چرا حقوق‌دان‌ها به کمیسیون قضائی نمی‌روند؟ دشتی‌اردکانی: کمیسیون برنامه و بودجه هم حقوق‌دان می‌خواهد

گروه سیاسی الف،   3990523085

محمدرضا دشتی‌اردکانی از برنامه کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس برای حل مشکل عدم تشکیل کمیسیون قضایی خبر داد و گفت: طرح این کمیسیون در آینده‌ای نزدیک در صحن علنی مجلس تصویب می‌شود.

محمدرضا دشتی‌اردکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، درباره به حد نصاب نرسیدن اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با توجه به سبقه حقوق‌دانی حدود 50 تن از نمایندگان خانه ملت گفت: این موضوع ناشی از عدم اقبال نمایندگان حقوق‌دان نیست.

وی افزود: نمایندگان مجلس بر حسب امتیاز، علاقه و تخصص به عضویت کمیسیون‌ها درمی‌آیند. برای نمونه من حقوق‌دان و دارای تجربه اداره کانون سردفتران و دفتریاران هستم که یک صندوق بازنشستگی با بار مالی بالا محسوب می‌شود. به همین دلیل علاقمند بودم در کمیسیون برنامه و بودجه عضویت داشته باشم و بتوانم مشکلات بودجه دستگاه‌ها که با آنها آشنا هستم را رفع کنم.

دشتی‌اردکانی ادامه داد: فکر نمی‌کنم عضو نشدن نمایندگان در کمیسیون حقوقی و قضائی ناشی از عدم استقبال باشد. همکاران حقوق‌دان مجلس در کمیسیون‌های دیگر هم طبق تخصص حقوقی خود انجام وظیفه می‌کنند. هیچ شائبه‌ای هم در این باره وجود ندارد. آنچه شاهد هستم این است که دوستان و همکارانمان در کمیسیون‌های مختلف تلاش بی‌وقفه دارند.

وی ادامه داد: کمیسیون برنامه و بودجه در حال تدوین برنامه هفتم است. خود من سی سال تجربه در دستگاه قضائی و در سازمان‌ها و کانون‌های وابسته به آن دارم و به نوعی الفبای آن را بلد هستم. نوشتن برنامه هفتم هم نیازمند ارائه نظر یک حقوق‌دان است که وظیفه آن را به‌ عهده گرفته‌ام. البته کارشناسان هم برای مشورت دعوت می‌شوند ولی کمیسیون هم باید اطلاعی از برنامه‌های قضائی داشته باشد که نیازمند عضویت یک حقوق‌دان است.

نماینده مردم اردکان در خانه ملت درباره عدم فعالیت کمیسیون حقوقی و قضائی و مشکلات ناشی از آن بیان کرد: ما امیدواریم این مشکل تا هفته آینده حل شود. در حال حاضر کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس برنامه‌ای برای حل معضل برگزار نشدن جلسات کمیسیون حقوقی و قضائی دارد که در آینده‌ای نزدیک در صحن علنی مجلس تصویب خواهد شد.

دشتی‌اردکانی درباره پیشنهاد خود برای حل این مشکل گفت: می‌توان جلسات کمیسیون حقوقی و قضائی را ‌مانند کمیسیون اصل نود برگزار کرد. کمیسیون اصل نود دارای 8 عضو است و در جلسات آن یک نفر از کمیسیون‌های دیگر به عنوان نماینده حضور دارد.  نمایندگان حقوقی و قضائی هم می‌توانند در دو کمیسیون حضور داشته باشند و نظرات خود را در کمیسیون حقوقی و قضائی بیان کنند که اگر این اتفاق شکل بگیرد، مشکل کمیسیون حقوقی و قضائی هم حل خواهد شد.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: اخیراً فراکسیون حقوقی و پیشبرد قوانین در مجلس راه‌اندازی شده و عده‌ای از دوستان حقوقی و کسانی که در رشته حقوق تحصیل کرده‌اند عضو این فراکسیون هستند تا بتوانند نظرات حقوقی خود در موضوعات مربوطه را اعلام کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین