برای زنده ماندن ماسک بزنید

گروه سلامت الف،   3990501039 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بر اساس مطالعه‌ای که دانشمندان دانشگاه آکسفورد انجام دادند، استفاده از ماسک تا درصد قابل توجهی از مرگ افراد در برابر ویروس کرونا جلوگیری می‌کند.

برای زنده ماندن ماسک بزنید

به گزارش پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا این روز‌ها آنقدر با سرعت پیش می‌رود که دیگر کسی به گرد پایش نمی‌رسد. افزایش شمار مبتلایان و جان باختگان این ویروس این روزها، نگرانی‌ها را در مورد این مهمان ناخوشایند تشدید کرده است. گرچه تلاش دانشمندان برای کشف واکسن به طور شبانه روزی ادامه دارد، اما با این حال هنوز راه درمانی برای آن یافت نشده و مردم با این دشمن میکروسکوپی دست به گریبانند.

به گفته متخصصان و به ویژه سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر تنها راه پیشگیری از شیوع این بیماری استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست‌هاست. گرچه هنوز برخی از افراد اهتمامی به رعایت بهداشت و استفاده از ماسک ندارند.

در همین رابطه دانشمندان دانشگاه آکسفورد در آخرین تحقیقات خود اذعان کردند استفاده از ماسک می‌تواند تا درصد قابل توجهی به محافظت از فرد در برابر ویروس کرونا کمک کرده و مانع از انتشار آن شود.

استفاده از ماسک در کاهش شیب ابتلا موثر است

مقامات انگلیس و متخصصان این کشور تأکید می‌کنند مهمترین فایده استفاده از ماسک جلوگیری از انتشار ویروس هنگام عطسه و سرفه است؛ همچنین استفاده از ماسک سبب می‌شود فرد ویروس کمتری را استنشاق کند این امر تاثیر بسیاری در کاهش شیب ابتلا دارد و حتی می‌تواند از مرگ و میر نیز جلوگیری کند.

قوانین مربوط به استفاده اجباری از ماسک در سراسر جهان متفاوت است، زیرا دولت‌ها در مورد اینکه آیا این کار واقعاً مفید است یا خیر تردید دارند؛ اما شواهد نشان داده است که ماسک‌ها تاثیر بسزایی در کنترل شیوع بیماری دارند.

به گفته دانشمندان افرادی که ماسک دارند کمتر در معرض ابتلا به بیماری کووید ۱۹ قرار دارند، در نتیجه به احتمال زیاد در صورت ابتلا علائم خفیفی را تجربه می‌کنند و یا بدون علامت خواهند بود.

تحقیقات مختلفی در مورد انواع مناسب ماسک انجام شده است، اما اخیرا با توجه به شیوع گسترده کووید ۱۹، متخصصان به طور فزاینده‌ای به این تصور متکی هستند که هر نوع ماسکی بهتر از استفاده نکردن از آن است.

در مطالعه‌ای که دانشمندان دانشگاه آکسفورد در این باره انجام دادند، مشخص شد ماسک‌های جراحی به اندازه ماسک‌های N۹۵ برای کادر درمان موثر هستند و تنها تفاوت آن‌ها در ذرات نهفته‌ای است که قادر به فیلتر آن‌ها نیستند.

ماسک‌های N۹۵ از ماده‌ای ضخیم ساخته شده‌اند که محکم روی صورت قرار می‌گیرند و می‌توانند ۹۵ درصد از کل ذرات موجود در هوا را فیلتر کنند؛ این در حالی است که ماسک‌های جراحی برای تنفس و کار بسیار آسان‌تر هستند، اما در جلوگیری از ورود ذرات ریز کارآمدی ماسک‌های N۹۵ را ندارند؛ این ذرات ۲۰ برابر کوچکتر از باکتری‌ها هستند از این رو یک مطالعه در این زمینه همچنان ادعا می‌کند افراد بدون علائم نباید به ماسک‌های جراحی اعتماد کنند.

و اما در مورد کارآیی ماسک‌های پارچه‌ای، به گفته بابک جاوید محقق اصلی بیمارستان‌های دانشگاه کمبریج، با وجود داشتن شواهد کافی، برخی از داده‌ها حاکی از آن است که ماسک‌های پارچه‌ای نسبت به ماسک‌های جراحی تنها ۱۵ درصد در جلوگیری از انتشار ذرات موثر هستند.