گشایشی که ایجاد نشد هیچ، ابهام هم درست شد !

گروه اقتصادی الف،   3990526115 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی رسانه‌ها از نامه قالیباف و رئیسی به رهبری در مخالفت با طرح فروش اوراق نفتی خبر داده‌اند. با این شرایط مشخص نیست سرنوشت اجرای این طرح چه خواهد شد.

گشایشی که ایجاد نشد هیچ، ابهام هم درست شد !

به گزارش الف ماجرا از وعده گشایش اقتصادی توسط رئیس‌جمهور آغاز شد. حسن روحانی ۱۵ مرداد در جلسه هیئت دولت گفت: «[در جلسه روز گذشته سران قوا] سه قوه در کنار هم بودیم و بحث می‌کردیم؛ بحث‌ها مشابه هم بود و ان شاءالله در هفته آینده دوشنبه که ادامه آن را تصمیم گرفتیم؛ امیدوارم آن جلسه به نتیجه برسد و اگر به نتیجه برسد و مقام معظم رهبری موافقت کنند و اعلام کنیم، یک گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود خواهد آمد و بی‌تردید دست دولت مقداری باز می شود.»

پس از سخنان روحانی، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور با انتشار توییتی با هشتگ «پیشنهاد» نوشت: «قبل از هر تصمیم اقتصادی شخصی یک هفته صبر کنید.»

وعده روحانی باعث شد بازار گمانه‌زنی درباره طرح گشایش اقتصادی در رسانه‌ها داغ شود و خیلی زود بخش‌هایی از طرح دولت منتشر شد. مطابق این طرح دولت اوراق نفت را با محاسبه قیمت روز نفت براساس نرخ نیمایی با سررسید دوساله به مردم می‌فروشد. در موعد سررسید دولت اوراق را به قیمت روز نفت و دلار به شکل ریالی از دارندگان اوراق می‌خرد. اگر در این مدت قیمت نفت یا دلار کاهش یافت دولت متعهد به پرداخت معادل سود بانکی به دارندگان اوراق می شود.

اما این طرح خیلی زود با انتقادات مختلف نمایندگان مجلس و کارشناسان روبه‌رو شد. بدهکار شدن دولت بعد و ادامه وابستگی بودجه به نفت، محور عمده انتقادات از طرح دولت بود. به‌علاوه نمایندگان خواستار بررسی این طرح در مجلس بودند و ضرورت طرح آن در جلسه سران قوا را نفی می‌کردند.

انتقادات باعث شد محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در یک موضع‌گیری علنی این طرح را نیازمند کارشناسی بیشتر بداند. قالیباف در جلسه علنی مجلس گفت:‌ «طرح مهمی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا در حال بررسی است که می تواند بر اقتصاد تأثیر ملموسی بگذارد اما باید تصریح کرد که این طرح فقط در صورتی که در جزئیات آن، نظرات کارشناسی برای حفظ منافع مردم مد نظر قرار گیرد می تواند به اهداف خود برسد. در این زمینه اختلاف نظرات کارشناسی وجود دارد و هنوز هیچ طرحی قطعی نشده است لذا باید صبر کرد و اجازه داد این بحث ها در فضای کارشناسی بررسی شده و به نتیجه نهایی برسد.»

رسانه‌ها نیز از شرط و شروط قالیباف و رئیسی برای اجرای این طرح نوشتند.

حرف و حدیث درباره این طرح ادامه داشت تا اینکه بورس انرژی با انتشار اطلاعیه ای از آغاز عرضه اوراق سلف موازی نفتی از روز یکشنبه ۲۶ مردادماه با حداقل سود، ۱۸.۵ درصد و حداکثر سود، ۱۹ درصد خبر داد. اما ارتباط افروش این اوراق با طرح گشایش! سریعا رد شد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه گفت: « دولت مطابق اختیارات اعطا شده در قانون برنامه ششم توسعه و همچنین قانون بودجه سال می تواند نفت خام و میعانات گازی را از طریق بورس انرژی با انواع قراردادها از جمله انتشار اوراق سلف نفتی بفروشد... اما طرح دولت در شورای عالی هماهنگی اقتصادی انتشار این اوراق به میزان ۲۰۰ میلیون بشکه و با تسویه نقدی در سررسید دو ساله با نرخ تسعیر ارز در آن روز بود که تعهدی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در سررسید دوساله ایجاد می کرد که از این حیث مورد نقد و ایراد کارشناسی قرار گرفت و فروش قطعی نفت پذیرفته شد تا نیاز پالایشگاه های داخلی نیز از این بازار تامین شود.»

