کانادا: ایران حرف آخر را درباره تحلیل داده‌های پرواز اوکراینی می‌زند

گروه جهان الف،   3990431093 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هیات (اداره) ایمنی حمل و نقل (TSB) کانادا اعلام کرد: ایران در خصوص این که چه کسی اطلاعات ثبت شده هواپیمای مسافربری اوکراینی را بررسی کند، حرف آخر را می‌زند.

کانادا: ایران حرف آخر را درباره تحلیل داده‌های پرواز اوکراینی می‌زند
ایرنا نوشت: به گزارش تارنمای کانادایی نشنال پست، کتی فاکس رئیس اداره حمل و نقل کانادا روز دوشنبه در یک مصاحبه گفت که طبق قانون هوانوردی بین المللی ایران از اختیارات لازم برای هدایت تحقیقات و کنترل اطلاعات منتشره برخوردار است.

وی تاکید کرد که روند دانلود کردن اطلاعات پروازی و صدای کابین خلبانان هواپیمای اوکراینی روز دوشنبه با موفقیت در پاریس تکمیل شد. هیات ایمنی حمل و نقل تیمی را به پاریس اعزام کرد که شاهد پیاده کردن این اطلاعات باشد.

این مقام کانادایی همچنین گفت: هنوز معلوم نیست بررسی داده ها در فرانسه رخ می دهد یا این که ایران اطلاعات را باز می گرداند تا بررسی و تجزیه و تحلیل آن در داخل این کشور انجام شود.

هواپیمای خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر بلافاصله بعد از بلند شدن در زمین از تهران دچار سانحه شد و سقوط کرد.

این رسانه افزود: هیات ایرانی در سازمان هوانورودی بین المللی به  این آژانس سازمان ملل متحد گفته بود که اطلاعات و صدای کابین خلبانان تا ۲۵ مارس (۶ فروردین۱۴۰۰) برای محققان هوانوردی اوکراین ارسال می شود که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.

طیق ضمیمه ۱۳ کنوانسیون ایمنی هوانوردی بین المللی، تحت عنوان «کشور محل وقوع» با توجه به این سانحه در ایران رخ داده است این کشور می تواند هدایت تحقیقات را برعهده بگیرد. با این حال ایران می تواند از کشوری دیگر برای تحقیقات کمک گرفته یا هدایت بررسی آن را به کشور دیگری واگذار کند.

در رابطه سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی توسط مخالفان اوکراینی در شش سال پیش، اوکراین از هلند خواست ریاست تحقیقات را عهده دار شود.

این مقام کانادایی توضیح داد که: تیم تحقیقات هلند از طرف اوکراین با گذشت ۱۵ ماه از این سانحه به این سوالات پاسخ دادند: چرا سقوط کرد؟ چرا حریم هوایی اوکراین در آن زمان بسته نبود؟ چرا هواپیماها همچنان در آنجا پرواز می کردند؟

فاکس تاکید کرد که ایران به هر دلیلی گزینه هدایت تحقیقات را انتخاب کرده است و به موجب قانون ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) حق این کشور است.

سازمان قضایی نیروهای مسلح، غلامعباس ترکی روز دوشنبه گفت: جعبه های سیاه هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین روز جمعه (۲۷ تیر) توسط نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری با حضور نماینده دادسرای نظامی به پاریس منتقل شد تا در آزمایشگاه های تخصصی کشور فرانسه خوانش آن آغاز شود.

«فرانسوا فیلیپ شامپانی» وزیر امورخارجه کانادا در همان روز (دوشنبه) در پیامی توئیتری تائید کرد که جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی وارد پاریس شده است.

ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه از تصمیم ایران برای تحویل جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی ساقط شده به فرانسه استقبال کرد. خبرگزاری رویترز از کی‌یف گزارش داد: وی با اعلام اینکه افراد مسئول این حادثه پاسخگو خواهند بود، تاکید کرد که کارشناسان اواکراینی در کنار کارشناسانی از فرانسه، آمریکا و کانادا جعبه های سیاه هواپیما را رمزگشایی می کنند.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیز اعلام‌کرد: گروه اعزامی این سازمان، روز دوشنبه (۳۰ تیرماه) به همراه جعبه‌های سیاه پرواز ۷۵۲ سانحه‌دیده اوکراینی، وارد لابراتوار دفتر بررسی و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه (BEA) شدند.

سازمان هواپیمایی کشوری همچنین اعلام کرد که جلسه هماهنگی در حال برگزاری است و کار بازیابی و دریافت اطلاعات جعبه های سیاه از امروز (دوشنبه) آغاز خواهد شد.

لابراتوار هواپیمایی کشوری فرانسه در توئیتی نوشت: کار فنی در آزمایشگاه ما با چند دوربین فیلمبرداری و ثبت شده است و به صورت زنده برای طرف های ذی نفع در اتاقی جداگانه پخش شده است.

یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با شماره ۷۵۲ بامداد ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ به مقصد اوکراین، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) هدف شلیک غیرعمد پدافند هوایی قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین و خدمه آن جان باختند که از ملیت‌های ایرانی، کانادایی،  سوئدی، انگلیسی و افغانی بودند.