کارشناسان زنگ خطر رآکتورهای هسته‌ای امارات را به صدا درآوردند...

گروه جهان الف،   3990512086 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

 امارات درحالی از راه‌اندازی رآکتورهای هسته‌ای خبر می‌دهد که بسیاری از سوالات کارشناسان پیرامون تهدیدات احتمالی این تاسیسات در این منطقه٬ بدون جواب مانده است.

کارشناسان زنگ خطر رآکتورهای هسته‌ای امارات را به صدا درآوردند...

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره٬ کارشناسان بین‌المللی طی انتشار گزارشی در زمینه خطرات زیست‌محیطی ناشی از راه اندازی رآکتورهای هسته‌ای در امارات هشدار دادند. چندی پیش امارات از راه اندازی اولین راکتور هسته ای در خاک این امارت شیخ نشین حاشیه خلیج فارس (با کمک های فراوان شرکت کره ای) خبر داد.

به گزارش الجزیره٬ «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی و نخست وزیر امارات در توئیتی نوشت که امارات عربی متحده توانسته اولین راکتور صلح آمیز انرژی هسته‌ای را در جهان عرب به بهره برداری برساند. نیروگاه «براکه» اولین نیروگاه هسته‌ای در جهان عرب به شمار می‌رود. این نیروگاه قادر است تا الکتریسیته خانه‌ها و مجتمع های تجاری را در سراسر امارات تامین کند. امروز ما بهره برداری از اولین راکتور صلح آمیز انرژی هسته‌ای در جهان عرب در نیروگاه « براکه» در ابوظبی را اعلام می‌کنیم.

الجزیره افزود: رآکتور براکه در نزدیکی ابوظبی قرار دارد و ظرفیت تولید یک هزار و ۴۰۰ مگاوات برق را داراست و قرار بود سال ۲۰۱۷ میلادی راه‌اندازی شود، اما آغاز به کار آن بارها به تأخیر افتاده بود. براکه یکی از چهار رآکتور هسته‌ای امارات است که با بهره ‌برداری از آن، نام این کشور به عنوان نخستین کشور عربی دارای انرژی هسته‌ای ثبت شد. چهار رآکتور هسته‌ای امارات در مجموع  پنج هزار و ۶۰۰ مگاوات برق تولید خواهند کرد.

سوالات و هشدارها

طبق نوشته‌های پایگاه خبری شبکه الجزیره٬ اما هم‌زمان با خوشحالی امارات از راه‌اندازی این رآکتور هسته‌ای٬ نگرانی‌های زیادی از خطرات احتمالی آن وجود دارد و پاسخ بسیاری از سوالات در این زمینه هنوز توسط کارشناسان داده نشده است. این کارشناسان در گزارشی که توسط سازمان بین المللی فناوری ویژه در منابع انرژی منتشر شده است، اظهار داشتند که نگرانی‌های زیادی پیرامون این پروژه به ویژه در زمینه هر گونه نشت احتمالی با توجه به مشکلات فنی که در راه‌اندازی رآکتور تأثیر گذاشته وجود دارد. به گفته کارشناسان محل راه‌اندازی رآکتورها نیز یک چالش دیگر است؛ زیرا این منطقه یک مکان بحرانی بوده و اطمینانی برای تامین امنیت استقرار تاسیسات این چنینی در آن وجود ندارد.

به نوشته الجزیره٬ از نظر کارشناسان٬ منطقه خلیج فارس یک منطقه بحرانی با انواع تهدیدهای آتش‌سوزی است؛ همانطور که جنبش انصارالله یمن در پاسخ به تجاوزات ائتلاف جنگی عربستان بارها تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی را مورد حمله پهپادی قرار داده است. با وجود اینکه امارات برنامه‌ها و تدابیر زیادی برای محافظت از تاسیسات خود در مناقشات منطقه‌ای اتخاذ کرده؛ اما همچنان تهدیدات در قبال آن باقی است.

سلسله رسوایی های شرکت کره‌ای

الجزیره خاطرنشان کرد: علاوه بر آن شهرت شرکت کره‌ای «کپکو» که در این پروژه با شرکت اماراتی همکاری داشته در خلال دوره های گذشته بسیار خدشه‌دار شده است؛ همانطور که طبق اسناد٬ به مسئولان این شرکت دستور داده می‌شد تا در زمینه ایمنی از تجهیزات تقلبی در تاسیسات استفاده کنند.

طبق اطلاعات الجزیره٬ «باول دورفمان» استاد موسسه انرژی جهانی در دانشگاه لندن با هشدار درباره وقوع هرگونه حادثه‌ای در رآکتورهای هسته‌ای معتقد است که در این صورت با یک فاجعه زیست‌محیطی و انسانی مواجه خواهیم شد. دروفمان در مصاحبه‌ای با الجزیره گفت که هرگونه حادثه‌ای از این قبیل فعالیت آب‌شیرین‌کن‌های کشورهای منطقه را به شدت تهدید می‌کند.

الجزیره اعلام کرد:وی در پاسخ به این سوال که اگر واقعاً یک حادثه بزرگ در این رآکتورهای امارات هنگام حمل مواد هسته‌ای از طریق خلیج فارس یا از طریق تنگه هرمز به دریای عرب رخ دهد٬ چه اتفاقی می افتد پاسخ داد: وقوع هرگونه حادثه این چنینی بسیار پرهزینه بوده و تاثیرات زیادی برای محیط زیست و انسانهایی که در منطقه خلیج فارس زندگی می‌کنند دارد. کشورهای این منطقه به شدت وابسته به تاسیسات آب شیرین کن هستند و هرگونه حادثه‌ای که موجب ساطع شدن تشعشعات هسته‌ای در این منطقه شود٬ تاثیر زیادی بر همه آبش‌یرین‌کن‌های آن خواهد داشت.