پایانی بر یک مجادله درباره عزاداری محرم امسال

گروه اجتماعی الف،   3990511034 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

تاکید رهبر انقلاب درباره فصل الخطاب بودن مصوبات و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره عزاداری امسال و در پی آن بیانیه شورای هیئات‌ مذهبی کشور در خصوص مجالس محرم و تجمعات مذهبی نقطه پایانی است بر یک مجادله جاری در افکار عمومی و فضای مجازی.

پایانی بر یک مجادله درباره عزاداری محرم امسال

به گزارش الف با نزدیک تر شدن به ایام عزاداری محرم موافقان و مخالفان برگزاری «اجتماعات عزاداری» نیز به دامنه اظهار نظرهای خود در فضای مجازی و عمومی افزوده اند و هر کس بنابر دیدگاه خود در این باره نکاتی را بیان کرده است. ورود برخی چهره‌های مشهور سیاسی و مداحان نیز به این چالش آن را داغ تر کرد.

جدا از برخی رویکردهای سیاسی رسانه های فارسی زبان خارج از کشور که مطابق معمول از هر موضوعی که در افکار عمومی داخل کشور مطرح می شود بهانه ای سیاسی برای دنبال کردن مقاصد خود پیدا می کنند آنچه در این باره قابل مشاهده بود واکنش هایی بود که به طور طبیعی در شرایط خطرناک کرونایی از سوی طرفین این ماجرا صورت می‌گرفت.

بدون تردید سخن اغلب مخالفان، تعطیلی آیین عزاداری برای امام حسین (ع) نبود بلکه آنچه حساسیت آنها را برانگیخته بود تجمعات بزرگ و پرجمعیت و آیین های «دسته جمعی عزاداری» در شرایط اپیدمی کرونا بود. 

در مقابل نیز (به جز استثنائاتی) اغلب کسانی که بر اقامه عزای حسینی دراین شرایط تاکید می کردند، بر خلاف القائات برخی رسانه های فارسی زبان خارج از کشور، برپایی عزاداری در محرم امسال را با تاکید و توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی توصیه می کردند. حتی شاید بتوان گفت همان القائات جهت دار رسانه ای با تحریک عواطف دینی، اینان را بعضا به برخی اظهار نظرهای خارج از عقلانیت سوق داد.

البته باید گفت با کمال تاسف موارد نادری نیز از نوعی دینداری متعصبانه و خارج از عقلانیت دینی نیز همچنان وجود دارد که خوشبختانه در جمهوری اسلامی هیچگاه ملاک عمل قرار نگرفته و با اظهارات دیروز رهبر انقلاب درباره عزاداری محرم نیز حجت بر آنها نیز تمام شد.

رهبر انقلاب در سخنانی که دیروز به مناسب عید قربان خطاب به مردم بیان کردند در این باره گفتند: « در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئات، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.»   

بیانیه شورای هیئات‌ مذهبی کشور

امروز نیز شورای هیئات‌ مذهبی کشور در خصوص مجالس محرم و تجمعات مذهبی و عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: « شرط حسینی بودن ولایت‌پذیربودن است و همه هیأت‌های مذهبی مواضع و رهنمودهای مقام معظم رهبری را فصل الخطاب می‌داند و در حال حاضر باید از این تهدید کرونایی هم با شعور حسینی یک فرصت طلایی ساخت.

ـ اذان و قرآن با صدای خوش و از تریبون اماکن مذهبی و هیأت‌ها پخش شود.

۲ـ حضور وعاظ و ذاکران برجسته در رسانه و پخش مستقیم مجالس حضرت اباعبدالله (علیه‌السلام) از طریق شبکه‌های تلویزیونی و فضاهای اینترنتی.

۳ـ احیا و افزایش روضه‌های خانگی، برافراشتن پرچم‌ها و کتیبه‌های سیاه رنگ در میادین‌ و خیابان‌ها و سر درب منازل و… با مدنظر قرار دادن فلسفه قیام حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و یاران با وفایش.

۴ـ فعالیت مستمر هیأت‌های مذهبی در رزمایش کمک‌های مومنانه و حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه.

لذا پیرو دستور اکید مقام معظم رهبری و ولی امر مسلمین برگزاری هرگونه تجمع و فراخوان در سطح هر نقطه از کشور، بدون موافقت و تأیید ستاد ملی کرونا و ستادهای استانی، تحت عنوان هیأت‌های مذهبی که مورد سواستفاده قرار می‌گیرد، ممنوع بوده و عواقب آن به‌عهده برگزار کنندگان خواهد بود و هوشیاری هرچه بیشتر ارادتمندان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) و شما مردم ولایت‌مدار در این ایام بیش از پیش ضروری است.

شورای مرکزی هیئات مذهبی کشور اوامر پیامبرگونه مقام عظمای ولایت فقیه امام خامنه‌ای را نصب‌العین خود قرار داده و خواستار همکاری و عمل به فرامین بیشتر معظم‌له است.»

آنچه در این بیانیه قابل توجه است تاکیدی است که بر شیوه‌های جدیدتر اقامه عزای حسینی صورت گرفته و اینکه هرگونه تجمع و فراخوان در سطح هر نقطه از کشور، بدون موافقت و تأیید ستاد ملی کرونا و ستادهای استانی، تحت عنوان هیأت‌های مذهبی که مورد سواستفاده قرار می‌گیرد، ممنوع بوده و عواقب آن به‌عهده برگزار کنندگان خواهد بود.

با این حال آنچه در این بیانیه دارای ابهام است همین عبارت «هرگونه تجمع و فراخوان در سطح هر نقطه از کشور، بدون موافقت و تأیید ستاد ملی کرونا و ستادهای استانی» است. آیین عزاداری به دلیل ماهیت مردمی آن بسیار متنوع و گسترده است و اغلب آنها نیز ماهیت جمعی دارد بنابراین شورای مرکزی هیئات مذهبی کشور باید هر چه زودتر با مشورت ستاد ملی مبارزه با کرونا معنا و حدود این تجمعات را به دقت روشن کند تا جایی برای برداشت های مختلف نماند و عزاداران حسینی نیز با رعایت پروتکل هایی که از سوی ستاد مبارزه با کرونا اعلام خواهد شد در این حدود به عزاداری بپردازند.