ذوالنور: دستگاه قضایی ‌علیه آمریکا اعلام جرم کند

گروه سیاسی الف،   3990511082

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تعرض دو فروند جت جنگنده آمریکایی به یک فروند هواپیمای ایران در آسمان سوریه، مصداق گردنه‌گیری و راهزنی هوایی است.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با خبرنگاران، تعرض دو فروند جت جنگنده آمریکایی در آسمان سوریه به یک فروند هواپیمای مسافربری ماهان که از تهران عازم بیروت بود را مورداشاره قرار داد و اظهار داشت: در حقیقت این اقدام آمریکایی‌ها مصداق گردنه‌گیری و راهزنی هوایی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: خطوط پروازی مسافری در دنیا باید امنیت لازم را داشته باشند و هواپیماهای مسافری باید بتوانند در خطوط و کریدورهای تعیین‌شده بدون هیچ دغدغه حرکت کنند زیرا هواپیمای مسافربری مانند هواپیمای نظامی قابلیت مانور دادن ندارد.

وی ادامه داد: هواپیماهای نظامی ایمنی لازم را برای حرکات نمایشی و مانوری و عملیاتی دارند، این در حالی است که در هواپیمای مسافرتی با توجه به وزن بالا و جمعیت مسافر هرگونه تکانه و حرکت نابجا به آن‌ها آسیب‌زده و تهدید جانی دارد و خود هواپیما هم قابلیت مانور ندارد.

ذوالنور ابراز کرد: متأسفانه آمریکایی‌ها بدون توجه به حقوق این انسان‌ها و اهمیت جان این انسان‌ها آمدند مثل بقیه جنایاتی که در حق بشریت مرتکب می‌شوند به هواپیمای ایران تعرض کردند که خوشبختانه با درایت و مهارت خلبان از حادثه بدتری جلوگیری شد؛ ولی اگر قرار باشد آمریکایی‌ها این کارها را کنند و تکرار شود تهدیدی برای جان انسان‌ها و خطوط هواپیمایی مسافربری است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنده معتقدم جمهوری اسلامی ایران، سازمان هواپیمایی، وزارت راه و وزارت امور خارجه باید فعالانه با این اقدام آمریکایی‌ها برخورد کنند، همچنین هم دستگاه قضایی جمهوری اسلامی باید در بحث اعلام‌ جرم علیه آمریکایی‌ها و هم  باید مجامع بین‌المللی مثل ایکائو و سایر دستگاه‌ها را فعال کنند که نسبت به امنیت خطوط هوایی در برخورد با کسانی که ناامنی ایجاد می‌کنند جدی باشند تا این مسئله یک سنت نشود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین پرواز از خطوط هوایی جمهوری اسلامی انجام می‌شود، تصریح کرد: دنیا باید نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهد این فقط تعرض به هواپیمای جمهوری اسلامی نیست؛ بلکه یک‌رویه بسیار خطرناک است که جان انسان‌ها را در همه دنیا می‌تواند تهدید کند، یقیناً مجلس هم این مطالبه‌گری و پیگیری را از دولت و وزارت خارجه را خواهد داشت.