با این‌همه بورس انرژی ایران ۲۶ مرداد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پذیره‌نویسی اوراق سلف موازی استاندارد نفتی به تاریخ دیگری موکول شده است.

اما خبر مهم دیگری در همان روز منتشر شد. یکی از نمایندگان مجلس از نامه قالیباف و رئیسی در مخالفت با این طرح خبر داد. ابوالفضل ابوترابی گفت: «قوای مقننه و قضائیه در نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب ضمن اعلام مخالفت خود با تصمیم دولت مبنی بر فروش اوراق سلف نفتی در بورس عنوان کردند که این تصمیم مغایر با تصمیمی است که در جلسه شورای سران سه قوه برای این منظور اتخاذ شده است.»

مجلس هم در روز یکشنبه جلسه غیرعلنی برای بررسی این طرح تشکیل داد. قالیباف در توضیح این جلسه گفت: «موضوع فروش اوراق سلف نفتی که در شورای عالی اقتصادی مطرح شده، در نشست غیرعلنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت زیرا لازم بود همه نمایندگان مجلس در جریان این موضوع مهم قرار گیرند. بر همین اساس در نشست دو ساعت غیرعلنی، روسای کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه گزارش دادند و همکاران نیز نظرات خود را بیان کردند. این جمع بندی‌ها در تصمیم گیری نهایی شورای عالی اقتصادی در رابطه با این موضع تاثیرگذار است. در نهایت مقرر شد که کمیسیون انرژی، برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس به صورت جداگانه و در صورت ضرورت مشترک به این موضوع را رسیدگی کنند.»

در نهایت به نظر می‌رسد این طرح اولا گشایشی در زندگی مردم ایجاد نمی‌کند و حداکثر گشایشی برای دولت است. ثانیا با مخالفت قالیباف و رئیسی مشخص شده است هنوز درباره اجرای آن توافق صورت نگرفته و مشخص نیست چگونه اجرا خواهد شد  و در صورت اجرا احتمالا طرح دولت تغییرات زیادی خواهد کرد.

 

