پشت پرده ناآرامی‌های بیروت پس از انفجار/ آیا انتخابات زودهنگام راه خروج لبنان از بحران‌هاست؟

گروه جهان الف،   3990519052 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که کشور بحران‌زده لبنان برای خروج از این شرایط پیچیده و حساس بیش از هرزمانی در تاریخ خود نیاز به تمرکز و اتحاد دارد، برخی طرف‌ها همه تلاش خود را برای جلوگیری از ایجاد آرامش در لبنان به کار بسته‌اند.

پشت پرده ناآرامی‌های بیروت پس از انفجار/ آیا انتخابات زودهنگام راه خروج لبنان از بحران‌هاست؟

به گزارش الف لبنانی‌‌ها هنوز از شوک بزرگ انفجار مهیب بیروت با حجم غیرقابل تصوری از تلفات انسانی و مادی خارج نشده‌ بودند که منطقه جبل مشغره در البقاع غربی در جنوب شرق بیروت، جمعه شب دچار آتش سوزی شدیدی شد و دامنه حریق به دلیل وزش باد گسترش یافت و بسیاری از منازل مسکونی اطراف جبل مشغره واقع در دشت البقاع جنوب شرق لبنان، دچار آتش سوزی شد.

در حالی که یک روز از حادثه دوم لبنان نگذشته بود اخباری در رسانه‌‌های داخلی و خارجی این کشور مبنی بر حمله عده‌ای به وزارتخانه‌ها و ساختمان‌های دولتی لبنان منتشر شد.

سودبرندگان آشوب‌های خیابانی بیروت چه کسانی هستند؟

فارغ از این که هدف حمله‌کنندگان به ساختمان‌های دولتی و اقدامات ناهنجاری مانند آتش زدن لاستیک و تخریب ساختمان وزارتخانه‌‌ها به همراه تلاش برای نابود کردن بسیاری از پرونده‌های مهم فساد٬ چه بوده و اینکه آنها واقعا معترض بودند یا خرابکار  سوال مهمی که در این میان مطرح می‌شود آن است که چه کسانی از  این اقدامات آشوبگرانه  آن هم در شرایط فوق بحرانی لبنان سود می‌برند؟

در همه جای دنیا اساس مدیریت بحران‌ها حفظ آرامش و تمرکز است؛ اتفاقی که عده‌ای اجازه نمی‌دهند در لبنان بیفتد. مقابله با پیامدهای انفجار ویرانگری که در بندر بیروت رخ داده و طبق آخرین آمار جان ۱۵۸ نفر را گرفته و بیش از ۶ هزار زخمی و صدها هزار آواره بر جای گذاشت جدا از اینکه علت آن کوتاهی و سهل‌انگاری مسئولان مربوطه بوده و یا هر عامل دیگری  در این شرایط تنها مستلزم همبستگی و اتحاد همگانی است تا دست کم کمک‌رسانی به تعداد پر‌شمار آسیب‌دیدگان با سرعت و دقت انجام شود.

کسانی که شنبه شب با هدف و یا بهانه حمایت از قربانیان فاجعه بیروت  با حمله به وزارتخانه‌ها و تخریب آنها  خسارت دیگری به خسارت بزرگ انفجار بیروت اضافه کردند آیا واقعا نمی‌دانند انجام چنین اقداماتی در این شرایط بحرانی تنها به بدتر اوضاع و جلوگیری از کمک به حادثه‌دیدگان منجر می‌شود.

تلاش نفوذی‌ها برای نابود کردن پرونده‌های فساد

از سوی دیگر رسانه‌های لبنانی گزارش دادند حمله کنندگان به وزارت خارجه قصد نابودی پرونده‌های فساد را داشتند؛ هدفی که به گزارش شبکه المیادین برخی طرف‌ها از سال ۱۹۹۲ به دنبال آن بودند. بنابراین شاید بتوان بخش از پاسخ سوالات ماجرای شب گذشته را با این شواهد دریافت. یکی از بزرگترین سودبرندگان این اتفاق صاحبان پرونده‌های سنگین فساد در لبنان هستند.

عماد حب‌الله٬ وزیر صنعت لبنان در این زمینه با طرح سوالاتی گفت که نفوذ عناصر فاسد در میان تظاهرات کنندگان برای نابود کردن اسناد موجود در وزارتخانه‌‌ها انجام شده است و تحرکات برخی برای جلوگیری از تکمیل تحقیقات دولت و اعلام نتایج آن در روزهای آینده که بی‌تردید ضد فاسدان و مجرمان خواهد بود است.

