اردوغان: تاکنون در برابر یونان موضع نرمی نشان دادیم

گروه جهان الف،   3990525178

رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی اعلام کرد: تاکنون در برابر یونان موضع نرم‌تری داشته‌ایم؛ اما در صورت ادامه این رویکرد از سوی آتن، اقدام لازم را انجام می‌دهیم.

به گزارش مهر به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه امروز شنبه در خصوص تنش ها میان این کشور با یونان در سخنانی اعلام کرد: بر دفاع از حقوق کشورمان در مدیترانه شرقی، لیبی و دریای اژه تمرکز کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور ترکیه در سخنان خود ادامه داد: رقبای ترکیه قدرت کشورمان در میز مذاکره و میدان را پذیرفته‌اند. کشتی اکتشافی «اوروچ‌رئیس» تا ۲۳ آگوست به فعالیت‌هایش ادامه خواهد داد و ما به کوچکترین مداخله پاسخ لازم را خواهیم داد.

وی در این ارتباط افزود: کسانی که ۱۰۰ سال پیش ترکیه را با یک سیاست از منابع انرژی در جنوب کشور جدا کردند، برای انجام اقدام مشابه در مدیترانه شرقی موفق نخواهند شد. تاکنون در برابر یونان موضع نرم‌تری داشته‌ایم؛ اما در صورت ادامه این رویکرد از سوی آتن، اقدام لازم را انجام می‌دهیم. در مقابل قُلدری در حریم دریایی‌مان، تحریم‌ها و اظهارات تهدیدآمیز سر خم نکرده و گامی به عقب بر نخواهیم داشت. بر اساس حقوق بین‌المللی دریاها، حق با ترکیه بوده و با تمامی توان از حق خود دفاع خواهیم کرد.

گفتنی است، دلیل اصلی شدت گرفتن تنش ها میان ترکیه و یونان، اقدام ترکیه در انجام اکتشاف و استخراج نفت و گاز از دریای مدیترانه و مناطق نزدیک به جزایر یونان است.