نحوه ثبت نام در بورس چگونه است

گزارش بازرگانی،   3990522046

بورس نسبت به بازارهای موازی، مزایای متعددی دارد و یکی از آن‌ها، سادگی و شفافیت انجام معاملات است. هر شخصی با هر میزان سواد و هر سنی می‌تواند وارد بورس شود و برای شروع کار، نیازی به سرمایه‌های کلان نیست. روش‌های مستقیم و غیر مستقیم زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و خدمات مشاوره و آموزش در دسترس همه قرار دارد. در ادامه جزئیات کامل را درباره نحوه ثبت نام بورس و دریافت کد بورسی مطرح خواهیم کرد.

چگونه در بورس ثبت نام کنیم؟

بورس در گذشته بازار کوچکی محسوب می‌شد. عموم مردم آگاهی چندانی از آن نداشتند. افرادی که دراین زمینه فعالیت می‌کردند، به فرایندها مسلط بودند و نیاز کمتری به آموزش احساس می‌شد. در حال حاضر، توجه عموم مردم به بازار سرمایه و بورس جلب شده است. افراد بسیاری قصد ورود به این بازار را دارند که از دانش کافی در این زمینه برخوردار نیستند.

خوشبختانه شرکت‌ها و کارگزاری‌های مختلف خدمات متنوعی را در زمینه آموزش، مشاوره و سرمایه‌گذاری‌های غیر مستقیم ارائه می‌دهند که می‌تواند باعث جذب حداکثری سرمایه‌گذاران به بورس شود. این کار در نهایت به رونق فعالیت‌های مولد اقتصادی منجر خواهد شد و نفع آن شامل حال عموم جامعه می‌شود. اولین قدم برای ثبت نام در بورس، دریافت کد بورسی است. برای این کار، لازم است مراحل زیر طی شوند:

در ادامه هر یک از این مراحل را به تفصیل شرح می‌دهیم.

 ثبت نام در سامانه سجام

سجام یا سامانه جامع اطلاعات مشتریان، به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تعلق دارد. این سامانه تحت نظر سازمان بورس و برای یکپارچه‌سازی اطلاعات، پیشگیری از تخلفات و ارائه خدمات بهتر و سریعتر طراحی شده است. ثبت نام در این سامانه برای دریافت کد بورسی الزامی است اما اگر از طریق آگاه اکسپرس اقدام کنید، ثبت نام سجام به صورت خودکار و بدون دریافت هزینه برای‌تان انجام می‌شود.

برای ثبت نام در سامانه سجام مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد وب سایت ir شوید.
  • روی گزینه‌ آبی رنگ ثبت نام در سجام کلیک کنید.
  • کد ملی خود را وارد کنید.
  • شماره تلفن همراه خود و کد امنیتی را وارد کنید.
  • در مرحله بعد شماره پیامکی برای ورود به سامانه برای‌تان ارسال می‌شود و با ثبت آن، می‌توانید وارد سامانه شوید.

پس از ورود به سامانه، اطلاعات خواسته‌شده را تکمیل می‌کنید و در نهایت، یک کد رهگیری دریافت خواهید کرد. همراه داشتن این کد رهگیری برای دریافت کد بورسی ضروری است.  

ثبت نام در کارگزاری

داشتن کد سجام به تنهایی کافی نیست و ثبت نام در کارگزاری نیز ضرورت دارد. کارگزاری یک رابط بین سرمایه‌گذاران و بورس محسوب می‌شود و امکان معامله را برای مردم فراهم می‌کند. انتخاب کارگزاری تا حدود زیادی تجربه معاملاتی شما را شکل خواهد داد. لازم است یک کارگزار رسمی و مورد تائید سازمان بورس اوراق بهادار را انتخاب کنید. کد بورسی از طریق این کارگزاری در اختیارتان قرار می‌گیرد و از این طریق می‌توانید خرید و فروش‌های خود را آغاز کنید. صدور کد معاملاتی رایگان است.

