهمی را روشن کرده و حزب‌الله لبنان را مسئول یک اقدام تروریستی معرفی کرده که شهروندان لبنانی را هدف قرار داده است.» این ادعا در شرایطی مطرح شده که حکم دادگاه صراحتاً نقش حزب الله در انجام این ترور را رد کرده است.

روزنامه لیبراسیون فرانسه نیز نوشت که حکم دادگاه به اندازه پیش‌بینی ها نبود، انتظار می‌رفت که این حکم انفجاری را در لبنان ایجاد کند، اما چند ترقه کوچک را ترکاند. این روزنامه می‌افزاید که از چهار متهمی که به صورت غیابی در این دادگاه محاکمه شدند، سه نفر تبرئه شده‌اند و هیچ اتهام مستقیمی به حزب‌الله و رهبران دولت سوریه وارد نیامد. این در حالی بود که رقبای حزب‌الله انتظار داشتند با صدور این حکم خسارت های بیشتری به این جریان شیعی وارد شود.

این روزنامه فرانسوی در مطلبی توهین‌آمیز ضد دادگاه مذکور که حکایت از نارضایتی از حکم صادر شده دارد، نوشت که بعد از ۱۵ سال از انجام ترور و ۱۱ سال از انجام تحقیقات، حکم ۶۰۰ صفحه‌ای صادر شده، اما هویت تصمیم گیرندگان و عوامل اجرای این ترور که توسط خودروی بمب‌گذاری شده صورت گرفته، مشخص نشده و حتی نام عامل انتحاری که راننده خودرو بوده نیز معلوم نشده است.

خبرگزاری رویترز همچنان بر طبل اتهام‌زنی های خود ضد ایران و سوریه کوبیده و مدعی شده که این میلیاردر اهل تسنن (رفیق حریری) مناسبات خوبی با غرب و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس داشته است و احتمال می‌رود که تهدیدی ضد نفوذ ایران و سوریه در لبنان باشد. 

شبکه خبری بی‌بی‌سی همین رویکرد را دنبال کرده و مدعی شد که حریری تهدیدی برای حاکمیت حزب‌الله در لبنان بود. این در حالی بود که قاضی دادگاه حریری دیروز تاکید کرد که رفیق حریری و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان طی هفته‌های اخیر قبل از ترور روابط بسیار مستحکمی با هم داشته اند. بی بی سی اما به این اطلاعات هیچ توجهی نکرده و مدعی شده است که سلیم عیاش دستور اجرای ترور را از سید حسن نصرالله و احتمالاً سوریه و ایران دریافت کرده است. گزارش این شبکه انگلیسی می‌افزاید که صدور حکم دادگاه حریری باعث ناامید شدن حامیان رفیق حریری و خانواده های ۲۱ فردی شده که در این انفجار جان خود را از دست داده اند.

خبرنگار شبکه آمریکایی cnn نیز که انتظار داشت حزب الله لبنان مسئول ترور حریری معرفی شود، در گزارشی اعلام کرد که نکته قابل توجه اینجا است که افرادی که محاکمه شدند، فرد بودند و گروه‌ها و تیم‌ها و حتی دولت‌ها نبودند. وی مدعی شد که مردم لبنان از نتیجه نهایی دادگاه ناراضی هستند، این در حالی بود که سعد حریری اعلام کرد که به عنوان یکی از افراد خانواده حریری این حکم را می پذیرد.

روزنامه گاردین در گزارش خود نوشت که حکم دادگاه با غافلگیری مردم در بیروت مواجه شده و مخالفان حزب الله این نتیجه را محکوم کرده‌اند و گفته اند که از این حکم ناامید شده‌اند.

روزنامه تلگراف انگلیس نیز مدعی شد که لبنان هزینه زیادی را به علت رفتارهای حزب الله داده و حزب‌الله برای لبنانی‌ها غیر از جنگ و تحریم و مصیبت چیزی نداشته است. 

رسانه‌های عرب زبان

شبکه ام تی وی لبنان که در ابتدا پوشش خبری دادگاه حریری را با درج عبارت «روز عدالت» در صفحه چپ صفحه خود آغاز کرده بود، برنامه های ویژه ای را برای این روز تدارک دیده بود و از مهمانان خاص که همگی آنها جزو جریان ۱۴ مارس بودند، دعوت کرده بود تا روند پوشش حکم ‌دادگاه حریری را تکمیل کند. اما وقتی حکم دادگاه صادر شد و مشخص شد که سوریه و رهبران حزب الله در ترور حریری نقشی نداشته اند و تنها تعدادی از اتهامات متوجه سلیم عیاش شد و بقیه متهمان تبرئه شدند، رسانه مذکور ناامید شد. شبکه های لبنانی حامی جریان 14 مارس تلاش کردند انفجاری رسانه ای را ایجاد کنند و جنگ داخلی را در فضای مجازی به راه بیندازند. خبرنگاران این شبکه‌ها در خیابان‌های بیروت به ویژه منطقه الطریق الجدیدة که  مقر اصلی حضور عناصر حامی جریان المستقبل است جمع شدند تا بتوانند از واکنش‌های خشمگین اهالی این منطقه فیلم و عکس تهیه کنند تا شاید بتوانند پروژه فتنه را در لبنان کلید بزنند.

شبکه الجزیره سعی کرد موضعی میانه‌رو تر اتخاذ کرده و گزارش های خود را به نحوه بروز این حادثه و پیامدهای آن و روند دادگاه حریری و مواضع حزب الله نسبت به این دادگاه معطوف کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۶۷۴۹۸۱۲:۵۰:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۲۹
خاندان حریری علی الخصوص این پسرک خائن ، سعد حریری ، همیشه یک عروسک خیمه شب بازی برای فرانسه و انگلیس و اسرائیل و سعودی بودن . وقتی هم نوبتشون تموم میشه مثل بقیه نوکرها و به دستور اربابهای خودشون به جهنم میرن . ترور رفیق حریری به وضوح کار موساد و برای تحت فشار قرار دادن حزب الله بود
ناشناس۱۵۶۷۶۹۴۱۳:۵۹:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۲۹
دادگاه لاهه جوری حکم داده که تقریباً همه راضی هستند: عربستان راضی، اسراییل راضی، 14 مارس راضی، 8 مارس راضی، ایران راضی، سوریه راضی، ... خلاصه همه راضی. این یعنی هنر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین