طرح سناتورهای آمریکایی برای منع فروش پهپاد به عربستان

گروه اجتماعی الف،   3990518011 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

 سناتورهای هر دو حزب آمریکا طرحی را ارائه کرده‌اند که خواستار جلوگیری از فروش سلاح به برخی کشورهای منطقه است.

به گزارش فارس، گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا طرحی را معرفی کرده‌اند که خواستار جلوگیری از فروش پهپادهای مسلح به کشورهایی مانند عربستان سعودی است.

«کریس مورفی»، نماینده ایالت «کانکتیکات» که تهیه‌کننده این طرح است به پایگاه خبری «بیزنس‌اینسایدر» گفت: «ما متحدانمان در خلیج [فارس] را غرق در سلاح کرده‌ایم و نتیجه این کار دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی در منطقه است.»

مورفی در ادامه مدعی شد: «هر بار که چیزی به سعودی‌ها می‌فروشیم، ایرانی‌ها سعی می‌کنند نسخه‌ای از همان را به دست بیاورند. آیا ما واقعاً خاورمیانه‌ای می‌خواهیم که در آن پهپادهای سعودی و ایران همه جا پرواز می‌کنند؟ چنین چیزی مثل کابوس است.»

طرحی که سناتورهای آمریکایی ارائه کرده‌اند خواستار منع فروش پهپادهای مسلح پیشرفته به کشورهایی است که جزو متحدان نزدیک آمریکا به حساب نمی‌آیند. رژیم صهیونیستی، نیوزلند، کره جنوبی و ژاپن، همراه با متحدان آمریکا در ناتو از این طرح مستثنی شده‌اند.

طرح مذکور فراحزبی است و از حمایت نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برخوردار است.

این طرح در شرایطی ارائه شده که رئیس‌جمهور آمریکا حدود ۲ هفته قبل با امضای فرمانی محدودیت‌های مربوط به صادرات پهپادهای مسلح به کشورهای دیگر را کاهش داده است.

وزارت خارجه آمریکا روز ۴ مرداد اعلام کرد «دونالد ترامپ» فرمانی را امضا کرده که امکان فروش پهپادهای مسلح بیشتر توسط پیمانکاران دفاعی به ارتش کشورهای خارجی را فراهم می‌آورد.

این سیاست امکان فروش پهپادهای مسلح را به دولت‌هایی فراهم می‌کند که فروش این تجهیزات به آنها طبق معاهده «رژیم کنترل فناوری موشکی» (MTCR) ممنوع بوده است. این معاهده سه دهه پیش با هدف محدود کردن خطر توسعه سلاح‌های کشتار جمعی میان ۳۵ کشور امضا شده است. 

در این معاهده پهپادهای بزرگ مشابه موشک‌های کروز در نظر گرفته شده و برای صادرات آنها محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده است. 

با سیاست جدید دولت ترامپ، آمریکا دیگر ملزم به رعایت این قواعد برای پهپادهایی با سرعت پروازی زیر ۸۰۰ کیلومتر در ساعت نخواهد بود. 

«کلارک کوپر»، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور نظامی گفت سیاست جدید به متحدان و شریکان آمریکا کمک خواهد کرد «نیازهای مبرم» خود در زمینه‌های تجاری و امنیت ملی را برآورده کنند.

کارشناسان اتخاذ این سیاست جدید را در راستای تلاش‌های دولت ترامپ برای فروش بیشتر سلاح ارزیابی می‌کنند.