دیدگاه کاربران

کور پیش بین۱۵۶۴۰۳۳۰۰:۱۱:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۲۷
انقدر ثروت در کشور هست که اگر قانون از کجا اورده ای اجرا شود و ثروت های حرام و نامشروع تعدیل گردد برای سالیان درازی کشور قابل اداره است هرچند اگر هیچ تولید و صادراتی صوزت نگیرد
دانایی۱۵۶۴۳۱۱۰۹:۲۸:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۲۷
کارش شده فقط جوسازی و مشغول کردن رسانه ها و مردم تا 1400 ریاستش تموم بشه و با یه ترفند جدیدی بده دست یه اصلاح طلب دیگه
ناشناس۱۵۶۴۵۰۲۱۲:۰۱:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۲۷
دولت روحانی ریشه تدبیر و امید را خشکاند.
ناشناس۱۵۶۴۰۴۹۰۰:۳۶:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۲۷
اون ۳ نون حیف نون اقتصادی دولت که شیخ حسن را وادار می کنند ملت را به ته دره ببرند باید ممنوع الخروج و محاکمه کرد
ناشناس۱۵۶۴۰۵۱۰۰:۳۸:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۲۷
بخدا اینا کارای دولت برنامه‌س برای ناامید کردن مردم، ناکارآمد نشون دادن حکومت. یعنی شعارهایی از هفته گذشته دادن در حد مزخرف. همه متفق‌القول و ۱۰۰ درصد میدونستن هیچ اتفاقی جز گند زدن به اوضاع اقتصادی جامعه قرار نیست بیافته. واقعا هیئت دولت و مشاوران و معاونان فقط و فقط به گند زدن فکر میکنن.
ناشناس۱۵۶۴۰۷۰۰۰:۵۴:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۲۷
آقای دلیگانی طرح سوال از رییس جمهور به کجا انجامید ظاهرا شیخ حسن فراموش کرده باید پاسخگوی اوضاع اقتصادی کشور باشد
ناشناس۱۵۶۴۳۵۲۱۰:۰۱:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۲۷
این عبارات در خصوص رییس جمهور کشور صحیح نیست.
رضا فنی۱۵۶۴۰۷۴۰۱:۰۶:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۲۷
اخه طرح نیم بند و کارشناسی نشده و بدون موافقت رو میان اعلام و براش تاریخ شروع میذارن.
ناشناس۱۵۶۴۷۱۸۱۴:۴۵:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۲۷
شیخ ما دست پخت سه نون را در دهان گذاشته گفته ای شیطونی چی پختین برا ملت هول کرده تصویب نکرده رونمایی کرده
ناشناس۱۵۶۴۰۸۱۰۱:۱۸:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۲۷
روحاني ديگه براي دوستان و اقوام و آشنايان نزديك گشايش اقتصادي خواست ايجاد كنه أيام كرونايي بيچاره ها با دويست ميليون سرمايه شون كار وكاسبي راه اندازن،خدا بزرگ سال آخر و انشالله وقت هنوز هست واسه اين آقايون و خانومها و احتمالا دختراي بيچاره شون اميدوار باشند دوستان و اقوام
ناشناس۱۵۶۴۰۹۱۰۱:۲۴:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۲۷
انچنان گشایشی ایجاد کنم (به نقل از حسن اقا)
ناشناس۱۵۶۴۰۹۲۰۱:۲۵:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۲۷
لطفا یک مقاله تحلیلی درباره ساده لوحی مردم بنویسید که هر بار توسط سیاسیون و گروه های پشتیبان آنها بازی و فریب میخورند و هربار هم که با خودشان فکر می کنند که دیگر تمام دوز و کلک های سیاسیون را یادگرفته اند ، اما هربار به شیوه ای مضحک تر همان اشتباهات قبل را تکرار می کنند. این هم شیوه عملکرد کسی که مخالفین خود را به بی تدبیری متهم می کرد و دیگران را کوتوله میخواند و یاران خود را ژنرال!!!!
ناشناس۱۵۶۴۱۴۹۰۵:۲۸:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۲۷
طرح فروش نفت به مردم، خیلی جالبه، در تاریخ ثبت خواهد شد، سرمایه ملی یعنی مال مردم رو به خودشون میفروشن و میزنن به جیب برای تامین هزین های خودشون و حقوق های نجومی و ریخت و پاش های آقایان در لواسان و خارج از کشور. نه سانتریفیوژ چرخید، نه چه اقتصاد چرخید، نه ایشون استعفا داد، یعنی انگار نه انگار، یک تکه سنگ این همه قول به مردم داده بود و عمل نکرده بود از خجالت یه کاری میکرد ولی بعضی از آقایون هر روز پررو تر و طلبکارتر هم میشوند، خیلی خوب میشه آقای روحانی و برخی از این کله گندهای این جریان صریح و واضح به مردم بگن بدهکاری مردم به اونها چیست و چقدر هست، که مردم بفهمن و اگر در توانشون هست اون رو پرداخت کنن که دیگه اینقدر چهره طلبکار این آقایون رو نبینیم که انگار مردم اموال پدر این آقایون رو خوردن.
ناشناس۱۵۶۴۱۶۲۰۶:۰۹:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۲۷
