استرس دوران کرونا را چگونه کنترل کنیم؟

گروه سلامت الف،   3990512037

یک روانشناس گفت: استرس و نگرانی به میزان کم در زندگی لازم بوده و گاهی باعث بهبود عملکرد افراد می‌شود اما گاهی اوقات و در شرایطی مانند امروز که بیماری واگیرداری در کل جهان شیوع دارد این استرس از حد معمول بالاتر رفته و انسان را دچار مشکل می‌کند که باید آن‌را کنترل کرد.

استرس دوران کرونا را چگونه کنترل کنیم؟

لیلا میررضایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که میزانی از استرس، نگرانی، ترس و اضطراب در زندگی نه تنها بد نیست، بلکه می‌تواند کمک‌کننده باشد و فرد را برای مقابله با تهدیدات پیشِ رو در زندگی آماده کند و برای آن برنامه داشته باشد، اظهار کرد: وقتی این استرس، نگرانی، ترس و اضطراب تشدید می‌شود و تداوم می‌یابد، از حالت طبیعی خارج شده و بیمارگونه می‌شود و واکنش‌های متعددی ازجمله واکنش‌های جسمانی، شناختی، عاطفی و رفتاری را به راه می‌اندازد.

وی ادامه داد: واکنش‌های جسمانی استرس شامل افزایش ضربان قلب، عرق‌کردن، خشکی دهان، لرزش، سرگیجه، تند و کوتاه شدن تنفس، سر درد و درد عضلانی، تحریک­‌پذیری، خستگی، ناراحتی معده- روده­، تکرر ادرار، کاهش انرژی، احساس خستگی، مشکلا ت خواب، تغییر اشتها و ... است.

میررضایی عنوان کرد: مؤلفه شناختی شامل افکار و باورهایی در این مورد که فرد آسیب دیده و یا کنترل خود بر موقعیت را از دست می‌دهد، بنابراین استرس منجر به کاهش توانایی تفکر، کاهش توانایی توجه و تمرکز، مشکلات مربوط به حافظه و به یادآوردن مطالب، بزرگنمایی و فاجعه‌سازی مشکلات و ... می‌شود.

این روانشناس افزود: واکنش‌های عاطفی شامل ترس، نگرانی، غم، از بین رفتن علاقه به فعالیت‌های لذت‌بخش معمول، احساس سرخوردگی، تحریک‌پذیری، عصبانیت، احساس ناتوانی و ... می‌شود.

وی افزود: واکنش‌های رفتاری شامل اجتناب از موقعیت‌های خاص، پرسش­‌های مکرر در مورد رو به راه بودن اوضاع، دائم به دنبال خاطرجمع بودن، سرزنش دیگران، گسترش شایعات، وابستگی به الکل و مواد و ...  می‌شود.

میررضایی افزود: در شرایط جاری ویروس کرونا نگران‌کننده است و نیاز به توجه و مراقبت دارد، به ویژه در زمانی که احساس تهدید می‌کنیم و توانایی لازم برای مقابله با آن را نداریم، طبیعی است که دچار ناراحتی، نگرانی، اضطراب و ترس شویم.

این روانشناس عنوان کرد: دلایل متعددی وجود دارد که به این استرس دامن می‌زند، ازجمله سرعت انتشار بیماری از حالت اپیدمی به پاندمی؛ ناآگاهی و عدم شناخت کامل این ویروس از نظر علائم و نشانه‌های آن؛ راه‌های انتقال، روش‌های پیشگیری و مراقبت‌های اولیه، طول دوره بیماری، روش‌های درمان و پیامدهای آن، وجود اطلاعات ضد و نقیض، اینفودمی‌ها یا آمار و اطلاعات گسترده غیرموثق و نامعتبر و بزرگنمایی آن از طریق شبکه‌های اجتماعی و ... موجب شده میزان استرس، ترس و نگرانی از این بیماری، خیلی بیشتر از خود بیماری شود.

وی عنوان کرد: می‌دانیم که استرس شدید و طولانی مدت سیستم ایمنی ما را تضعیف می‌کند، مقاومت ما را در برابر بیماری‌ها کاهش می‌دهد و شانس ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد، براین اساس استفاده از نکات زیر می‌تواند در کنترل و کاهش استرس، نگرانی، ترس و اضطراب ناشی از این بیماری کمک کننده باشند.

میررضایی عنوان کرد: جهت مدیریت استرس درصدد کسب اطلاعات زیاد به هر قیمتی و از هر کانالی نباشیم، اطلاعات و حرف‌های ضد و نقیض، بدون امکان تمیز و تشخیص آن‌ها، میزان نگرانی ما را افزایش می‌دهد، منابع کسب اطلاعات خود را مدیریت کنیم، از منابع مطمئن و موثق استفاده کنیم، تا جایی‌که می‌توانیم از خبرها فاصله بگیریم، در جستجوی دریافت آمار لحظه به لحظه نباشیم، از اخباری که تأثیر منفی می‌گذارند و هیجانات منفی را بسط می‌دهند فاصله بگیریم، زمان کمتری صرف خواندن، شنیدن یا تماشا کردن چیزهایی کنیم که اضطراب ما را افزایش می‌دهند، در مورد واقعیت‌های گذشته و رویدادهای پیش رو بزرگنمایی و فاجعه انگاری نکنیم، قبول کنیم موضوع جدی است ولی می‌توان با مراقبت و پیشگیری آن‌را مدیریت کرد و میزان ابتلا به آن را کم کرد.

این روانشناس بیان کرد: اقدامات متعددی برای مدیریت و کنترل استرس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا در خانواده، می‌توان انجام داد که ازجمله آن‌ها می‌توان به تلاش در ایجاد جو سالم، محبت آمیز و صمیمانه بین اعضای خانواده، پر کردن فضای خانواده را با هیجانات مثبت، تقویت سیستم ایمنی با خندیدن، پر کردن اوقات فراغت خانواده با مطالعه، سرگرمی، بازی، تفریح، تماشای فیلم و سریال و ... اشاره کرد.

وی با اشاره به این‌که کودکان به هنگام ناراحتی و استرس، به والدین می‌چسبند، مضطرب، گوشه‌گیر، آشفته، عصبانی و پرخاشگر می‌شوند، نافرمانی می‌کنند، دچار شب ادراری می‌گردند و ...، عنوان کرد: در چنین شرایطی باید برای کودکانتان وقت بگذارید، تا می‌توانید عشق و محبت و توجه نثارشان کنید و رابطه نزدیکی با آنان برقرار کنید.