روسیه: ضروری است امکان وقوع هر گونه جنگ هسته ای برطرف شود

گروه اجتماعی الف،   3990516082 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: ضروری است هرگونه امکان و احتمال وقوع یک جنگ هسته ای از بین برود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه در پیامی به مناسبت هفتادو پنجمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما گفت: روسیه، به عنوان یک کشور هسته ای مسئولیت خود را در برابر جامعه بین المللی برای ایجاد امنیت و ثبات بین المللی درک می کند . ما بخوبی از تاثیر استفاده از تسلیحات هسته ای آگاهیم. کشور ما سیاست صلح و عدم اشاعه را در امور بین الملل دنبال می کند.  

وی افزود: امروز نگرانی بزرگ ما خدشه وارد شدن بر سیستم کنترل تسلیحاتی، از بین رفتن معاهدات، بی اعتبار شدن اصول امنیتی و افزایش قابل توجه خطرات هسته ای است. زنگ خطری جدی در دکترین نظامی و سیاسی در راستای بکارگیری تسلیحات هسته ای به عنوان یک جنگ افزار بوجود آمده است.

لاوروف گفت: ضروری است خطر رویارویی نظامی میان قدرت های هسته ای از بین برود و امکان جنگ هسته ای وجود نداشته باشد. ما قاطعانه معتقدیم چنین جنگی برنده ای نخواهد داشت و هر گز نباید رخ دهد. پیشنهاد ما این است که تمامی قدرت های هسته ای رسما تعهد خود را به این مهم اعلام کنند.    

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه تصریح کرد که مسکو بر تعهدش براساس معاهده منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته ای پایبند بوده و خواهان تمدید معاهده استارت است. لاوروف گفت: با لغو معاهده آی ان اف از سوی آمریکا، روسیه بطور یک جانبه عدم استقرار موشک های کوتاه برد و میان برد زمین پایه در هر نقطه از  جهان را در پیش گرفته است البته تا زمانی که تسلیحات ساخت آمریکا در آنجا مستقر نشود.