برگزاری مراسم معارفه رئیس جوان دیوان محاسبات کشور/ موافقان و مخالفان مهرداد بذرپاش چه می‌گویند

گروه سیاسی الف،   3990506063 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

امروز مراسم معارفه مهرداد بذرپاش برای ریاست دیوان محاسبات کشور برگزار شد. این اتفاق در حالی رخ داد که در چند روز اخیر ، درباره سوابق کاری او میان موافقان و مخالفان بحث‌هایی در گرفته بود.

برگزاری مراسم معارفه رئیس جوان دیوان محاسبات کشور/ موافقان و مخالفان مهرداد بذرپاش چه می‌گویند

به گزارش الف، امروز در حالی معارفه رئیس جدید دیوان محاسبات برگزار شد که مجلس روز  1 مرداد با 158 رأی از مجموع 244 رأی مأخوذه نمایندگان مجلس شورای اسلامی وی را به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب کرده بود.

ضرغام صادقی، عادل آذر، مهرداد بذرپاش و لطف‌الله فروزنده از گزینه‌های کمیسیون برنامه و بودجه برای ریاست دیوان محاسبات بودند که مهرداد بذرپاش با ۱۵ رأی، لطف‌الله فروزنده با ۱۳ رأی به عنوان گزینه کمیسیون به صحن علنی مجلس معرفی شده بودند.

امروز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تودیع و معارفه رییس و داستان دیوان محاسبات با اشاره به برخی حواشی پیرامون انتخاب مهرداد بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات خطاب به وی گفت: هرچه بود گذشت از امروز عمل شماست که در پیشگاه خدا، نمایندگان و مردم قضاوت می‌شود ثابت کنید که فرزند گام دوم هستید این خواسته یکایک ما در مجلس شورای اسلامی از شماست.

قالیباف ادامه داد: من مکلف هستم از قانون دفاع و مو به مو قانون را اجرا کنم. فرآیند انتخاب رییس و دادستان دیوان محاسبات براساس قانون پیش رفت. تعداد نامزدها در این دوره بیشتر بود و رقابت جدی مومنانه‌ای شکل گرفت. من موظف هستم انتخاب مجلس شورای اسلامی را پاس بدارم و از آن حمایت کنم. ان‌شاء‌الله دو برادر عزیز هم با کار و تلاش‌شان به انتخاب درست مجلس شورای اسلامی صحه بگذارند.

مهرداد بذرپاش، رئیس جدید دیوان محاسبات نیز در واکنشی به اتفاقات چند روز اخیر گفت: با دیوان کار سیاسی نخواهیم کرد. با ما برخورد سیاسی شد ولی با کسی سیاسی برخورد نمی‌کنیم. 

بیشتر بخوانید:

بذرپاش: پاسداری از بیت المال ماموریت اصلی دیوان محاسبات است

قالیباف: فرآیند انتخاب رئیس دیوان محاسبات قانونی بود/ رقابت مومنانه‌ای در کمیسیون برنامه بودجه شکل گرفت

برگزاری مراسم معارفه بذرپاش با حضور قالیباف + عکس

وی افزود: کلکسیونی از تهمت را به ما وارد کردند که از همه‌ آنها گذشتم. پاسخ ما، کار بیشتر برای مردم و نظارت دقیق‌تر بر بیت المال کشور است.

نگاهی به استدلال های موافقان و مخالفان بذرپاش

در یک هفته اخیر بحث هایی بین موافقان و مخالفان مهرداد بذرپاش درباره سوابق و مدارک ارائه شده وی به کمیسیون وجود داشت. ابتدا احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام 31 تیرماه و یک روز قبل از رای گیری مجلس، در نامه ای به محمدباقر قالیباف از وی خواست تا در مورد انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان یکی از منتخبان ریاست دیوان محاسبات تجدید نظر نموده و کمیسیون برنامه و بودجه را از ادامه بررسی صلاحیت وی بازدارد.

توکلی در بخشی از نامه خود آورد بود: «پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش از اساس غیرقانونی است. چرا که تبصره 1 ماده 51 قانون آئین نامه داخلی مجلس می گوید که داوطلب باید حداقل بیست سال سابقه کار داشته باشد. در حالی که سابقه کار نامبرده به 17 سال هم نمی رسد.

