منشا بوی نامطبوع در جنوب تهران مشخص شد

گروه اجتماعی الف،   3990520070 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بخشدار کهریزک پس از انتشار بوی نامطبوع در جنوب شهرستان ری، گفت: منشا اصلی بوی نامطبوع در این منطقه دفن روزانه هشت هزار تن زباله تهران در مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه است.

منشا بوی نامطبوع در جنوب تهران مشخص شد

امین بابایی در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: تغییر جهت باد از جنوب به شمال و یا از جنوب شرقی به سمت شمال غربی باعث انتقال بوی نامطبوع مجتمع پردازش و بازیافت به داخل شهرهای کهریزک و باقرشهر می شود.

وی با بیان اینکه بوی نامطبوع آراد کوه موجب نارضایتی مردم بخش کهریزک شده است، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران باید برای انتقال و جابجایی مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه اقدامات لازم را انجام دهد، مردم بخش کهریزک نباید تاوان زباله های کلان شهر تهران را بدهند.

بابایی اضافه کرد: شیرابه هایی که از سیم تریلرهای شهرداری تهران در طول مسیر انتقال پسماندهای تهران به آرادکوه در معابر شهرهای کهریزک و باقرشهر می ریزد علاوه بر آلودگی موجب انتقال انواع بیماری ها نیز است.

این مسئول با اشاره به اینکه اداره محیط زیست استان تهران در خصوص بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) ۲۷ نقطه را مشخص کرده بود، اضافه کرد: با تخصیص اعتبارات کلان از سوی استانداری تهران بخش مهمی از فاضلاب جنوب تهران ساماندهی شد و همچنین دامداری های و کشتارگاه های منطقه نیز به تصفیه خانه تجهیز شدند ولی همچنان بوی نامطبوع وجود دارد.

بخشداری کهریزک یادآور شد: منشاء اصلی بوی نامطبوع تهران اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) و جنوب تهران مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه ولی شهرداری تهران به هیچ عنوان به دنبال تغییر نگاه خود در این رابطه نیست.

وی خاطر نشان کرد: شهرداری تهران در خصوص بوی نامطبوع و راه های جلوگیری از انتشار آن و همچنین انتقال مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه به مکان دیگری جوابگو باشد نه اینکه به دنبال مقصر باشد.

*** مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه از تأسیسات دفع و بازیافت پسماندهای شهر تهران است که در بخش کهریزک شهرستان ری واقع شده‌است؛  مجتمع آرادکوه در کیلومتر ۲۳ جاده قدیم تهران- قم و در جنوب کهریزک واقع شده‌است.

این مرکز روزانه به‌طور متوسط هشت هزار تن انواع پسماندهای مختلف از منابع مختلف تولید همچون مناطق ۲۲ گانه، شهرک و شهرهای اطراف، مراکز بهداشتی و درمانی، لجن و سرشاخه جهت امحا و دفع به این مرکز ارسال می‌شود. تأسیسات مختلفی در خصوص دفع و بازیافت پسماندهای شهر تهران در این مجتمع مشغول به فعالیت هستند که از آن جمله می‌توان به واحدهای پردازش، سایت هوادهی تولید کمپوست، واحدهای پالایش کمپوست، سامانه ریجکت‌سوز و واحد تصفیه‌خانه شیرآبه اشاره کرد.

بخش کهریزک از توابع شهرستان ری، از شمال به بهشت زهرا (س)، از غرب به اتوبان تهران قم، از شرق به باقر شهر و از جنوب به شهر حسن آباد فشافویه محصور و در فاصله ۱۳ کیلومتری شهرستان ری واقع شده است.