کاربرد پتاسیم هیدروکسید از نوشابه تا باتری ماشین

گزارش بازرگانی،   3990522023

پتاسیم هیدروکسید

پتاسیم هیدروکسید یا هیدروکسید پتاسیم که به عنوان ماده قلیایی نیز شناخته می شود یک ترکیب معدنی با فرمول شیمیایی KOH است. معمولا از این ماده به عنوان پتاس سوز آور نیز یاد می شود، و یک ماده قوی است که به اشکال مختلفی از جمله قرص و پودر به بازار عرضه می شود. این ماده در صنایع مختلف شیمیایی، صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین پتاسیم هیدروکسید یک ماده مقدماتی در سایر ترکیبات پتاسیم است. پتاسیم هیدروکسید در مواد غذایی برای تنظیم pH، به عنوان یک تثبیت کننده و همچنین به عنوان یک ماده سفت کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

بازرگانی پرشین یوتاب با بیش از یک دهه تجربه، به عنوان بزرگترین واردکننده تخصصی انواع مواد اولیه غذایی و مواد اولیه غیرخوراکی در ایران شناخته شده است. شرکت پرشین یوتاب، تنوع در محصولات و همچنین ذائقه و سلیقه های متفاوت را در نظر می گیرد. یکی از مواردی که پرشین یوتاب را عالی و منحصر به فرد می کند مهارت آن در زمینه وارد کردن برندهای خاص است.

در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد های گسترده پتاسیم هیدروکسید آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

تهیه پتاسیم هیدروکسید

تهیه پتاسیم هیدروکسید خالص بسیار دشوار است زیرا تمایل دارد با رطوبت، دی اکسید کربن و سایر ناخالصی هایی که با آن ها در تماس است، واکنش نشان دهد. فروش پتاسیم هیدورکسید با خلوص حدود 90 درصد از نظر تجاری در دسترس است.

خطرات پتاسیم هیدروکسید

پتاسیم هیدروکسید یک ماده شیمیایی بسیار خطرناک است. این ماده می تواند باعث آسیب به بافت ها، سوختگی شدید پوست، چشم ها و غشاهای مخاطی شود. در صورت مصرف، این ماده می تواند باعث خونریزی داخلی، زخم بافت، تهوع، استفراغ، اسهال و کاهش فشار خون شود و در نهایت می تواند باعث از پا در آوردن فرد شود. استنشاق ماده پتاسیم هیدروکسید یا گرد و غبار آن می تواند باعث تحریک ریه، عطسه، گلو درد، آبریزش بینی و آسیب شدید به ریه ها شود. در هنگام تماس با چشم، این ترکیب می تواند باعث تاری دید و از بین رفتن بینایی شود. افرادی که مجبورند با این ماده کار کنند همیشه باید عینک، دستکش و لباس مخصوص داشته باشند تا در معرض خطر این ماده قرار نگیرند.

آیا می دانستید که...

پتاسیم خالص بسیار واکنش پذیر است، و به طور آزاد در طبیعت یافت نمی شود. این ماده در نمک های یونی و برخی از مواد معدنی موجود است. شکل خالص آن از طریق الکترولیز هیدروکسید یا کلرید بدست می آید. اولین بار در سال 1807 توسط سر همفری دیوی از طریق الکترولیز جدا شد. در واقع این فلز اولین عنصری بود که از طریق الکترولیز یافت شد.

کاربرد ها و فواید پتاسیم هیدروکسید

شناخت ماهیت و فواید ترکیبات مختلف شیمیایی موضوع جالبی است. در اینجا برخی از کاربردهای پتاسیم هیدروکسید از نوشابه تا باتری ماشین را شرح می دهیم.

شما می توانید جهت استعلام قیمت و خرید پتاسیم هیدروکسید با شرکت بین المللی پرشین یوتاب، واردکننده تخصصی مواد اولیه غذایی و مواد اولیه غیرخوراکی تماس بگیرید.

