یادداشت عضو سابق پارلمان عراق؛ سفر الکاظمی به واشنگتن برای چیست؟

گروه جهان الف،   3990529018 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو سابق پارلمان عراق تاکید کرد که سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن به دلیل اینکه قرار نیست در آنجا مطالبات واقعی ملت عراق مطرح شود، برای عراق و مردم آن رهاوردی نخواهد داشت.

سفر الکاظمی به واشنگتن برای چیست؟

به گزارش فارس، «جواد العطار» عضو سابق پارلمان عراق در یادداشتی با اشاره به سفر مصطفی الکاظمی به واشنگتن تاکید کرد که این سفر نتیجه مثبتی برای عراق و مردم آن نخواهد داشت.

متن این یادداشت در ادامه آمده است:

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن به منظور تکمیل دور قبلی مذاکرات میان دو کشور است که در ژوئن گذشته به شکل ویدئو کنفرانس و پشت درهای بسته برگزار شد و آن را گفت وگوی راهبردی خواندند.

اما چرا الکاظمی در شرایطی که کشورش با بحران سخت بهداشتی و اقتصادی روبه رو ست به واشنگتن می‌رود؟ آیا در این سفر قرار است راه حلی معجزه آسیا برای مشکلات مقطعی مطرح شود یا الکاظمی درباره موضوعات آینده نظیر امنیت، اقتصاد، بهداشت و سرمایه گذاری گفت‌وگو خواهد کرد؟.

 قضاوت درباره تصمیم الکاظمی برای ترک کشور در این برهه حساس دشوار است یا اهمیت این سفر برای حال و آینده عراق یا برای شخص الکاظمی که وزیر امور خارجه خود را جلو تراز خود در راس هیأت بزرگی برای آماده کردن موضوعات مورد بحث در مذاکرات اعزام کرد، نامعلوم است... اما این سوال باقی مانده است: عراق از واشنگتن چه می خواهد؟ و این سفر به چه نتیجه‌ای خواهد رسید؟

یکی از مهم‌ترین پرونده‌هایی که قرار است در این سفر مورد بحث قرار گیرد، تعیین نوع روابط دو کشور و پایان دادن به دوران اشغالگری آمریکا در عراق در همه اشکال آن است ... برای عراق کافی نیست که فقط نیروهای آمریکایی را در راستای اجرای تصمیم پارلمان اخراج کند؛ بلکه موضوع ایجاد روابط متعادل بین دو کشور بر مبنای احترام به توافق‌های دو جانبه و حفظ حاکمیت عراق در برابر هرگونه مداخله خارجی ایالات متحده در آینده نزدیک اهمیت بیشتری دارد.

تحرکات دیپلماتیک منطقه‌ای و بین المللی عراق در دوره کوتاهی که از عمر دولت الکاظمی می‌گذرد در رابطه با کشورهای همسایه متوازن است واکنش‌های اخیر علیه ترکیه به خصوص در مخالفت با سفر مقامات ترکیه به بغداد و همچنین فراخواندن سفیر پس از حمله به گارد مرزی عراق، اتفاقات مثبتی بوده است که ما امید داشتیم که همین رفتار را عراق در اوایل سال جاری میلادی در قبال آمریکا نشان می‌داد؛ وقتی که پهپادهای آمریکایی یک مقام بلندپایه عراق و مهمانان عراق را در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد بمباران کرد و دولت قبلی هیچ واکنشی به آمریکا نشان نداد.

چیزی که ما از سفر الکاظمی به واشنگتن می‌خواهیم فقط عقب نشینی نظامیان آمریکایی از عراق یا جذب سرمایه گذاری  و پول نیست، بلکه چیزی که ما می‌خواهیم گفت‌وگوهایی است که به دوران تلخ از تاریخ معاصر عراق پایان دهد؛ هنگامی که آمریکا با نیروهای خود در سال ۲۰۰۳ وارد عراق شد و حالا زمان خروج آنها فرارسیده است.

  ما نمی‌خواهیم کسی از دموکراسی ما حمایت کند، زیرا اعتراضات اکتبر گذشته ثابت کرد که ملت وقتی خواهان انتخابات زودهنگام هستند یعنی هوشیارند و می‌توانند سرنوشت خود را تعیین کنند و  به دنبال سرمایه گذاری‌هایی که آینده کشورشان را به سیاست خارجی آمریکا و محور آمریکایی در منطقه گره می‌زند ، نیستند. آنها خواهان نیروهای بیگانه‌ای نیستند که به نیابت از فرزندان عراق با داعش مبارزه کنند، زیرا فرزندان عراقی خودشان فتوای جهاد کفایی را لبیک گفتند و در مبارزه با تروریسم جانفشانی‌های زیادی را نشان دادند. چیزی که ما می‌خواهیم قدرت تصمیم گیری آزاد و دموکراسی شفاف و حاکمیت واقعی زندگی شرافتمندانه برای همه فرزندان این کشور است، چیزی که الکاظمی آن را در واشنگتن نخواهد یافت.