کرونا رکود اقتصادی در انگلیس را رقم زد

گروه جهان الف،   3990520020

اقتصاد انگلیس برای اولین بار بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ با رکود اقتصادی مواجه می‌شود.

به گزارش ایسنا، کروناویروس حداقل ۱۵۰ هزار شغل در بیش از ۶۰ مرکز کاری اصلی بریتانیا را طی دوران خانه‌نشینی از بین برده یا در معرض خطر قرار داده است و سرعت این روند در هفته‌های اخیر افزایش‌یافته است.

قرار است مقامات انگلیسی برای اولین بار بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ رکود اقتصادی را اعلام کنند و این رکود ناشی از شیوع همه‌گیری کروناویروس است.

انتظار می‌رود دفتر آمار ملی روز چهارشنبه ارقامی منتشر کند که نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی در سه ماه ژوئن به میزان یک‌پنجم (۲۱ درصد) سقوط کرده است.

خسارت ماندگار

بانک انگلیس هشدار داده است که به دلیل افزایش شدید بیکاری، خسارت‌های پایدار در اقتصاد ایجاد می‌شود.

حداقل ۱۵۰ هزار شغل از بین رفتند و یا در معرض خطر قرارگرفته‌اند زیرا کارفرمایان توانایی پرداخت حقوق کارگران خود را موردبررسی قراردادند.

نزدیک به ۱۷ هزار ضرر شغلی احتمالی تاکنون در این ماه در مقایسه با ۱۴ هزار ضرر شغلی در ماه ژوئن اعلام‌شده است. درمجموع، حدود ۷۵ هزار مورد از دست دادن شغل در ماه گذشته اعلام‌شده است.

آمار و ارقام منتشرشده در روز دوشنبه توسط سایت مشاغل نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر بالای ۵۰ سال از زمان شیوع کووید-۱۹ از کار خارج‌شده و فعال اقتصادی شدند.

بر اساس گزارش جداگانه مرکز پیری بهتر و موسسه یادگیری و کار، از هر چهار کارگر مسن یک کارگر به مرخصی رفته و صدها هزار نفر قادر به بازگشت به مشاغل قبلی خود نیستند.

امسال بیش از ۲۲ هزار کار در رستوران‌ها به دلیل شیوع کروناویروس از بین رفته و موجب تعطیلی این مراکز شده است که این میزان تقریبا دو برابر تعداد کل سال ۲۰۱۹ است.

سازمان کار خواستار حمایت بیشتر از کارگران و مشاغل در مناطقی با محدودیت‌های محلی در راستای محافظت از صدها هزار شغل شد و افزود که خیابان‌های طویل در منچستر بزرگ و  یورکشایر غربی با این روند می‌توانند به "شهرهای ارواح" تبدیل شوند.

وزیر تجارت گفت: "اگر وزیران اقدامی برای ارائه کمک‌های بیشتر به بنگاه‌ها انجام ندهند، این موج به یک سونامی تبدیل می‌شود و منجر به آسیب‌های ماندگار و از دست رفتن هزاران شغل و تضعیف اقتصاد و عدم توانایی در بهبودی از بحران می‌شود. "

اقدام سریع و هدفمند

دبیر کل کنگره اتحادیه معاملات تجاری  گفت: بسیار حیاتی است که دولت درحالی‌که هزاران شغل از دست می‌رود، کنار نماند.

وی گفت: "ما برای صرفه‌جویی در امرار معاش افراد در بخش‌های آسیب‌دیده مانند تولید، خرده‌فروشی و حمل‌ونقل هوایی قبل از اینکه خیلی دیر شود، نیاز به اقدام سریع و هدفمند داریم. "

اندرو بیلی، رییس بانک مرکزی انگلیس هفته گذشته هشدار داد که برخی از بخش‌های اقتصاد انگلستان پس از همه‌گیری کروناویروس پایدار باقی نخواهند بود.

وی با اشاره به پایین نگه‌داشتن نرخ بهره بانکی به میزان ۰.۱ درصد (سطحی پایین) از حرکت دولت برای پایان دادن به طرح خزانه‌داری در ماه اکتبر حمایت کرد و گفت: "ما باید به جلو نگاه کنیم. "