در نامه ای سرگشاده  مطالبات جمعی از اساتید  دانشگاه آزاد اسلامی کشور مطرح شد                   اساتید دانشگاه آزاد اسلامی خواستار رفع تبعیض و بی عدالتی های  نظام آموزش عالی و مسئولین این دانشگاه شدند

گروه اجتماعی الف،   3990506105 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

به گزارش الف  طی سالهای اخیر بدنبال رفتار تبعیض آمیز و بی عدالتی های نظام عالی آموزش کشور و برخی از اساتید دانشگاههای دولتی که در هیات ممیزه ارتقاء اساتید دانشگاه آزاد اسلامی از سوی مسئولین این دانشگاه دارای حکم هستند و مانع از ارتقای آنان می شوند، نارضایتی های جدی را بهمراه داشته است.

اساتید دانشگاه آزاد اسلامی خواستار رفع تبعیض و بی عدالتی های  نظام آموزش عالی و مسئولین این دانشگاه شدند

جمعی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با نوشتن نامه ای سرگشاده به محضر مقام معظم رهبری خواستار رفع چنین تبعیض و بی عدالتی هایی از سوی مسئولین دانشگاه آزاد و آموزش عالی کشور شدند. 

  در بخش  ابتدایی این نامه آمده است: همانگونه كه مستحضر هستيد خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامي همیشه در صف اول خدمت به نظام مقدس جمهور ي اسلامی در تربیت جوانان شايسته و فرهيخته بوده و هست و همچنین سهم دانشگاه آزاد اسلامي در تولید علم و افتخار آفرینی برای میهن عزیزمان در سطح ملي و بين المللي غير قابل انكار مي باشد. ليكن مجموعه اساتید زحمتکش، چند سالي است كه از تبعیض و بی عدالتي موجود در نظام آموزش عالي كشور و مسئولین دانشگاه آزاد رنج می برد.

در بخش دیگری با اشاره به این تبعیض که منجر به بی انگیزگی و بي رغبتي گسترده در ميان اساتید و كاركنان دانشگاه آزاد اسلامي شده، آمده است: واضح است كه دليل اين مدعا، تفاوتهاي فاحش ميان دانشگاههای دولتی و دانشگاه آزاد اسلامي در بخشهاي مختلف می باشد. از طرفي در طي عمر چند دهه اي دانشگاه (به ويژه از سال 1391 به بعد)، وعده های پرشمار مسئولان دانشگاه، خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامي را حقیقتا خسته و ناامیدكرده است تا جايي كه اكنون پس از سالها سكوت و تحمل این تبعیض برآن شدیم كه دردنامه خود را خدمت حضرتعالي ارائه نما ییم تا همچون همیشه با نگاه عدالتخواه و نظر بلند حضرتعالي مشكلات این خانواده مرتفع و شاهد بازگشت انگیزه و رغبت به تك تك اعضا باشیم.

بطورخلاصه رفتارهای تبعیض آمیز مسئولین دانشگاه آزاد و نظام آموزش عالی در دومحور  پرداخت حقوق - مزایا  و فرآیند ارتقاء-علمی تبدیل وضعیت اساتید دانشگاه آزاد اسلامی بشرح زیر ارایه شده است:

1- احكام حقوقي و دریافتی اساتید دانشگاه آزاد حداقل 70 % كمتر از دانشگاهها ي دولتي و در مقابل، ساعات موظفي اساتید 50 % بيشتر است.

برای نمونه مقایسه جدول زیر بصورت میانگین در ترازهای  تقريباً ي یكسان انجام شده است (مستندات پيوست ميباشد)

همانگونه که در جدول مذکور ملاحظه می شود مقایسه  بین حقوق آخرین احکام سال98 دانشگاه آزاد و آخرین احکام سال99 دانشگاههای دولتی صورت گرفته است. گفتنی است تاآخرین لحظه تنظیم این دردنامه مسئولان دانشگاه آزادبا سپری شدن چندین ماه از سال99 هنوزاحکام را ابلاغ و اجرا نکرده اند درحالیکه اکثر سازمانهای کشوری و لشگری به این مهم اقدام نموده اند.