شیخ حسن ! رمق اقتصادی را از ما گرفتی معیشت ما را به خاک سیاه نشاندی پولی در بساطمان نیست تا برای گشایش اقتصادی دولت و باز شدن دست تو ، حتی ۱ بشکه نفت ازت بخریم !
ناشناس۱۵۶۴۱۶۳۰۶:۰۹:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۲۷
دولت تدبیر و امیدی و خصوصاً تیم اقتصادیش طی ۷ سال گذشته چه گشایشی در اوضاع مملکت و ملت ایجاد کرد که حالا بتواند ، پس برای هر گشایشی فقط و فقط به خداوند متعال امید داشته باشیم و بس .
ناشناس۱۵۶۴۴۸۶۱۱:۴۹:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۲۷
بشین تا خدا واست پول بریزه پایین. مشکل ایران وجود آدمهایی مثل شماس که نشستید و منتظر معجزه این
ناشناس۱۵۶۴۶۸۶۱۴:۲۵:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۲۷
آدمهایی با بهره هوشی جنابعالی را باید به حال خودشان رها کرد ..
ناشناس۱۵۶۴۷۸۰۱۵:۳۸:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۲۷
شما که این آقا رو مسخره می کنی شیخ حسن دور دوم چجوری رای آورد؟ با لولوخرخره و دیوارکشی تو خیابون یه 24 میلیون هم رای آورد الحمدلله استوری های اینستاگرام هم موجود است علی برکت الله
ناشناس۱۵۶۴۱۶۴۰۶:۱۱:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۲۷
روحانی پاسخگوی ریزش ۱۶۰۰۰۰ واحدی ۲ روزه شاخص بورس باشد .
حیف نون بی خبر دارای املاک بادآورده در ولنجک۱۵۶۴۳۲۷۰۹:۳۹:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۲۷
تا ساعت ۳۵ : ۹ ۰ امروز ۱۹/۲۵۰ واحد ریزش کرد علی برکت الله . مردم نفت با بشکه بخرن بهتر از دلار و سکه است :-)
ناشناس۱۵۶۵۰۲۷۱۹:۱۲:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۲۷
مگه قول داده بورس ریزش نکند؟ بورس ریسک داره خب.
ناشناس۱۵۶۴۱۶۷۰۶:۱۵:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۲۷
میزان مقبولیت وی در نزد افکار مردم به زیر ۰/۹۹۹۹۹۹ رسیده است
ناشناس۱۵۶۴۱۶۹۰۶:۱۶:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۲۷
کاری که روحانی با این مملکت کرد ، قوم مغول نکرد
ناشناس۱۵۶۴۱۷۰۰۶:۱۷:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۲۷
روحانی موفق شد اقتصاد مملکت را نابود کند
ناشناس۱۵۶۴۱۷۳۰۶:۱۹:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۲۷
روحانی کشور را ۸۰ سال به عقب راند
ناشناس۱۵۶۴۱۷۴۰۶:۱۹:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۲۷
روحانی از خدا بترس
ناشناس۱۵۶۴۵۳۷۱۲:۳۲:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۲۷
اگر از خدا میترسیدند وضع مملکت این نبود
ناشناس۱۵۶۴۱۷۵۰۶:۲۰:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۲۷
گشایش در زندگی سیاسیون وطنی به ویژه دولتیانش از لحظه ای که کارشان را آغاز می کنند شروع می شود و هرگز پایان نمی یابد مگر ........ !
ناشناس۱۵۶۴۱۷۹۰۶:۲۶:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۲۷
با وجود اینهمه انسان دلسوز و تحصیلکرده و لایق و خوش فکر توی این مملکت ، روی چه حساب و کتابی ، شورای نگهبان فقط روحانی و اون چند نفر رو تائید صلاحیت کرد برای ریاست ؟ !!!! مردم رو نباید در برابر فعل انجام شده قرار داد . چرا دامنه تائید صلاحیت ها ، هر دفعه باید صرفا محدود شود بین این چند چهره تکراری و خاص ؟!!!!!!
ناشناس۱۵۶۴۷۸۲۱۵:۴۰:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۲۷
شما میشه بفرماییدچرا قشر سلبریتی و تحصیل نکرده! باید معیار رای دادن مردم باشن. نفر دوم اون انتخابات الان هم مسولیت داره(( الحمدالله ما رئیس جمهور نشدیم که دلار بشه 5 تومن))!! ؟؟
ناشناس۱۵۶۴۱۸۵۰۶:۵۷:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۲۷
سلام ، برای گشایش ، فعلا عجله نکنید ، اندکی صبر کنید تا ماشه را بکشند ، آنوقت هم نفت و هم خاک و هم آب و هم هوا را بگشایید..
ناشناس۱۵۶۴۲۰۲۰۷:۴۴:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۲۷
اینا اقتصاد مملکت رو فرستادن روی هوا . تنها چیزی که با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته ، همین اقتصاد کشور و معیشت مردمه
زنو نابین هِر هِر هِر هِر۱۵۶۴۲۰۶۰۷:۵۰:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۲۷
چرخ اقتصاد و معیشت و چرخ سانتریفیوژها را همزمان خواباندیم علی برکت الله
ناشناس۱۵۶۴۹۰۸۱۷:۱۶:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۲۷