ساخت باتری و سلول های سوختی

محلول آبی هیدروکسید پتاسیم به عنوان الکترولیت در انواع باتری ها از جمله باتری های قلیایی، نیکل-کادمیوم و منیزیم دی اکسید روی استفاده می شود. همچنین به عنوان یک الکترولیت در انواع خاصی از سلول های سوختی استفاده می شود. محلول های هیدروکسید پتاسیم نسبت به محلول های هیدروکسید سدیم رسانای بهتری هستند.

کاربرد پتاسیم هیدروکسید در کشاورزی

پتاسیم هیدروکسید برای تولید کودهایی که عنصر پتاسیم (یکی از اصلی ترین منابع تغذیه گیاهان) را برای محصولات زراعی فراهم می کنند، بخصوص برای محصولاتی که قادر به تحمل یون های کلرید نیستند، استفاده می شود.

در علف کش ها و قارچ کش ها استفاده می شود.

به تنظیم pH خاک های اسیدی کمک می کند.

مخلوط اسید فسفر (ترکیب غیر آفت کش) و پتاسیم هیدروکسید برای جلوگیری از بیماری و آفات به طور مرتب بر روی گیاهان اسپری می شود. بنابراین محصولات زراعی که جمع آوری می شوند، دیگر آفات نخواهند داشت.

تهیه نمک

هیدروکسید پتاسیم یک ماده به شدت قلیایی است که با اسیدهای مختلف واکنش نشان می دهد. از این واکنش اسید-پایه برای تولید نمک پتاسیم استفاده می شود. این نمک ها نیز به نوبه خود دارای چندین کاربرد مختلف هستند.

کاربرد پتاسیم هیدروکسید در آزمیشگاه های شیمیایی

آزمایش پتاسیم هیدروکسید به تشخیص عفونت قارچی بر روی پوست کمک می کند.

از این ماده برای تولید نمک پتاسیم استفاده می شود که در فرآیندهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، سیانید پتاسیم در استخراج طلا و آبکاری استفاده می شود، در حالی که پرمنگنات پتاسیم به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین فسفات پتاسیم برای تولید کود مورد استفاده قرار می گیرد.

از آن برای تولید چندین ماده شیمیایی پتاسیم مانند آلومینات پتاسیم، برمات، برمید، فرمت، گلوکونات، لورات و ... استفاده می شود.

از این ماده برای متعادل کردن اسیدیته و تنظیم pH محلول ها استفاده می شود.

این ماده به مطالعه آناتومی حشرات کمک می کند زیرا باعث سرعت بخشیدن به روند تجزیه بافت های نرم می شود.

پتاسیم هیدروکسید به عنوان یک ماده خشک کن عمل می کند و برای خشک کردن حلال ها و ماده های اساسی به ویژه آمین ها و پیریدین ها استفاده می شود.

در مراحل مختلف تحلیلی به کار می رود. به عنوان مثال، به تعیین غلظت اسیدها کمک می کند.

کاربرد پتاسیم هیدروکسید در صنعت پتروشیمی

در طی فرآیندهای پالایش نفت و گاز طبیعی، به خلاص شدن از شر اسیدهای آلی و ترکیبات گوگرد کمک می کند.

در هنگام تولید بیودیزل از روغن ها و چربی ها، نقش کاتالیزور را بازی می کند.

دی اکسید کربن (CO2)، تری اکسید گوگرد (SO3) و تری اکسید نیتروژن (NO3) که در جریان گازها یافت می شوند با کمک هیدروکسید پتاسیم (KOH) جذب می شوند.

خنثی سازی اسیدها

از پتاسیم هیدروکسید به عنوان یک ماده قلیایی برای خنثی کردن اسیدیته و تنظیم pH محلول ها استفاده می شود. در تجزیه و تحلیل های شیمیایی، یک عامل با ارزش برای تیتراسیون اسیدها و تعیین غلظت آن نیز به شمار می آید.

کاربرد پتاسیم هیدروکسید در صنایع غذایی

برای شستن میوه در کارخانه ها استفاده می شود. همچنین برای پوست کندن میوه و سبزیجات از پتاسیم هیدروکسید استفاده می شود.

