پکن: قاطعانه رفتارهای قلدرمآبانه آمریکا را رد می‌کنیم

گروه جهان الف،   3990520204

سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه تاکید کرد که این کشور قاطعانه رفتارهای قلدرمآبانه آمریکا را رد می‌کند.

به گزارش فارس، «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه گفت که برای پکن و واشنگتن ضروری است گفت‌وگوهای موثری برای مدیریت اختلافات فی‌مابین داشته باشند و بر پیشبرد همکاری عملی در زمینه‌های مختلف تمرکز کنند.

وی طی سخنرانی درباره دستاوردهای دیپلماتیک چین طی سال جاری و اولویت‌های دیپلماتیک پکن برای سال آینده گفت: «این رویکرد به سود منافع مشترک دو کشور بوده و بر اساس انتظارات کلی جامعه بین‌الملل است.»

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: «پکن قاطعانه رفتارهای قلدرمآبانه طرف آمریکایی را رد می‌کند. ما تمایل به همکاری مشترک با آمریکا داریم تا روابط آمریکا و چین را بر اساس احترام متقابل و عدم درگیری و تقابل و همکاری برد-برد به پیش ببریم.»

ژائو گفت: « همزمان،‌ ما باید قاطعانه حق حاکمیت چین و تمامیت ارضی خود را حفظ کرده و از حقوق و منافع مشروع دفاع کنیم.»

وی تاکید کرد که برخی نیروهای افراطی در آمریکا به طور مدام به دنبال ایجاد مشکل بوده که این اقدامات با هدف کشاندن روابط دوجانبه به «جنگ سرد جدید» است اما سیاست چین در قبال آمریکا همواره ثابت و استوار بوده است.

واشنگتن روز جمعه گروهی از مقامات چینی و هنگ‌کنگی از جمله «کری لام» فرماندار هنگ‌کنگ را تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد دارایی‌های کری لام و ۱۰ مقام ارشد دیگر از جمله رئیس دفتر ارتباطات پکن در هنگ‌کنگ را مسدود می‌کند. 

در واکنش به این اقدام آمریکا، وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) اعلام کرد ۱۱ مقام آمریکایی را در اقدامی متقابل تحریم کرده است.

بر این اساس، «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین  با اعلام این خبر گفت این تحریم‌ها شامل مقاماتی از جمله «تد کروز» و «مارکو روبیو» سناتورهای جمهوری‌خواه، «کنث راث» مدیرعامل سازمان دیدبان حقوق بشر و «مایکل آبراموویتز»از مقامات آمریکا می‌شود.