2-فرا یند ارتقاء علمی و تبدیل وضعيت اساتید دانشگاه آزاد اسلامي بسیارطولانی و سختگیرانه می باشد كه معمولاً زمان بررسی و  پاسخ به پرونده ها چند برابر نمونه مشابه در دانشگاههای دولتي است.

نکته قابل تامل این است که برخلاف روال معمول فرآیند بررسی پرونده ارتقاء اساتید در دانشگاه آزاد را اساتید دیگری از دانشگاه های دولتی آنهم بصورت متمرکز در تهران برعهده دارندکه با رویکرد بسیار سختگیرانه نیز عمل می نمایند و حتی این شائبه قریب به یقین وجود دارد که نگاه مثبتی به ارتقاء اساتید در دانشگاه آزاد ندارند. (مصداق این ادعا در بند 3-1 فرمهای ارتقاء علمی مربوط به ارزیابی مقالات، آن دسته از مقالاتی که در مجلات علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد چاپ شده لحاظ نمی کنند) یعنی متاسفانه مقالات علمی که توسط اساتید دانشگاه آزاد در مجلات علمی – پژوهشی خود دانشگاه آزاد چاپ می شوند برای ارتقاء علمی این اساتید هیچ امتیازی محسوب نمی شود.؟

شایان ذکر است خانواده دانشگاه آزاد دارای 25هزار عضوهیات علمی و 30هزار کارمند است که اعتبار و موفقیت خود را مدیون دانشگاه آزاداسلامی می دانند و به این ساختار نوپا و ثمره انقلاب اسلامی تعلق روانی، شغلی و سازمانی دارند و به آن افتخار می نمایند. بسیاری ازاین اساتید داری رزومه ای درخشان در سطح ملی و بین المللی هستند و قابلیت، تعهد و شایستگی مدیریت این ساختاردرسطح کلان را دارند. ...لذا مصرانه پیشنهاد می کنیم جهت مدیریت دانشگاه آزاددر سطوح عالی، به افرادی از بدنه این دانشگاه  اعتماد شود تا بهبود نتایج عملکردی دانشگاه را شاهدباشیم.   

بطورخلاصه برخی از سایر بی عدالتی و تبعیض ها در دانشگاه آزاد اسلامی عبارتند از:

* ضعف و نارسایی جدی در تامین و توجه به امکانات رفاهی حداقلی در مقایسه با سایر دانشگاهها وارکان دولتی و حتی خصوصی

*  تفاوتهای جدی و معنادار و تحقیرآمیز در خصوص نوع رفتار سازمانی ، نوع ادامه حضور و تامین حقوق و مزایای اساتید در قیاس با دانشگاههای دولتی که علاوه بر عدم افزایش منطقی، زمان صدور و اجرای احکام جدید برای افزایش حقوق تا 6ماه به تعویق می افتد.

 * در سالهای اخیر شاهد تحمیل طرحهای پژوهشی با هزینه های سنگین از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد به واحدهای تهران بودیم 

* بدیهی است این طرحها با دستورات فرا قانونی مدیران انجام شده و درخصوص ضرورت و کیفیت و مجری طرح ابهاماتی وجوددارد.

در بخش پایانی این نامه سرگشوده تاکید شده است: تبعیض حقوقی و درآمدی در دانشگاه آزاد نه تنها درخصوص اساتید بلکه درمورد کارکنان و نیروهای شریف اداری این دانشگاه نیز اعمال شده است به نحوی که موجبات نارضایتی و بی انگیزگی گسترده ای را در بین این عزیزان فراهم نموده است. لذا اساتید دانشگاه آزاد اسلامی عاجزانه از محضر مقام معظم رهبری تقاضا ی استیفای حقوق خانواده بزرگ این دانشگاه که مجموعه ای چند ده هزار نفری است را نموده و خواستار صدور دستور پیگیری و اجرای عدالت و رفع تبعیض( حقوقی- معیشتی  و ارتقاء علمی) در این دانشگاه  شده اند.

جمعي از اساتيد دانشگاه آزاد اسلامي -   تیر1399