از آن برای تولید رنگ کارامل استفاده می شود.

از پتاسیم هیدروکسید در تولید نوشابه، شکلات و کاکائو استفاده می شود.

غذاهای فرآوری شده تجاری حاوی هیدروکسید پتاسیم هستند. این ماده به عنوان یک افزودنی غذایی کاربرد زیادی دارد، زیرا به عنوان یک سفت کننده (به عنوان مثال، در بستنی ها) و تثبیت کننده عمل می کند. به افزایش ماندگاری غذا نیز کمک می کند.

این ماده به نرم شدن زیتون ها کمک می کند، اما در عین حال، باعث ترد شدن چوب شورها نیز می شود.

کاربرد پتاسیم هیدروکسید در زمینه پزشکی

در حیوانات: پتاسیم هیدروکسید در از بین بردن پولک، پوست و موی حیوانات نیز استفاده می شود.

در انسان: برای تعیین اینکه فرد مبتلا به عفونت قارچی باشد از آن استفاده می شود. همچنین برای از بین بردن زگیل ها و کوتیکول ها استفاده می شود.

تولید صابون

واکنش پتاسیم هیدروکسید با روغن ها و چربی ها در شرایط گرم، صابون سازی نامیده می شود. این واکنش برای تولید صابون های پتاسیم، که نرم تر و حل پذیرتر از صابون های حاصل از هیدروکسید سدیم هستند، مفید است. در نتیجه صابون های مایع به صابون پتاسیم تمایل دارند، در حالی که صابون های جامد به صابون های سدیم تمایل دارند.

کاربرد پتاسیم هیدروکسید در محصولات آرایشی

هیدروکساید پتاسیم در محصولات مانیکور برای تمیز کردن ناخن ها استفاده می شود.

از این ماده در محصولات اصلاح صورت و نرم کننده ها استفاده می شود.

از آن برای تولید انواع مختلفی از لوسیون ها، شامپوها، مواد از بین برنده موهای زائد و ... استفاده می شود.

نه تنها خمیر دندان ها بلکه پاک کننده های فر و گاز نیز حاوی پتاسیم هیدروکسید هستند.

این ماده در محصولات پاک کننده رنگ و لاک موجود است.

کاربرد پتاسیم هیدروکسید در دیگر صنایع

صنعت نساجی

پتاسیم هیدروکسید در صنایع چاپ و همچنین تولید کاغذ و خمیر کاغذ مورد نیاز است. این ماده به جدا کردن لیگنین از الیاف سلولز نیز کمک می کند.

در صنایع مختلف برای پاک کردن گریس یا روغن از سطح فلزات استفاده می شود.

در صنعت نساجی از آن به عنوان ماده سفید کننده استفاده می شود.

از آن در ساخت تابلوهای مدار چاپی استفاده می شود.

صنعت چرم

در فرآیندهای تولید برخی از دستگاه های میکرو الکترونیکی خاص استفاده می شود.

هیدروکسید پتاسیم در صعنت چرم نقش مهمی در از بین بردن مو و پوست حیوانات دارد.

نتیجه گیری

پتاسیم هیدروکسید یک ماده قلیایی با فرمول شیمیاییKOH است. این ماده در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، کشاورزی، آرایشی و بهداشتی و ... کاربرد های فراوانی دارد. اگر به دنبال تهیه این محصول هستید شرکت پرشین یوتاب بهترین گزینه برای شماست. شرکت پرشین یوتاب با داشتن چندین سال سابقه و تجربه­ مفید، فراورده های با کیفیتی را برای نیاز مشتریان خود مانند مواد اولیه غذایی و ترکیبات عالی فراهم کرده است. این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین و شناخته شده ­ترین شرکت­های خصوصی در زمینه تامین انواع مواد اولیه غذایی و غیرخوراکی در ایران شناخته شده است. خدمات شرکت پرشین یوتاب شامل واردات مواد اولیه غذایی و صنعتی به صورت پروفرمایی، واردات مواد اولیه و محصولات سفارشی و فروش مواد اولیه به صورت ریالی می باشد.