چقدر مسلمانیم؟

محسن دیناروند، گروه تعاملی الف،   3990527016 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
چقدر مسلمانیم؟

ما مسلمانیم ولی اینکه چقدر رفتار و عملمان منطبق با اسلام است واقعا جای بحث و تردید دارد! اسلام راجب قضاوت کردن در مورد دیگران و توبه چه نظری دارد؟ ما در عمل چه می کنیم؟
امام علی علیه السلام در نامه ای به مالک اشتر نخعی می فرماید: «یادت باشد که اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش نکن، شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی... » 
خب مولای ما شفاف و بدون تردید در مورد قضاوت دیگران و توبه اینچنین گفته است و اما ما چه می کنیم با دیگرانی که شاید رک و صریح هزار بار گفته اند توبه کرده ایم؟ چقدر دیگران را قضاوت می کنیم؟ و عاشورا چقدر برای مولایمان حسین علیه السلام اشک می‌ریزیم و سینه می‌زنیم؟ اما پای عمل که می‌شود باز خودمانیم که خودمانیم که خودمان! کاسه همان است و آش همان!

اینک طرح یک سوال را لازم می‌دانم و آن اینکه قبل از عاشورا چه کسی آب را بر لشکر مولایمان حسین علیه السلام بست؟ چه کسی بیشترین ضربه نظامی را به مولایمان زد تا آنجا که اگر او نبود روز عاشورا آن اتفاقات هولناک رخ نمی‌داد؟ حتما می‌دانید! بله حر، این فرمانده سپاه یزید. اگر ما بودیم حر را، آن فرمانده سرسخت لشکر یزید با آن همه جفا که در حق عزیزانمان کرده بود را می‌بخشیدیم؟ اجازه و زمینه ورود به لشکر حق را برای او فراهم می‌کردیم؟

برای خودمان بهانه می‌تراشیم که اینها توبه ظاهری کرده اند! اما واقعا به چه می‌نازیم؟ ما که هستیم که درون افراد را بفهیم؟ به چه حقی خود را صاحب چنین مقامی کرده ایم؟ جریان ابوسفیان مشرک و محارب را به یاد بیاورید! چقدر فاصله داشت به تبدیل شدن به ابوسفیان مسلمان؟ در فتح مکه مسلمان شد و پیامبر اعظم (ص) مسلمانی او را پذیرفت حتی اگر به ظاهر و از روی سیاست بخواهد مسلمان شده باشد و دست بر قضا در چند نبرد هم برای اسلام حضور داشت! آیا پیامبر عزیز ما ابوسفیان را سرزنش کرد؟ یا قضاوت کرد؟ یا از او انتقام گرفت؟ هیچکدام و هی چیز جز پذیرش اسلام او! این سه فقط مثال بودند وگرنه از بخواهیم و بنشییم و دقیق شویم در خودمان و در معارف اسلام مثال‌ها فراوان‌تر این حرف ها است. و در مقابل مثالی هم نیست. یعنی نداریم که فردی را ائمه ما قضاوت کرده باشند یا توبه کرده باشد و نپذیرفته باشند. داریم؟ خب مدعیان بیاورید.

اینک به خود و راه خود فکر کنیم. چرا از علی علیه السلام، از حسین علیه السلام و سایر معصومین و بزرگان دین حرف می‌زنیم و پای عمل که می‌شود هیچ! از هیچ هم کمی هیچ تر! آیا زمان آن نرسیده است به خود آییم و  برگردیم به آموزه‌ها و معارف اسلام! اسلام درست نه اسلامی که در ذهن خودمان ساخته ایم که فقط شاید حرف‌های خوب می‌زند و دیگر هیچ! برگردیم به اسلام! نه اسلامی که ما ساخته‌ایم! نه! برگردیم به اسلامی که هست، اسلامی که پیامبرش آمد تا رحمت جهانیان باشد. 

نکته مهم دیگر عدم نسبیت رفتار ما با مکتب انتظار موعود(عج) است؟ چگونه ما با اینگونه مسلمانی می‌خواهیم منتظر امام زمانمان (عج)باشیم؟ و جهان را مسلمان کنیم؟ ما؟ تحمل رسم مسلمانی را داریم؟ اگر یک کافر توبه کند و مسلمان شود ما می‌پذیریم؟ حرف امامان را زمین نمی‌گذاریم؟ با این وضع چگونه خود را منتظر ظهور می نامیم؟ آیا این ادعا یک دروغ بزرگ نیست؟ حال این یک سنجش است که چقدر مسلمانیم؟ هیچوقت برای آمدن دیر نیست. 

دیدگاه کاربران

داریوش۱۵۶۴۲۴۵۰۸:۲۳:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۲۷
سلام. اگر بخواهیم مسلمانی ما ایرانیان را با ترازوی زین الدین زیدان بسنجیم که در قلب اروپا زندگی میکند از خودمان کافرتر وجود ندارد
ناشناس۱۵۶۴۳۲۸۰۹:۳۹:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۲۷
در اسم مسلمان اما در عمل آبروی اسلام را در اغلب موارد بردیم با خودمسلمان پنداری
ناشناس۱۵۶۴۳۷۴۱۰:۱۶:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۲۷
من فوق لیسانس دارم ولی معنی این کلمه "راجب" رو نمیفهمم . احتمالا منظورشون همون "راجع به " هست . نظر شما چیه ؟؟؟؟
محمد ماکویی۱۵۶۴۶۶۸۱۴:۱۴:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۲۷
وقتی شورای نگهبان می گوید آن هایی که یکبار در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شده اند دیگر ثبت نام نکنند، شما چطور از مردم عادی انتظار دارید که توبه دیگران را قبول کنند. بزرگی گفته است: "مردم بیش از آنکه از پدران خود بیاموزند، از رهبران خود می آموزند"
ناشناس۱۵۶۴۹۷۲۱۸:۲۰:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۲۷
کاش مسلمان باشیم. و اینکه ما می گوییم مسلمانیم یک دروغ بزرگ است.
کاوه۱۵۶۵۳۱۷۰۰:۳۱:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۲۸
این موردی است که مسلمانان باید توجه کنند که حرف و عمل باید یکی باشد . اما نفس عماره باعث می شود دست به کارهای خلاف شرع بزنیم و بعد راه برگشت را توبه می دانیم در حالیکه توبه زمانی واقعی است که ما توانسته باشیم ناخودآگاه را با خودآگاه همسو کنیم .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین