اشک‌ها و لبخندها در منطقه عربی پس از خروج ترامپ از کاخ سفید

گروه جهان الف،   3990504112 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با توجه به ماهیت روابط دونالد ترامپ با کشورهای عربی٬ در آستانه برگزاری انتخابات جدید آمریکا٬ در میان اعراب برخی با شکست ترامپ خوشحال می‌شوند و عده‌ای آرزو می‌کنند او همیشه در کاخ سفید بماند.

اشک‌ها و لبخندها در منطقه عربی پس از خروج ترامپ از کاخ سفید

به گزارش الف نظرسنجی‌های جدید روزنامه نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد که دوران اقامت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید به سر آماده و او به زودی آنجا را ترک خواهد کرد. عملکرد اشتباه ترامپ در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا که منجر به ابتلای شمار غیرقابل تصوری از شهروندان این کشور و نیز مرگ تعداد بالایی شد و نیز برخورد نژادپرستانه پلیس‌های آمریکایی حامی ترامپ با شهروندان سیاه پوست ٬ تاثیر زیادی در رای شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی داشت.

طبق اطلاعات این روزنامه مشهور آمریکایی٬ «جوزف رابین بایدن» معروف به «جو بایدن» یکی از رقبای انتخاباتی ترانپ از حزب دموکرات موفق شده تا امتیاز گسترده‌ای در میان زنان و رای‌دهنگان رنگین پوست برای خود کسب کرده و نیز در میان جمهوری‌خواهانی که به دلیل سهل‌انگاری ترامپ در مقابله با کرونا خواستار جدا شدن از وی هستند نفوذ کند.

نیویورک‌تایمز می افزاید که در حال حاضر جو بایدن در جلب آرا بااختلاف ۱۴ درصدی صدر نشین بوده و توانسته ۵۰ درصد از آرا را در مقایسه با ۳۶ درصد ترامپ به دست بیاورد.

به نوشته روزنامه مذکور آمریکایی دونالد ترامپ نتوانست در طول دوران ریاست‌جمهوری خود از ۲۰۱۶ تاکنون یک چهره مردمی و ملی برای خود ایجاد کرده و محبوبیتی میان شهروندان کشورش پیدا کند. او همچنین از زمان انتصاب خود به سمت ریاست‌جمهوری ایالات متحده تلاشی برای جلب حمایت بیشتر گروه‌های راست گرا که او را به کاخ سفید رساندند نکرد.

اما در دوره اخیر پس از شکست دولت ترامپ در جلوگیری از شیوع گسترده کرونا و بحران اقتصادی و بعد از آن اتفاقات نژادپرستانه‌ای که در آمریکا رخ داد٬ می‌توان عمق نفرت رای‌دهنگان را نسبت به ترامپ در نظراتشان مشاهده کرد.

به طور کلی نتایج نظرسنجی‌های نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد که آمریکا با توجه به نظر اغلب رای‌دهندگان که دولت ترامپ را در مهم‌ترین آزمون‌هایی که با آن مواجه بود رد کردند٬ آماده اخراج وی از کاخ سفید است.

در همین زمینه پایگاه خبری العربی الجدید خروج ترامپ از دولت ایالات متحده برای برخی خوشایند والبته برای برخی ناخوشایند خواهد بود که در این میان شهروندان کشورهای عربی که انتخابات آمریکا را دنبال می‌کنند از جمله کسانی هستند که رفتن دونالد ترانپ از کاخ سفید آنها را خوشحال می کند.

این امر پنج علت دارد:

-حمایت ترامپ از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای گسترش اشغالگری‌ها در کرانه باختری و ارتفاعات جولان و نیز اعلام توطئه ضد فلسطینی «معامله قرن» با هدف حذف مسئله فلسطین.

- انتقال سفارت آمریکا در اراضی اشغالی به قدس.

-حمایت از مستبدان و سرکوبگران عرب به ویژه در ماجرای قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی به دستور «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان٬ با وجود محکومیت‌های گسترده این جنایت در سیا و کنگره و انجمن نخبگان آمریکایی.

- برقراری ارتباطات قوی و موثر با «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و همه کشورهای محاصره کننده قطر که موجب ایجاد یک بحران حل ناشدنی در حوزه خلیج فارس شده‌اند.

-اصرار بر تقویت تسلیح امارات و عربستان در جنگ یمن و ارتکاب جنایت‌های فجیع غیرانسانی علیه غیرنظامیان این کشور.

به نوشته العربی الجدید علاوه بر آن موضع افراط‌گریانه ترامپ در قبال اعراب و مسلمانان به ویژه در بحث «مهاجرت» و «اسلام‌هراسی» از جمله دیگر دلایل نفرت شهروندان عربی نسبت به وی است. به طور کلی اگر اعراب و مسلمانان جایی در انتخابات آمریکا داشتند٬ اغلب ترامپ را رد می‌کردند.

العربی الجدید افزود: اما در مقابل در همین کشورهای عربی هستند کسانی که آرزو می ‌کنند دونالد ترامپ هیچ گاه کاخ سفید را ترک نکند. محمد بن سلمان و محمد بن زاید و عبدالفتاح السیسی و خلیفه حفتر در لیبی که به شکل همه جانبه تحت حمایت دولت ترامپ هستند هرگز راضی به شکست وی در انتخابات آینده آمریکا نیستند.البته این به معنای آن نیست که طرف‌های مذکور بعد از ترامپ٬ با آمریکا دشمن می‌شوند؛ بلکه آنها همچنان هم‌پیمان ایالات متحده باقی می‌مانند٬ اما باید مورد محاسبه و توبیخ دولت جدید قرار بگیرند.

طبق اطلاعات پایگاه خبری العربی الجدید در خصوص شرایط صهیونیست‌ها بعد از شکست ترامپ در انتخابات پیش رو٬ هرچند دونالد ترامپ به ویژه با رونمایی از معامله قرن امتیازاتی را به آنها داد که هرگز در دولت‌های پیشین آمریکا سابقه نداشت؛ اما با توجه به ماهیت روابط میان دوطرف از گذشته٬ خدشه‌ای به این ارتباط وارد نمی‌شود٬ مگر در زمینه بحث الحاق کرانه باختری و عملکرد نتانیاهو که رفتار خود را مطابق با دولت جدید تغییر خواهد داد.

البته همه این تئوری‌ها منوط به آن است که همانند چهار سال گذشته یک اتفاق غیرقابل‌پیش بینی و شوکه کننده در ایالات متحده رخ ندهد که در این صورت حضور ترامپ در کاخ سفید به مدت چهار سال دیگر تمدید شده و باید منتظر فاجعه‌آفرینی‌های جدید وی در آمریکا و سراسر جهان باشیم.