پروتکل‌های برگزاری مراسمات محرم اعلام شد

گروه فرهنگی الف،   3990506101 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: با توجه به وضعیت قرمز استان‌های خوزستان و لرستان برنامه‌ریزی‌های مناسبی جهت برگزاری مراسمات محرم اتخاذ شد.

پروتکل‌های برگزاری مراسمات محرم اعلام شد

به گزارش فارس، محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت وزرات بهداشت در جلسه نشست اتخاذ راهکار و تمهیدات بهداشتی جهت برگزاری مراسم محرم حسینی در شرایط کرونا اظهار کرد: باتوجه به وضعیت کرونا قرمز در استان‌های خوزستان و لرستان باید برای اجرای برنامه‌های عزاداری ایام محرم برنامه‌ریزی‌های متناسبی صورت گیرد.

وی افزود: در تجمعات انسانی احتمال ابتلا به دلایل عدم رعایت فاصله فیزیکی بیش از یک‌ونیم متر، احتمال عدم تهویه مناسب، احتمال تماس با سطوح و عدم امکان شست‌وشوی مکرر دست و عدم امکان رعایت مناسب اصول بهداشتی مناسب بیشتر است.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: طبق برنامه ریزی های ستاد ملی مبارزه با کرونا ضوابط کلی از جمله هئیت امناء و رئیس هئیت در هماهنگی با ادارات سازمان تبلیعات مسؤول نظارت و حسن اجرای ضوابط برنامه های عزاداری خواهند بود.

وی عنوان کرد: از دیگر ضوابط اولویت با برگزاری همه مراسم در فضای باز با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است‌.

مطلق تصریح کرد: طبق این ضوابط سازمان تبلیغات مامور به رایزنی‌های با مسؤولان، هئیت‌ها و تشویق و حمایت از آنها برای انتقال مراسم به کوچه‌ها و یا خیابان‌های مجاور هیئت خواهند بود.

وی تصریح کرد: دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی ملزم به پشتیبانی برای برگزاری مراسم و فضای باز خواهند بود.

ضوابط کلی برگزاری مراسم متناسب با وضعیت شهرها

محمد اسماعیل مطلق گفت: ضوابط و اجرایی در شهرهای قرمز به گونه‌ای تدوین شده است که دسته‌گردانی و برگزاری هرگونه مراسم غیر از مراسم‌ تاسوعا و عاشورا آن هم تحت ضوابط شدید بهداشتی ممنوع است.

وی در ادامه افزود: این ضوابط برگزاری مراسمات را برای شهرهای زرد در فضای بسته ممنوع کرده است و در شهرهای سفید برگزاری مراسم‌های عزاداری رعایت ضوابط بهداشتی مجاز است.

ضوابط اجرا مراسم در محیط های سرپوشیده

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: ضدعفونی مستمر محل برگزاری مراسم قبل و بعد و حین اجرای مراسم ضروری است همچنین لازم است گیت‌های بهداشتی در ورودی هر هیات مستقر شوند‌.

وی ادامه داد: استفاده از ظروف حاوی مواد ضدعفونی دست با پایه نگه دارنده به تعداد و فاصله مناسب در محل برگزاری مراسم لازم است.

محمداسماعیل مطلق بیان کرد: اجباری بودن استفاده از ماسک برای تمامی افراد حاضر درمراسم و مداحان، پرهیز از برهنه شدن و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هنگام سینه‌زنی، علامت گذاری مکان استقرار افراد در هئیت و محاسبه حداکثری ظرفیت فضای سرپوشیده بر اساس پروتکل‌های بهداشتی الزامی است.

وی اذعان کرد: استفاده از تمام ظرفیت‌های طبیعی و رسانه‌ای هیئت برای رعایت ضوابط، درج شعار من ماسک میزنم در ورودی‌ هیئت‌ها، نصب استند و پوسترهای آموزشی و اطلاع رسانی پیامکی ضروری است.

مطلق گفت: تمامی آبخوری‌ها و آب سردکن‌ها به صورت موقت باید جمع‌آوری شوند و آب بطری شده استفاده شود.

