چرا ترامپ از پیشنهاد پوتین برای برگزاری نشست مشترک با ایران استقبال نکرد؟

گروه جهان الف،   3990528005

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل اظهار کرد: ترامپ مایل است به تنهایی با مقامات ایرانی ملاقات و مذاکره کند، او می‌خواهد تنها خودش دیده شود و از این طریق موقعیت سیاسی خود در داخل آمریکا را اعتلا ببخشد.

کوروش احمدی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اهداف ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در ارتباط با ارائه پیشنهاد برگزاری نشست مشترک ایران با کشورهای عضو  دائم شورای امنیت سازمان ملل  به همراه آلمان با محوریت مسائل ایران از جمله برجام گفت : این پیشنهاد پوتین روز جمعه منتشر شد، یعنی روزی که نتیجه رای گیری در مورد پیش نویس قطعنامه آمریکا در مورد تحریم تسلیحاتی ایران قرار بود ، اعلام شود. این اقدام پوتین را بیشتر از هر چیز باید در ارتباط با نگرانی روسیه از دورنمای تنش احتمالی پیش‌ رو که ناشی از اصرار بی‌پایه آمریکا بر استفاده از "مکانیسم ماشه" در شورای امنیت است، دانست. چنین تنشی می تواند بر کارکرد شورای امنیت اثراتی جدی داشته و وضعیتی بی سابقه را در رابطه بین اعضای آن ایجاد نماید.

 وی افزود: روسیه ضمن اینکه بر مواضع خود در دفاع از برجام و مخالفت با تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی علیه ایران تاکید دارد، مایل است به قول پوتین مانع "تقابل و افزایش تنش" در شورای امنیت در این رابطه شود؛ خاصه آنکه شورای امنیت یکی از اهرمهای قدرت برای سیاست خارجی روسیه است و فلج شدن آن به سود مسکو نیست.

 این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل ادامه داد: پوتین در گذشته نیز چند بار با هدف ارتقای نقش خود در معادلات جهانی خواستار برگزاری نشست سران کشورهای عضو دائمی شورای امنیت برای رتق و فتق امور جهان شده است. به علاوه،  پوتین آن چه را که روس‌ها "مفهوم امنیت دسته جمعی در خلیج فارس" می نامند و در ژوئن 2019 مطرح کردند، یادآوری کرده و خواستار کار بر روی آن در نشست پیشنهادی شده است. البته فکر می‌کنم که موضوع دوم امری فرعی است و گسترده‌تر و دامنه دارتر از آن است که بتوان در یک نشست آنلاین چند ساعته در مورد آن به جایی رسید. به علاوه برای این منظور مشارکت شمار بیشتری از کشورهای منطقه مد نظر خواهد بود.

 واکنش کشورهای اروپایی به پیشنهاد رییس‌جمهور روسیه

 احمدی در مورد واکنش کشورهای اروپایی به این پیشنهاد نیز گفت: تا آنجا که من دیده ام تنها رئیس جمهور فرانسه واکنشی مثبت در این باره نشان داده و از دیگر رهبران اروپایی هنوز چیزی نشنیده ایم. یک دلیل آن می‌تواند کلی بودن پیشنهاد پوتین و مشخص نبودن اهداف و جزئیات امر باشد. از این نظر رسیدن به اجماعی در بین کشورها برای چنین نشست مهمی نیاز به زمان دارد. شاید اینکه مشخص نیست این کنفرانس پیشنهادی چه خروجی خواهد داشت و آیا مقامات درجه دوم کشورها باید برای تهیه این خروجی اقدامی انجام دهند، از دیگر موانع باشد و باعث تردید شماری از کشورها شده باشد.

 آیا ایران با پیشنهاد پوتین موافقت می‌کند؟

  این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا  به نظر وی برگزاری این نشست با موافقت ایران همراه خواهد بود و این نشست چه  دستاوردها و منافعی برای ایران به همراه خواهد داشت؟ اظهار کرد : به نظر من ایران می‌تواند با این پیشنهاد پوتین موافقت کند. البته موضع رئیس جمهور روحانی این بود که آمریکا تحریم‌ها را لغو یا تعلیق کند و پس از آن ایران حاضر است در چارچوب 1+5 با حضور آمریکا مذاکره کند. با این حال چون پیشنهاد از سوی یک کشور دوست مطرح شده و شرایط بغرنجی در سطح جهانی در حال شکل گرفتن است، ممکن است ایران قدری انعطاف نشان دهد. این که چه منافعی برای ایران دارد، در این مقطع نمی‌توان گفت چون دستور کار دقیق و خروجی مد نظر روسیه مشخص نیست.

ترامپ مایل است به تنهایی با مقامات ایرانی ملاقات و مذاکره کند

وی در  واکنش به این موضوع که علت عدم استقبال ترامپ از این پیشنهاد چیست با توجه به اینکه ترامپ بارها صحبت از آمادگی مذاکره با ایران کرده است؟ خاطرنشان کرد: روشن است. ترامپ مایل است به تنهایی با مقامات ایرانی ملاقات و مذاکره کند. او تاکنون در مواجهه‌های بین‌المللی حتی مایل نبوده مقامات تحت امر خود را هم مشارکت دهد. نمونه مذاکره با رهبر کره شمالی نوع ایده‌آل مذاکره با یک رهبر خارجی است. او مایل است که تنها خود دیده شود و از این طریق موقعیت سیاسی خود در داخل آمریکا را اعتلا ببخشد . اینکه یکی از 7 کشور در یک نشست باشد برای او مقبولیتی ندارد. به علاوه، ترامپ همواره در پی یک توافق جدید با ایران بوده که بتواند آنرا بهتر از توافق اوباما معرفی کند. در چنین کنفرانسی چنان دورنمایی متصور نیست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین