برگزاری کنکور آری یا خیر؟

علی اسدی، گروه تعاملی الف،   3990513017 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
برگزاری کنکور آری یا خیر؟

متاسفانه با توجه به شیوع ویروس کرونا، بحث برگزاری کنکور نیز به یکی از موضوعات فضای مجازی و واقعی تبدیل شده است. برگزاری کنکور در موعد مقرر موافقان و البته مخالفانی نیز دارد. در این یادداشت می‌خواهم از زاویه ای دیگر به موضوع نگاه کنم:

فرض کنید فرزند شما الان کنکوری است و شما چند ماهی است به خاطر وی برخی محدودیت‌ها را در منزل اعمال کرده اید، از طرفی به خاطر ویروس کرونا این محدودیت دو چندان شده است. شما و فرزندتان اضطراب برگزاری کنکور را دارید و علاقمند هستید زودتر از این اضطراب خلاصی یابید. فرزند شما برنامه‌ریزی می‌کند که تا فلان تاریخ درس‌های خود را مرور کند، اما اعلام می‌کنند تاریخ کنکور تغییر کرده است، مجدد برنامه‌ریزی می‌کند و باز هم با خبرهایی که می‌شنود دو دل می‌شود که آیا کنکور هست یا خیر.

خسته می‌شود، انرژی‌اش هدر می‌رود. خانواده مجدداً باید هنوز محدودیت‌ها را حفظ کنند. محیط آرام و ساکتی برای فرزند کنکوری خودشان فراهم کنند. خوب تا کی باید این وضعیت ادامه پیدا کند. این افرادی که می‌خواهند تصمیم بر عدم برگزاری کنکور بگیرند یا خودشان فرزند کنکوری ندارند و یا اگر دارند فرزندشان کم کاری کرده است و می‌خواهند زمان بخرند.

اما از نقطه نظر احساس خطر در خصوص گسترش بیماری؛ واقعاً سوال اساسی از مخالفین برگزاری کنکور این است که آیا فاصله‌گذاری در کنکور با فاصله گذاری جلسات برگزاری دعای عرفه تفاوت محسوسی ندارد؟ چگونه است که طبق برنامه ی مستقیمی که از تلویزیون پخش می‌شود، افراد در مراسم برگزاری دعای عرفه با فاصله‌ای بسیار کمتر از کنکور کنار هم نشسته‌اند، هیچ‌کس لب به اعتراض نمی‌گشاید؟ می‌گویند در فصل سرما راحت تر می‌توان در کلاس نشست و کنکور برگزار کرد، واقعاً این سخن منطقی است؟ در اکثر جاهای کشور ما وضعیت به گونه‌ای است که مستقیماً از کولر باید به بخاری پناه برد. یعنی تا برهه ای از سال کولر باید کار کند و بعد از آن بخاری باید کار کند.

چرا این عزیزان فکر نمی‌کنند؟ اینقدر با روح و روان مردم بازی نکنید. چطور است که در اوج کرونا امتحانات نهایی برگزار شد؟! کسی هم اعتراضی نکرد؟ چگونه است که مراسم نماز جمعه در برخی شهرها برگزار می‌شود و کسی هم اعتراض نمی‌کند؟ چگونه است که نماز جماعت در برخی مساجد به راحتی برگزار می‌شود و کسی هم متعرض نمی‌شود؟ چگونه است که مراسم دعای عرفه و ... برگزار می‌شود و کسی هم چیزی نمی‌گوید؟ این کنکور چه ویژگی دارد که این همه از مجلسی و غیر مجلسی داعیه دار آن شده‌اند و برای عدم برگزاری آن تلاش می‌کنند و وزیر و غیر وزیر را به سوال می‌کشند؟