همان طور که اشاره کردیم، با ثبت نام در سامانه آگاه اکسپرس، به صورت خودکار در سجام نیز ثبت نام خواهید شد. برای این کار، طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • به صفحه agah.com وارد شوید.
  • اگر عضو بآشگاه هستید روی گزینه «ادامه» و در غیر این صورت، روی گزینه «ثبت نام جدید» کلیک کنید.
  • مشخصات فردی، مشخصات هویتی، شغلی، مالی و تحصیلی خود را وارد کنید.
  • اطلاعات واردشده را بررسی و پس از اطمینان از صحت، آن‌ها را تایید کنید.
  • روش احراز هویت را انتخاب کنید. (در حال حاضر احراز هویت تنها از طریق دفاتر پیشخوان امکان‌پذیر است.)
  • ثبت نام سجام خود را تایید و کد رهگیری را وارد کنید.

 

برای احراز هویت با در دست داشتن مدارک زیر، به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید:

  • کد ۱۰ رقمی دریافت شده از سامانه سجام بوسیله پیامک
  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی

ثبت نام بورس در دفاتر پیشخوان دولت

با توجه به تمایل روز افزون مردم به سرمایه‌گذاری در بورس، روش‌های جدیدی برای ثبت نام بورس لازم بود. در همین راستا، تعاملاتی میان سازمان بورس، کارگزاری‌ها و دفاتر پیشخوان دولت شکل گرفت. در نتیجه این تعاملات، اکنون امکان طی کردن تمامی مراحلی که گفته شد در دفاتر پیشخوان فراهم شده است. به این ترتیب، مردم در هر شهر و هر نقطه‌ای از کشور که باشند، به سادگی و با مراجعه به دفاتر منتخب، می‌توانند برای دریافت کد بورسی اقدام کنند.

دفتر پیشخوان تمامی مراحل را برای‌تان انجام خواهد داد و نیازی نیست اطلاعات زیادی درباره نحوه ثبت نام در بورس داشته باشید. اگر از قبل در سامانه سجام ثبت نام کرده باشید، فرایند دریافت کد بورسی سریع‌تر پیش می‌رود. همچنین می‌توانید درخواست کنید مراحل ثبت نام را از طریق سامانه کارگزاری آگاه پیش ببرند که در این صورت، نیازی به ثبت نام در سجام نیست. هزینه ثبت نام بورس از طریق دفاتر پیشخوان دولت در حدود 15 هزار تومان می‌شود که از این مبلغ، 10 هزار تومان به ثبت نام سجام اختصاص دارد. ممکن است دفاتر مختلف، رقم‌های بیشتری را نیز درخواست کنند.

آغاز معامله در بورس

پس از طی مراحل ثبت نام و احراز هویت، باید منتظر دریافت کد بورسی بمانید. این فرایند احتمالا سه روز یا بیشتر طول می‌کشد. کد معاملاتی به شماره همراه پیامک و به صندوق پست الکترونیکی ارسال خواهد شد. با داشتن این کد، می‌توانید از سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها استفاده کنید.

برای افراد زیر 18 سال و کسانی که مدرک تحصیلی زیر دیپلم داشته باشند، کد معاملاتی آفلاین صادر می‌شود. با کد معاملات برخط، می‌توان در لحظه و به صورت آنلاین خرید و فروش کرد. شرایط در مورد کدهای آفلاین کمی متفاوت است. به این منظور، باید سفارش خرید یا فروش خود را داخل سیستم وارد کنید، مسئول مربوطه در کارگزاری، سفارش را به سیستم معاملات بورس ارسال می‌کند، اگر قیمت سفارش با قیمت بازار همخوانی داشته باشد، معامله انجام خواهد شد. بیشترین تاخیر در این فرایند، 15 دقیقه خواهد بود.

جمع‌بندی

کد بورسی شناسه‌ای است که افراد با آن در سازمان بورس شناخته می‌شوند، شناسه‌ای شبیه به کد ملی که برای هر شخص تنها یک بار صادر می‌شود. قبل از دریافت کد، لازم است در سامانه سجام و سامانه کارگزاری مورد نظر خود ثبت نام کنید. تمامی مراحل دریافت این کد را می‌توان از طریق دفاتر پیشخوان دولت انجام داد.