دولت در مورد لغو تعلیق کنکور به مردم پاسخگو باشد

گروه اجتماعی الف،   3990522172 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو هیئت رئیسۀ کمیسیون بهداشت، ضمن انتقاد از اعلام لغو تعویق یک ماهۀ کنکور، عنوان کرد: این بلاتکلیفی و ایجاد تشویش در اذهان جوانان درگیر کنکور زیبنده مسؤولان اجرایی و دولتمردان نیست، لذا دولت باید به مردم پاسخگو باشد و به‌صورت شفاف با آن‌ها صحبت کند.

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین آبیک و البرز و عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان، در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در چند روز گذشته براساس عدم اجرای کامل پروتکل‌ها و اعلام وزیر علوم مبنی بر کمبود وقت برای دستیابی به اجرای کامل پروتکل‌های درخواستی وزارت بهداشت، دکتر نمکی اعلام کرد سلامت شرکت کنندگان در کنکور برای ما از همه چیز مهم‌تر است، لذا به‌توافق رسیدند که کنکور به مدت حداقل یک ماه به تعویق بیفتد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: متأسفانه شب گذشته دولت این توافق مهم را وتو کرد و با این تصمیم و رفتار وتوگونه، ستاد کرونا افکار خانواده‌های درگیر کنکور را به بازی گرفت، این درحالی است که این تصمیم جز بی‌احترامی به مردم و اتخاذ یک تصمیم غیرکارشناسی چیز دیگری را در اذهان متبادر نمی‌کند.

محمدبیگی با تأکید براینکه این بلاتکلیفی و ایجاد تشویش در اذهان جوانان درگیر کنکور زیبنده مسؤولان اجرایی و دولتمردان نیست، افزود: دولت باید به مردم پاسخگو باشد و به‌صورت شفاف با آن‌ها صحبت کند، به طور قطع نمایندگان مجلس برای سلامتی شرکت‌کنندگان کنکور و خانواده‌های آن‌ها و احقاق حقوق آن‌ها تلاش خواهند کرد.

این نمایندۀ مجلس اظهار کرد: یک ماه تعویق فرصت خوبی بود تا دست اندرکاران حوزۀ برگزاری کنکور رشته‌های غیر رقابتی را در دانشگاه‌ها پر کرده تا تنها رشته‌های رقابتی برای برگزاری کنکور باقی بماند.

وی افزود: این راهکار می‌توانست گام بلندی در مسیر آغاز حذف کنکور باشد، خواسته‌ای که سالیان سال توسط مردم و کارشناسان بر آن تأکید می‌شود؛ درحال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته برگزاری‌کنکور با این روش انجام نمی‌شود و ما نیز باید در آینده در مسیر حذف کنکور گام برداریم.

نمایندۀ قزوین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در حالی که در بسیاری از استان‌ها شاهد وضعیت قرمز و هشدار هستیم برگزاری کنکور در این شرایط به صلاح نیست، امروز در صحن مجلس به‌صورت جدی این موضوع را به رییس جمهور تذکر کتبی دادیم.

 دبیر کمیسیون بهداشت و درمان عنوان کرد: تصمیمات دولت باید مبنای علمی داشته باشد و نسبت به آن پایبند باشد و در مقابل هر تصمیمی که اتخاذ می‌شود به مردم توضیحات لازم را بدهد.

وی با اشاره به اینکه این کش و قوس‌ها جایگاه دولت را متزلزل می‌کند، عنوان کرد: اگر برخی از نمایندگان مجلس موافق برگزاری کنکور در شرایط فعلی نیستند برای آن دلایل علمی و مستند وجود دارد، ضرورت دارد دولت نیز برای تصمیم‌گیری‌های خود مستندات علمی را اعلام کند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در کنکورهای برگزار شده در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که درصد قابل توجهی از شرکت کنندگان در مراکز برگزاری کنکور حضور نیافتند، گفت: این افراد یا خود و یا اعضای خانواده‌شان درگیر بیماری‌های واگیردار و یا غیر واگیر و یا در معرض خطر بوده‌اند و به دلیل نگرانی از ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ تصمیم گرفتند در کنکور شرکت نکنند.

محمدبیگی در پایان عنوان کرد: برگزاری کنکور در این شرایط برای داوطلبان نوعی بی‌عدالتی است چرا که افرادی که خطر ابتلاء بیماری در آن‌ها بالا است و یا درخانوادۀ آن‌ها بیمار وجود دارد، ناگزیر از حضور در کنکور اجتناب می‌کنند و مجلس یازدهم به دنبال عدالت است، لذا در این شرایط هشدار و قرمز کرونا در استان‌های مختلف برگزاری کنکور را نوعی بی‌عدالتی می‌دانم و معتقدم دولت باید پاسخگوی تصمیمات خود به نمایندگان مردم باشد.