ضوابط دسته گردانی

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در دسته‌های عزاداری متصدیان مشخصی باید برای ضدعفونی مستمر و اقلام بهداشتی تعیین شود همچنین استفاده کلیه افراد از ماسک، ضدعفونی کامل ابزار، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی حین برگزاری مراسم و تذکر مستمر مداحی مبنی بر رعایت ضوابط از دیگر قوانین دسته‌گردانی است.

ضوابط ایستگاه‌های صلواتی

مطلق درادامه پروتکل‌های اجرایی ماه محرم گفت: لزوم اخذ مجوز ایستگاه صلواتی از سازمان تبلیغات و مشخص بودن مسؤول ایستگاه، شست‌وشوی مستمر ایستگاه استقرار تجهیزات ضدعفونی دست برای مراجعین، استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی، ارائه آبجوش به شکل سلف سرویس و ارائه آب، چای و دمنوش وسایر اقلام پذیرایی به شکل دسته‌بندی از ضوابط لازم ایستگاه‌های سلامتی است.

ضوابط پذیرایی در هئیت و طبخ توزیع غذای نذری

اسماعیل مطلق در این خصوص بیان کرد: استفاده از ظروف گیاهی برای سلف، توزیع آب و نوشیدنی و ماست به شکل بسته‌بندی، عدم سرو انواع سبزیجات و سالاد ضروری است.

وی ادامه داد: لزوم معروفی طبخ غذا و آشپزخانه‌ها به اداره بهداشت و اخذ مجوزهای لازم، ممنوعیت ورود و خروج به محل طبخ غذا و ضرورت اخذ کارت گواهی تندرستی برای مسوؤلان پذیرایی و طبخ غذا از دیگر موارد ضروری و لازم اجرا است‌.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: توزیع غذا در کوتاه‌ترین زمان پس از طبخ با بسته بندی بهداشتی یک نفره، ممنوعیت عرضه غذای رو باز و لزوم رعایت ضوابط بهداشتی و عدم دخالت افراد متفرقه در توزیع غذا اجباری است‌.

وی عنوان کرد: عدم پذیریش غذای آماده و بسته‌های غذایی نذری از افراد ناشناس توسط هیئت‌ها و ممنوعیت قربانی احشام در جلوی هیئت‌های از دیگر موارد است که باید اجرا شوند.

ضوابط بازنمایی رسانه‌ای مراسم

مطلق اذعان کرد: از انتشار عکس و فیلم هایی که درآنها ضوابط بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشده جدا باید اجتناب کرد‌.

عناوین جرایم وتخلفات

محمداسماعیل مطلق افزود: عدم رعایت ضوابط بهداشتی در هیئت، مسجد وتکایا، عدم توجه تذکرات، طرح مطالب و یا انجام اعمال خلاف ضوابط و تحریک و تهدید با روش‌هایی برای نقض ضوابط از عناوین جرایم تخلفاتی است که با آنها برخورد می شود.

مطلق در ادامه گفت: اولین کاری که باید انجام شود سطح سواد سلامت مردم در باره کووید 19 و ماه محرم باید بالا برود.

وی با تاکید بر سلامت مردم، افزود: در ایام ماه محرم همه باید ماسک بزنند و در صورت امکان در ایام محرم ماسک رایگان توزیع کنند، شست‌وشو مکرر دست‌ها با آب و صابون و مواد ضدعفونی شود.

وی گفت: فاصله هر فرد در تجمعات حدود دو متر باشد و مراسمات در فضای باز اجرا و کمتر از دو ساعت برگزارشوند همچنین بهتر است که مراسمات در روز اجرا شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۳۸۸۱۰۱۳:۵۴:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۶
به لحاظ عقلی و شرعی برگزاری عزاداری حرام هستش خود دانید ملت را به کشتن می دهید
ناشناس۱۵۳۸۸۱۸۱۳:۵۹:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۶
در این شرایط خراب باعث گریز از دین میشود .
ناشناس۱۵۳۸۹۴۵۱۵:۱۲:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۶
حالا نمیشه امسال مراسم محرم تو خونه ها برگزار شه ترو خدا رحم کنید خودتون هم میدونید 10 درصد اینها که گفتین اجرا نمیشه خدا بدادمون برسه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین