برنامه‌های دهه اول محرم در حرم رضوی

گروه فرهنگی الف،   3990529020

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ‌برخی از برنامه‌های حرم مطهر در دهه اول محرم را تشریح کرد.

برنامه‌های دهه اول محرم در حرم رضوی

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه‌های عزاداری دهه اول محرم حرم مطهر رضوی اظهار کرد: امام خمینی(ره) فرمودند محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه ‌داشته‌ است. خونی که اباعبدالله‌الحسین و یاران باوفای ایشان پای درخت و شجره طیبه انسانیت و بشریت ریخته‌اند، کشتی نجات و هدایتی شده‌ است که در همه دوران‌های تاریخ باعث هدایت و تعالی بشریت بوده و هست و انقلاب اسلامی یکی از دوره‌هایی است که بیشترین تعلق خاطر و وام‌داری را به مکتب امام حسین (ع) داشته ‌است.

وی ادامه داد: متأسفانه امسال ما در ماه محرم و صفر با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم و رعایت الزامات بهداشتی متناسب با این ویروس ضروری است. لذا بنا بر تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در این دوره و در خصوص برنامه‌های محرم و صفر، ما موظف و مکلف هستیم که الزامات بهداشتی را به طور کامل و دقیق در نظر داشته ‌باشیم.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: طبیعتاً امکان برگزاری برنامه‌هایی پرجمعیت، با ازدحام و تراکم جمعیت همانند سال‌های گذشته وجود ندارد. اما برنامه‌ریزی شده‌ که آنچه مقدور است با رعایت الزامات بهداشتی در حرم مطهر رضوی برگزار شود. برنامه‌هایی نیز در دهه اول ماه محرم در حرم رضوی پیش‌بینی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی‌نژاد عنوان کرد: بعد از نماز جماعت صبح، قبل از نماز جماعت ظهر، قبل از نماز جماعت مغرب و بعد از نماز جماعت مغرب و عشا با رعایت فاصله اجتماعی و ضرورت استفاده از ماسک و ضد عفونی کردن اماکن و فضاها، برنامه‌هایی با عنوان عزاداری برگزار خواهد شد که در این برنامه‌ها با استفاده از بیانات سخنرانان محترم، مداحی مداحان محترم و سایر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده کسب فیض خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: با توجه به این که امسال محدودیت‌هایی برای عزاداری هیات‌ها وجود دارد و دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز به استفاده از فضاهای غیر مسقف و باز تأکید دارد، در حرم مطهر اعلام آمادگی شده‌ است که بتوانیم یکی از صحن‌ها را در اختیار هیات‌هایی که متقاضی عزاداری در فضای حرم مطهر و فضای غیر مسقف هستند، قرار دهیم. هماهنگی‌ها و مذاکرات این برنامه با شورای هیئات مذهبی انجام شده‌ است و چنانچه هیات‌هایی متقاضی این برنامه باشند، ما آمادگی داریم که صحن‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا با رعایت الزامات بهداشتی بتوانند در حرم مطهر به عزاداری بپردازند.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: از جمله ویژه‌برنامه‌های دیگری که در دهه اول محرم برنامه‌ریزی شده ‌است، برگزاری برنامه عزاداری ویژه نوجوانان و دانش‌آموزان است که با رعایت الزامات بهداشتی و با همکاری انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان سراسر کشور، شبکه امید جمهوری اسلامی و سازمان تبلیغات انجام می‌شود. این برنامه یک برنامه نمونه و الگو در عزاداری نوجوانان است که در محل حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شده و از شبکه امید و شبکه شاد آموزش و پرورش پخش می‌شود.