اعلام حمایت ریاض از قبرس

گروه جهان الف،   3990517090

وزیر خارجه عربستان از حمایت کامل این کشور از حاکمیت ملی قبرس خبر داد.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه الوطن ، فیصل بن فرحان که به جمهوری قبرس سفر کرده‌ است، با شرکت در یک نشست مطبوعاتی با همتای قبرسی خود اظهار داشت: ریاض از حق حاکمیت ملی قبرس بر اراضی‌اش حمایت می‌کند و از تمام طرف‌های درگیر درباره مسئله قبرس می‌خواهد که از طریق مسالمت آمیز و گفت‌وگو و بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی اختلافات خود را حل و فصل کنند.

سال‌هاست که ترکیه با بخش یونانی نشین قبرس، اختلاف دارد و  سفر دیروز وزیر خارجه یونان  به مصر و امضای تفاهم نامه ترسیم خطوط  مرز دریایی  در میان دو کشور به تنش در شرق دریای مدیترانه دامن زده شد. یونان ، قبرس و مصر مخالف توافقنامه ترکیه و لیبی ( نوامبر 2019 ) درباره بهره برداری از منابع نفت و گاز شرق دریای مدیترانه هستند.

وزیر خارجه عربستان با ابراز خرسندی از گسترش مناسبات دوجانبه با قبرس درباره بحران لیبی گفت: عربستان و جمهوری قبرس بر حل و فصل این بحران از طریق راهکارهای سیاسی بدون دخالت بیگانگان تاکید دارند.

در این نشست مطبوعاتی وزیران خارجه عربستان و قبرس همچنین بر حل و فصل بحران یمن از طریق سیاسی تاکید کردند.

عربستان در تحولات شمال آفریقا از سیاست‌های مصر حمایت می‌کند.  این دو کشور با حمایت از نیروهای حفتر در جنگ داخلی لیبی سیاست واحدی را در قبال بحران این کشور در پیش گرفته‌اند.