وقتی برادرانه به آقای بذرپاش تذکر داده شد که جنابعالی بیست سال سابقه کار ندارید و سابقه تراشی نیز در شان شما نیست و مصلحت آن است که داوطلب نشوید تا اعتراضات برانگیخته نشود، گفت که من در سال 1378 در تاسیس فلان پژوهشگاه نقش مهمی داشتم. و بعدا در بسیج دانشجویی سمت فرماندهی داشتم. در حالی که سابقه کار در عرف و متون حقوقی معنای روشنی دارد که رکن آن بیمه شدن در مشمولین قانون کار است و غیر آن، و داشتن حکم استخدامی در مشمولان قوانین استخدامی دولتی است».

اما در روز رای گیری سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نائب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در نامه ای به احمد توکلی نوشت:« شرایط نامزدهای ریاست دیوان محاسبات و دادستانی، از جمله داشتن 20 سال سابقه‌ی کار، طی چند جلسه ابتدا در کمیته دیوان محاسبات و سپس در کمیسیون برنامه و بودجه مورد مداقه قرار گرفته و منتخبین پس از احراز شرایط، از بین نامزدها انتخاب شده‌اند».

بیشتر بخوانید:

درخواست توکلی از قالیباف برای حذف نام بذرپاش از منتخبین ریاست دیوان محاسبات کشور/ پذیرش داوطلبی بذرپاش از اساس غیرقانونی است

پاسخ میرتاج‌الدینی به نامه احمد توکلی درباره بذرپاش

جوابیه دیده‌بان شفافیت و عدالت به نامه میرتاج‌الدینی

علیرضا شهبازی، رئیس کمیته دیوان محاسبات، امور مالی و اموال مجلس نیز طی بیانیه‌ای تاکید کرد« فرایند انتخاب رئیس دیوان محاسبات با «رعایت تمام مفاد قانون آیین‌نامه داخلی و رعایت شرایط احراز قانونی و متکی به رأی نمایندگان ملت» بوده است».

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز معتقد است: رئیس جدید دیوان محاسبات کل کشور، در کارنامه کاری خود معاونت رئیس جمهور، ریاست سازمان ملی جوانان و عضویت در هیات رئیسه مجلس در دوره نهم را جای داده است....  بذرپاش در حوزه اجرایی در جایگاه مدیرعاملی بزرگترین کارخانه خودروسازی کشور قرار داشته است.

با وجود رای مجلس، موضع گیری ها و نامه نگاری ها، رزومه و سوابق منتشر شده از مهرداد بذرپاش توسط حامیانش در فضای مجازی شائبه های جدیدی را مطرح کرد. به عنوان نمونه، وجود گواهی اشتغال به کار از پژوهشکده سامانه‌های هوشمند صنعتی شهید رضایی حرف و حدیث‌های فراوانی را بوجود آورد چرا که برخی معتقد بودند اگر چه نامه تاریخ سال 1383 را دارد اما  فونت ایران نستعلیق که در نامه وجود دارد آن زمان وجود نداشته است.

در پاسخ به این مسائل، پژوهشکده سامانه‌های هوشمند صنعتی شهید رضایی بیانیه‌ای در تاریخ 4 مرداد ماه صادر کرد. در بخشی از این بیانیه تاکید شده بود:«در فقره مذکور نیز بنا به درخواست جناب آقای مهرداد بذرپاش جهت صدور گواهی همکاری، مفاد این گواهی در سربرگ فعلی پژوهشکده با توجه به شواهد و تأیید ریاست وقت پژوهشکده، آقای مهندس منصور رحیمی مبنی بر همکاری ایشان از تاریخ ۷۹ تا ۸۲، با امضای ایشان صادر شده و در اختیار آقای بذرپاش قرار گرفته است».

امروز اما مراسم تودیع و معارفه ریاست دیوان در حالی امروز برگزار شد که احمد توکلی دیروز در توئیتی به جلسه با قالیباف درباره موضوع بررسی روند انتخاب بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات اشاره کرده است.

 توکلی در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «دیروز جلسه با رئیس مجلس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، دو نماینده دیگر و مدیرعامل دیده بان، استدلال هایمان در اعتراض به انتخاب رئیس دیوان محاسبات شرح دادیم. گفتند فرآیند آن انتخاب قانونی بوده، شما هم اعتراضتان را قانونی پیگیری کنید. امروز در جلسه ویژه دیده بان در این باره تصمیم می گیریم.»

بیشتر بخوانید:

احمد توکلی همچنان پیگیر پرونده ریاست بذرپاش بر دیوان محاسبات