مرغداران با کمبود شدید نهاده مواجه هستند

گروه اقتصادی الف،   3990516067

مدیر عامل اولین و بزرگترین زنجیره تولیدی خراسان و شرق کشور در کاشمر گفت: متأسفانه گرانی‌ها موجب شده مرغداران شهرستان کاشمر به‌شدت با کمبود نهاده مواجه باشند.

غدیر صالحی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای پرورش مرغ در شهرستان کاشمر به دلیل کمبود نهاده‌ها ضرر و زیان دیده‌اند، عنوان کرد: با وجود افزایشی که قیمت نهاده‌ها داشته، اما با کمبود مواجه شده‎ایم و مجبور به تهیه آن از بازار آزاد هستیم.

وی ادامه داد: از آبان‌ماه و آذرماه سال گذشته در کارخانه‌ای که روزانه ۱۱۰ نفر مشغول به کار هستند، به‌ شدت با کمبود نهاده مواجه شده‎ایم، اگر چه سویایی که ۲۴۰۰ تومان بوده به بیش از ۶۰۰۰ تومان افزایش یافته اما حتی به همین مبلغ هم نیست که خریداری کنیم.

صالحی مطرح کرد: از سویی گرانی حمل‌ و نقل نیز کمر شکن شده است، از فروردین‌ماه سال جاری فقط ۵ درصد تولید خوراک دام مورد نیاز را با ارز دولتی در اختیار گذاشته‌اند و باقی را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم، اگر این اتفاق نیفتد مشتری را از دست می‌دهیم.

وی گفت: اگر چه واکسن مرغ ۳۰۰ برابر شده و با این وجود برخی از واکسن‌ها در بازار نیست، اما با وجود تمام این گرانی‌ها بسیاری از مسئولان توقعاتی از تولید کنندگان دارند که در توانشان نیست.

معین اقتصاد مقاومتی دهستان پایین ولایت کاشمر ادامه داد: تا وقتی تخم‌ مرغ، شیر و مرغ ارزان باشد کسی به ما کاری ندارد، اما به محض اینکه کمی قیمت افزایش پیدا می‌کند و گران‌تر می‌شود، مسئولان مربوطه به نام حمایت از مصرف کننده فشار به ما می‌آورند که حق افزایش قیمت را ندارید.

وی تصریح کرد: برای جبران این خسارت‌ها تولید کنندگان را مجبور می‌کنند از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند، از سویی بانک‌ها نیز ملک روستاها را برای این‎ که در رهن بانک قرار بگیرد بی‌ارزش می‌دانند و از بهترین مکان‌های داخل شهر و حتی مرکز استان سند می‌خواهند.

صالحی گفت: تا وقتی ملک‌های روستایی بی‌ارزش باشد نباید انتظار داشت که روستایی زندگی خود را بی‌خیال نشود و به شهر مهاجرت نکند، برای تحقق شعار سال ابتدا باید جهشی در درون خود مسئولان به وجود بیاید.