ترکیه ۱۷ هزار پیکارجوی سوری را به لیبی اعزام کرده است

گروه جهان الف،   3990511177

گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» روز شنبه اعلام کرد؛ ترکیه تاکنون ۱۷ هزار پیکارجوی سوری را برای جنگ به لیبی اعزام کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از اسکای نیوز، در گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه آمده است: در میان این ۱۷ هزار مزدور سوری، از جمله ۳۵۰ کودک نیز حضور دارند که پس از آموزش‌های نظامی به لیبی گسیل شده اند.

بر اساس این گزارش، ترکیه تاکنون ۱۰ هزار مزدور غیر سوری از جمله ۲ هزار و ۵۰۰ مزدور تونسی را از خاک سوریه با کمک سرویس‌های اطلاعاتی خود به لیبی اعزام کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزوده است: ترکیه به اعزام نیروهای بیشتر به لیبی ادامه می‌دهد.

رامی عبدالرحمن مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد؛ مزدوران سوری که برای جنگ در کنار دولت وفاق ملی به لیبی اعزام می‌شوند، ماهیانه ۲ هزار دلار دریافت می‌کنند. همچنین ترکیه به آنها تابعیت این کشور را اعطا می‌کند.

بنابر این گزارش، تاکنون ۴۸۱ نفر از جمله ۳۴ کودک و نوجوان از مزدوران ترکیه در درگیری‌های لیبی کشته شدند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه چندی قبل در گزارشی اعلام کرده بود که صدها نفر از مزدوران ترکیه برای انتقال از سوریه به ترکیه رفته و سربازگیری و ثبت نام آنها از سوی نیروهای موسوم به ارتش ملی سوریه طبق دستورات دستگاه اطلاعاتی ترکیه صورت می‌گیرد.

همزمان با افزایش درگیری‌ها در لیبی میان نیروهای دولت وفاق ملی و نیروهای موسوم به ارتش ملی به رهبری ژنرال «خلیفه حفتر»، آنکارا به صورت جدی وارد موضوع لیبی شده و به طور رسمی از دولت «فایز السراج» در مقابل دولت حامی ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده ارتش شرق لیبی حمایت می‌کند.

در همین حال، ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی ششم آذرماه ۹۸ و در جریان سفر فایز السراج رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و دیدار با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه ۲ قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و قرارداد دیگری در مورد توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان ۲ طرف امضا شد.

اردوغان نیز دی ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد که کشورش به درخواست دولت وفاق ملی لیبی به آن کشور نیروی نظامی اعزام خواهد کرد.

پارلمان ترکیه نیز در همین پیوند، ۱۲ دی ۹۸ با لایحه مجوز اعزام نیروی نظامی برای حمایت از دولت وفاق لیبی موافقت کرد.

در مقابل، کشورهای مصر، امارات متحده عربی، عربستان، فرانسه، قبرس و یونان از دولت شرق لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر حمایت می‌کنند و هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای مشترک دخالت نظامی ترکیه در لیبی را محکوم کردند و از دولت آنکارا خواستند، اعزام جنگجویان خارجی از سوریه به لیبی را متوقف کند.