زنو نابین یکی از گویش های منطقه سرخه است و ترجمه تحت الفظی آن این است که ما هرچه خطا کردیم تو ببخش و از ما نبین
ناشناس۱۵۶۴۲۳۶۰۸:۱۴:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۲۷
من الان نفت خریدم 50دلار دوسال بعد شد 30دلار اون وقت چه اتفاقی می افته؟
ناشناس۱۵۶۴۳۰۴۰۹:۲۲:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۲۷
سود معادل سود بانکی گفته میدم ولی آنوقت دیگه معلوم نیستذحسن و دار و دسته شان کجا هستند
ناشناس۱۵۶۴۳۰۵۰۹:۲۲:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۲۷
دوسال دیگه برو مجمع تشخیص مصلحت ، روحانی اونجا نشسته و داره مصلحت نظام رو تشخیص میده و بهش بگو !
ناشناس۱۵۶۴۳۱۵۰۹:۳۱:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۲۷
حالا چرا دو سال بعد؟ تو بگو فردا، هیچ اتفاقی نمی افته. نفت مال مردمه، مال مردم را به خودشون میفروشن.
ناشناس۱۵۶۴۲۳۹۰۸:۱۶:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۲۷
عنوان نامبرده از رئیس جمهور به نخست وزیر تغییر یابد
ناشناس۱۵۶۴۲۶۷۰۸:۴۰:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۲۷
روحانی از اول دنبال همین شلوغکاری بود نه گشایش برای مردم
ناشناس۱۵۶۴۲۶۸۰۸:۴۰:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۲۷
آخه ریاست جمهور بودن این نیست که هفته ای یه بار ، ۱۰ _۱۱ نفر رو جمع کنی دور یه میز براشون داستان تعریف کنی و اونا هم سر تکون بدن و ازت فیلم بگیرن
ناشناس۱۵۶۴۲۷۴۰۸:۴۲:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۲۷
روحانی رو میبینم یاد کیم جونگ اون ( رئیس کره شمالی ) میوفتم
ناشناس۱۵۶۴۳۴۷۰۹:۵۵:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۲۷
هر دوتاشون موفق شدن سیب زمینی آب پز رو خوراک اصلی و اول مردم کشورشون کنن
ناشناس۱۵۶۴۲۸۰۰۸:۵۱:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۲۷
توانایی و مدیریت نامبرده در حد دهیاری است نه بیشتر
ناشناس۱۵۶۴۳۳۵۰۹:۴۷:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۲۷
من معتقدم در عرض ۲ سال اون دِه رو به زمین سوخته تبدیل میکنه
ناشناس۱۵۶۴۲۹۴۰۹:۱۰:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۲۷
مردم همین ناهمانگی های سیاسی واقتصادی واجتماعی ها را نظاره میکنند که نسبت به بسیاری از تصمیمات کلان توسط مسوولین بدبین هستند واین برای کشور یک معضل بزرگ است .
dayani۱۵۶۴۳۱۰۰۹:۲۷:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۲۷
آیا گشایش برای دولت یعنی همه منافع به جیب دولتیها می رود یا از منافع به دست آمده برای کارهای مردم استفاده می شود. مثلا حقوق پرداخت می شود، کارهای عمرانی می شود و ...
ناشناس۱۵۶۴۳۳۱۰۹:۴۳:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۲۷
سلام ، خریداران نفت زود منصرف نشوید ، آقایان گفته اند بشکه نفت می فروشند ، حدود یک میلیون ، به نظرم می ارزد چرا که نفتش را می دهیم مجانی به چین ، بشکه خالی مال ما ، آنوقت مطمئن باشید بشکه خالی دو میلیون قیمت شه.
ناشناس۱۵۶۴۳۴۳۰۹:۵۳:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۲۷
مشکل از اونجا شروع میشه که رییس جمهور پاسخگو وعدهای انتخاباتی که داده نیست و کسی هم از ایشان نمیخواد پاسخگو باشه 8 سال رییس جمهوره بعدشم میره کنار هیچ اتفاقی نمیوفته اگه بعد از ریاست جمهوری پاسخگو باشد نسبت به عملکردش اون وقت یکمی بهتر فعالیت میکرد
ناشناس۱۵۶۴۳۵۳۱۰:۰۱:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۲۷
سعدی علیه الرحمه میفرماید عنان مال خود به دیگری (دولت )مسپار که باز ستادندن آن کم از گدایی نبود .
ناشناس۱۵۶۴۳۶۲۱۰:۰۶:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۲۷
نامه ای توسط دستگاه قضا به رهبری ارسال نشده , ارسال نامه تکذیب شد.اصل طرح فعلا توسط شورای عالی تایید گردیده و به رهبری ارسال شده.البته با طرح فروش نفت توسط شرکت نفت در بورس انرژی متفاوت است
ناشناس۱۵۶۴۳۹۴۱۰:۳۰:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۲۷
اصلاح طلبان فقط خوب بلدند مردم را سرکار بگذارند....
ناشناس۱۵۶۴۴۱۷۱۰:۵۱:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۲۷
اگر خرید نفت اتی سود داشت اقازاده ها می خریدند و نوبت به مردم عادی نمی رسید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین