غدیر در امتداد تاریخ

محمدعلی بهرامی،   3990517150 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
غدیر در امتداد تاریخ

تاکید موکد خداوند تبارک و تعالی به رسول مکرم اسلام ص مبنی بر معرفی امیر مومنان علی ع بر جانشینی آن حضرت و رهبری جامعه اسلامی که در آیه ۶۷ سوره مائده ( یا أیها الرسول بلغ ما أنزل‏ إلیک من ربک و إن لم تفعل ‏فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس»: «ای رسول خدا آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن، و اگر این مأموریت را انجام ندهی رسالت خود را انجام نداده‏ای، و خداوند ترا از شرمردم حفظ می‏کند.) خود را متبلور نموده است نشان می دهد که موضوع ولایت آنچنان اهمیت و جایگاهی در دین مبین اسلام دارد که عدم ابلاغ آن ، سالها رنج و مشقت و مصائب پیامبری و هدایت مردم را تحت الشعاع خود قرار داده و امر رسالت را زائل و بی پایان می نموده است .

آنگونه که بسیاری از مورخین ، دانشمندان و علمای بزرگی چه از اهل تشیع همچون علامه امینی ره و چه از اهل تسنن همچون مرحوم علامه سیوطی به وضوح در رابطه با حادثه عظیم غدیر خم نقل نموده اند ،  با دستور پیامبر اسلام ص سکوی بلندی از ساخته و باید همه آنانی که رفته اند بازگردند و همه آنانی که در مسیرند برسند تا در میان خیل عظیمی از جمعیت ، مهمترین دستور و وحی الهی ابلاغ و دستان امیر مومنان علی ع به بلندای تاریخ برافراشته و فریاد زند ( من کنت مولاه فهذا علی مولاه ) و ( اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و أحب من أحبه و أبغض من أبغضه و انصر من نصره و اخذل من خذله، و أدر الحق معه حیث دار ) تا به گوش جهانیان برسد که خدای منان با بندگان خود اتمام حجت نموده و شرط سعادت و رستگاری را در تبعیت از اولیاء خود بر روی زمین برشمرده است . 

مبرهن است که ولایت علی ع میزان حق و حقیقت است و رضایت الهی و خوشبختی انسانها در گرو قرار گرفتن در سایه ولایت پر مهر آن حضرت و ائمه اطهار ع می باشد. از پیامبر اعظم صل الله علیه وآله نقل شده است که  به علی بن ابیطالب علیه السلام اشاره و فرمودند :«انت الهادی، بک یهتدی المُهتدون بعدی» در واقع هدایت خدای عزوجل دائمی بوده و هیچگاه زمین از حجت خدا خالی نمی ماند لذا ولایت امیر امومنین علی ع در ولایت ائمه دیگر تا ولی عصر عج تجلی یافته و تا قیامت ادامه دار خواهد بود .

در زمان فعلی نیز ولایت مطلقه فقیه در ظل توجهات و عنایات ولی زمان حجه بن الحسن ع امورات و هدایت جامعه را به دست داشته و علیرغم عداوت دشمنان اسلام ، پرچم عزت و سربلندی اسلام را در بالاترین قله های دنیا به اهتزاز در آورده است . در حقیقت ، غدیر خم را نه صرفا یک واقعه که باید یک مکتب جریان ساز ولایی دانست که به امتداد تاریخ ادامه داشته و در این برهه از زمان نیز مي توان اطاعت از رهبری و ولایت فقیه را اطاعت از دستور الهی و در راستای ولایت امیرالمومنین دانست . باشد که همه از فضل ولایت مولی و مقتدایمان رستگار شویم .