از سوی دیگر بسیاری ازصاحب‌نظران لبنانی٬ از جمله «شارل ابی نادر» سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان معتقدند  کسانی که به ساختمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها حمله کردند طرف‌هایی هستند که نمی‌خواهند تحقیقات درخصوص انفجار بیروت در سطح داخلی به سرانجام برسد و قصد دارند آن را به عرصه بین‌المللی بکشانند. همانند اتفاقی که در ماجرای ترور «رفیق حریری» رخ داد و گروه‌های غربگرای لبنانی با حمایت مستقیم آمریکا با هدف ضربه زدن به حزب‌الله و متهم کردن آن  این پرونده را به دادگاه بین‌المللی کشاندند.

در همین راستا  جریان ۱۴ مارس نیز به دنبال ماهی‌گیری از آب گل‌آلود بوده و درحالی که این گروه به همراه جریان‌های سیاسی وابسته به خود باید به دنبال تسهیل کمکهای بین‌المللی به لبنان برای کاهش درد و غم مردم این کشور باشند، تلاش دارند در روند ارسال این کمک‌ها مانع تراشی کنند. پیش از اتفاقات شب گذشته٬ تعدادی از عناصر این جریان خواستار منزوی کردن دولت در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی شده و گفته‌اند که این دولت نباید حتی یک دلار از کمک‌های بین‌المللی را دریافت کند. برخی از آنها نیز مواضع صریحی را در مخالفت با حزب‌الله لبنان در پیش گرفته اند.

همچنین قبل از اقدام معترضان برای حمله به ساختمان‌های دولتی٬ برخی اطلاعات موجود به نقل از روزنامه الاخبار لبنان نشان می‌داد که گروه‌های زیر نظر بهاء الحریری و اشرف ریفی آمادگی خود را برای ریختن به خیابان‌ها و بستن مسیرهای مواصلاتی و افزایش رویکرد تحریک‌آمیز منطقه‌ای تشدید کرده‌ بودند.

شتابزدگی مقامات جریان ۱۴ مارس در متهم کردن دولت به سهل‌انگاری و مقصر جلوه دادن آن در فاجعه بیروت حاکی از برنامه ریزی این گروه در کنار محور خلیجی-آمریکایی برای سرنگونی دولت جدید لبنان بود؛ درحالی که اگر واقعا هم دولت لبنان مقصر انفجار بندر بیروت باشد  انبار کردن بیش از ۲۰۰۰تن نیترات آمونیوم در این منطقه حساس در دوره دولت قبلی و تحت نظر مسئولان و مقامات آن انجام گرفته است.

پس از این حوادث «حسان دیاب» نخست‌وزیر لبنان طی سخنانی تحت فشار حوادث خیابان‌های بیروت اعلام کرد که شاید برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی راه مناسبی برای خروج از بحران‌ها باشد.

اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند اقدام به برگزاری انتخابات پارلمانی به احتمال زیاد با تکرار سناریوی تشکیل دولت در لبنان همراه خواهد بود؛ چالشی که ماه‌ها در این کشور به طول انجامید و جز فرسودگی و افزایش خسارت‌ها برای دولت و ملت چیز دیگری نداشت.

سوءاستفاده‌ وابستگان محور سعودی-آمریکایی از حادثه بیروت برای اتهام‌زنی به حزب‌الله

از سوی دیگر  «شانتاژ تبلیغاتی» نیز در این اوضاع مهم‌ترین ابزار فرصت طلبان برای فتنه‌انگیزی در لبنان و دامن زدن به بحران‌های داخلی این کشور است؛ همانطور که دیدیم رسانه‌‌‌های سعودی حتی قبل از آمریکا شروع به فرافکنی و اتهام‌زنی به حزب‌الله در فاجعه بندر بیروت کردند. این استراتژی سنتی دشمنان مقاومت است و قطعا تا تکمیل شدن تحقیقات درباره انفجار بیروت ادامه خواهد داشت.

 لبنانی‌هایی که واقعا خیرخواه کشور خود هستند باید بدانند تنها کاری که می‌توانند برای کمک به هم‌وطنان آسیب‌دیده خود از این فاجعه انجام دهند همکاری با دولت و جلوگیری از بروز هرگونه آشوب داخلی در کشور است تا دولت بتواند با تمرکز و آرامش روند تحقیقات و نیز کمک‌رسانی به حادثه دیدگان را به سرانجام برساند.