رهبر انقلاب کدام دستاورد دفاعی را مصداق عبور از تحریم‌ها عنوان کردند؟

گروه سیاسی الف،   3990510089 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی تلوزیونی به مناسبت عید سعید قربان، جنگنده آموزشی-رزمی کوثر را یکی از مصادیق توان کشور برای عبور از تحریم‌های دشمنان برشمردند.

رهبر انقلاب کدام دستاورد دفاعی را مصداق عبور از تحریم‌ها عنوان کردند؟
به گزارش فارس، رهبر معظم انقلاب صبح امروز در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید سعید قربان در بخشی از بیانات‌شان با اشاره به تحریم‌های ثانویه دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کردند: تحریم های ثانویه دشمن موجب شد کسانی در داخل در موارد متعدد، صدها مورد وقتی دیدند دستشان به خارج نمی رسد به فکر بیافتند و در داخل تولید کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیان داشتند: ما احتیاج داشتیم به هواپیمای جت آموزشی در نیروهای مسلح و به ما نمی فروختند، ما آمدیم هواپیمای جت پیشرفته آموزشی کوثر را در داخل تولید کردیم. اگر به ما هواپیمای جت آموزشی می فروختند، ما امروز تولید جت آموزشی کوثر را در داخل نداشتیم.

جنگنده آموزشی و رزمی «کوثر» که رهبر معظم انقلاب در بیانات‌شان به آن اشاره کردند، از جمله دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که ۳۰ مرداد سال ۱۳۹۷ و به مناسبت روز صنعت دفاعی رونمایی و به بهره‌برداری رسید.

این هواپیما که حاصل پژوهش و تحقیقات جمعی از مختصصان صنعت هوایی کشورمان در مجموعه‌های مختلف نیروهای مسلح و شرکت‌های دانش‌بنیان همکار صنعت دفاعی است، پروژه‌ای در راستای دستیابی به دانش هواپیماهای جت مافوق صوت آموزشی و رزمی است که کلیه مراحل اجرایی خود را در مجموعه هواپیماسازی ایران (هسا) متعلق به وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با مشارکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گذارنده است.


خط تولید جنگنده کوثر

جنگنده «کوثر» همچنین قدرت پیشرانه خود را از دو دستگاه موتور بومی با نام اوج که نخستین موتور توربوجت ملی ایران است تامین می‌کند که به آن توانایی دستیابی به سقف پرواز ۴۵۰۰۰ پا و حداکثر سرعت ۱.۵ ماخ را می دهد.


موتور توربوجت ملی اوج

موتور این جنگنده که بنا بر اعلام رسمی توانایی به پرواز در آوردن یک جنگنده تا سقف ۱۰ تن را خواهد داشت، از قدرت نزدیک به ۳۰۰۰ پوند رانش برخوردار است که برای مانوردهی و پایداری در آسمان مناسب است.

از دیگر ویژگی‌های جت آموزشی و رزمی کوثر، استفاده از نمایشگرهای دیجیتالی در کابین خلبان است. این نشانگرها که از نوع کریستال مایع است، علاوه بر نمایش پارامترهای مختلف پرواز مانند سرعت، ارتفاع، موقعیت نسبت به افق، دور موتور و... می تواند برای نشان دادن موقعیت مکانی جنگنده بر روی نقشه به صورت متحرک هوشمند و بدون نیاز به استفاده از روش های قدیمی مسیریابی همچون نقشه خوانی یا GPS دستی مورد بهره برداری قرار گیرد ضمن آنکه هواپیما در بحث ناوبری از سامانه های نسل جدید ناوبری تاکتیکی (TACAN) و ترکیبی (INS/GPS لیزری) بهره می گیرد.


نمایشگرهای دیجیتالی در کابین جنگنده کوثر

یکی دیگر از ویژگی های جت رزمی کوثر، بهره گیری از رادار پیشرفته و چندمنظوره است که به طور خاص برای این هواپیما توسعه یافته، ضمن آنکه بهره گیری از سامانه های هشدار دهنده راداری (RWR)، شناسایی دوست از دشمن جهت رهگیری هوایی (IFF)، مدیریت سلاح و پردازشگر تسلیحات، پرتابگرهای چف / فلیر، رادیو نسل جدید جهت ارتباط ایمن نیز مورد توجه قرار گرفته است که هریک به صورت بومی طراحی و توسعه پیدا کرده است.

پس از رونمایی جنگنده کوثر در مردادماه ۱۳۹۷، در ۱۲ آبان‌ماه همان سال آیین افتتاح خط تولید و تحویل نخستین فروند تولید شده به نیروی هوایی ارتش در اصفهان برگزار شد و در انتهای آبان‌ماه نیز نخستین بار این جنگنده در نمایشگاه هوایی کیش به اجرای عملیات نمایش هوایی در برابر حاضرین پرداخت و در همان زمان، امیر خلبان نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش در گفتگو با فارس، از تشکیل تیم آکروجت نیروی هوایی ارتش با استفاده از جنگنده کوثر خبر داد.

کمی بعد در رژه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، این‌بار جنگنده کوثر در محل رژه به اجرای نمایش هوایی پرداخت که مورد توجه بسیاری از ناظران قرار گرفت.


نمایش هوایی جنگنده کوثر در رژه روز ارتش


نمایش هوایی جنگنده کوثر در رژه روز ارتش

***********************************

اما آخرین خبر از جنگنده کوثر مربوط به ابتدای تیرماه سال‌جاری است که در ۵ تیر، سه فروند جنگنده آموزشی-رزمی کوثر که در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) در اصفهان تولید شده بود، به نیروی هوایی ارتش تحویل داده شد.


تحویل سه فروند جنگنده کوثر به نیروی هوایی ارتش


تحویل سه فروند جنگنده کوثر به نیروی هوایی ارتش